Auto, tekniikka ja kuljetus – 40 vuotta

Uusi bussiyhteys Suupohjan alueelta Seinäjoelle

Urpolan Liikenne Ky aloittaa 4.1.2016 liikenteen aamuisin Kristiinankaupungista Närpiön, Teuvan, Kauhajoen ja Kurikan kautta Seinäjoelle ja illalla takaisin. Vuorot toimivat liityntäyhteytenä junille Seinäjoelle.Aamuvuorolla saadaan yhteys Seinäjoelta lähtevälle junalle, jonka tuloaika Helsinkiin on klo 9.30. Paluuvuoron on ajateltu sopivan Helsingistä klo 16.06 lähtevän junan liitynnäksi.

Liityntäliikennekokeilun käynnistää Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus yhdessä alueen kuntien, Kristiinankaupungin, Närpiön, Kaskisten, Kurikan, Kauhajoen kaupunkien sekä Teuvan kunnan, kanssa.

Kokeilu kestää toukokuun loppuun. Kokeiluaikana seurataan liikenteen käyttäjämääriä ja niiden perusteella ratkaistaan liikenteen jatkuminen.


Juuso Aspista Fordin uusi viestintäpäällikkö

Riitta Salinin jäätyä eläkkeelle, Oy Ford Ab:n uudeksi viestintäpäälliköksi on nimitetty Juuso Asp. Asp on toiminut aiemmin yhtiön hyötyajoneuvojen markkinointipäällikkönä sekä suurten henkilöautojen tuotepäällikkönä.


Finnair lisää istuinkapasiteettiaan

Kasvavan syöttöliikennetarpeen vuoksi Finnair on päättänyt tehostaa lähinnä Euroopassa liikennöivien Airbus-kapearunkokoneidensa tilankäyttöä. Suunnitelmien mukaan yhtiö lisää koneisiin istuimia niin, että pääsääntöisesti matkustajan käytettävissä oleva jalkatila ei muutu. Sen sijaan tilankäyttöä parannettaisiin muuttamalla säilytys- ja teknisiä tiloja koneiden etu- ja takaosassa.

Investoinnin arvo on yhteensä noin 40 miljoonaa euroa, ja se koskee 22 Airbus-kapearunkokonetta Finnairin laivastossa. Muutos ei koske viittä A321ER-konetta, joiden matkustamot ovat jo suunnitelman mukaiset ja joissa on 209 istuinta. Uudistuksella lisätään konetyypistä riippuen 6–13 istuinpaikkaa.

Finnair on aiemmin kertonut tarvitsevansa lisää Euroopan syöttöliikenteen kapasiteettia kaukoliikennekapasiteettinsa kasvun vuoksi. Lisäkapasiteetti hankitaan pääasiassa kasvattamalla keskimääräistä kapearunkokoneen kokoa lähivuosien aikana.



Hankook laajentaa ensiasennusrenkaiden kokovalikoimaa

Hankook tyre laajentaa premium-kuorma-autojen ensiasennusrenkaiden kokovalikoimaa. Euroopan markkinoille tuodaan 20 lisäkokoa e-cube MAX ja SmartFlex premium-renkaista, alkuperäisrenkaiksi Mercedes-Benzin Actros- ja Atego-sarjoihin. Lisäksi 22,5-tuumaisista renkaista tulee tarjolle useita lisämalleja.


Maantiekuljetusten määrät kasvussa

Vuoden 2015 kolmannella neljänneksellä kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita 81 miljoonaa tonnia, mikä oli 4 prosenttia enemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Maa-ainesten kuljetettu määrä väheni 8 prosenttia ja muiden kuin maa-ainesten kuljetettu määrä kasvoi 16 prosenttia verrattuna edeltävän vuoden vastaavaan neljännekseen. Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen laatimasta Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilastosta.

Kuorma-autojen tavarankuljetukset kotimaan liikenteessä neljännesvuosittain

Kuorma-autojen tavarankuljetukset kotimaan liikenteessä neljännesvuosittain

Vuoden 2015 kolmannella neljänneksellä kuorma-autojen kuljetussuorite oli 6,0 miljardia tonnikilometriä, mikä oli 14 prosenttia enemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Kuljetussuoritteista 94 prosenttia ajettiin ammattimaisessa liikenteessä ja 6 prosenttia yksityisessä liikenteessä.

Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilaston tiedot kerätään neljännesvuosittain otostutkimuksella kuorma-autojen haltijoilta. Kuljetettu tavaramäärä on kuorma-autoihin lastatun tavaran paino tonneina. Tonnikilometri kuvaa kuljetustyön määrää ja se lasketaan tavaramäärän ja kuljetusmatkan tulona.

Lähde: Tieliikenteen tavarankuljetukset 3/2015, Tilastokeskus


Päästöhuijaus selkokielellä

USA:ssa sallitaan dieselhenkilöautoille typenoksidipäästöjä 100 mg/km. Euroopassa Euro 5 salli 180 mg/km dieseleille ja 60 mg/km bensa-autoille. Todellisuudessa bensa-autojen typenoksidipäästöt ovat lähes nolla. Eur o6 hyväksyy dieseleille vain 80 mg/km typenoksideja ja hiukkasia vain 5 mg/km. 

Euroopassa hiilidioksidipäästörajoihin liitettiin niin tiukat typenoksidivaatimukset, ettei edistyksellisinkään autotekniikka pystynyt niitä täyttämään ilman manipulointia ja kikkailua. Todellisuudessa dieselhenkilöautot ovat päästäneet keskimäärin 600 mg/km typenoksidia suurin vaihteluin eli seitsemän kertaa enemmän kuin Euro 6:n edellyttämän 80 mg/km.


Kabotaasin määritelmää esitetään muutettavaksi

Hallitus esittää, että Suomen lainsäädännöstä kumottaisiin kabotaasia koskevat kansalliset määritelmät. Jatkossa laissa ainoastaan viitattaisiin Euroopan unionin säännöksiin.

Lue lisää: Kabotaasin määritelmää esitetään muutettavaksi


Ajokorttien uudet hakemusmaksut vahvistettiin

Ajokorttitoimivalta siirtyy Trafille 1.1.2016 alkaen. Ensi vuoden alusta alkaen ensimmäisen henkilöautokortin hakemusmaksu on 40 euroa ja ajokortin kaksoiskappale 30 euroa. Trafi ottaa pian vuoden vaihteen jälkeen käyttöön sähköisen palvelun ajokortin kaksoiskappaleen tilaamiseksi, jolloin sähköisesti tehty hakemus maksaa 20 euroa. Uusiin hakemusmaksuihin sisältyy myös kortin hinta.

Trafilla on toimivalta päättää lupien myöntämisestä ja Ajovarma Oy hoitaa hakemusten vastaanottamisen, käsittelyn ja tarvittaessa sellaisten lupien luovuttamisen, joita ei postiteta.

Lue lisää: Ajokorttien uudet hakemusmaksut vahvistettiin


Huhut kertovat: Uusi Ford Mondeo Hybrid

Saksasta kantautuvat huhut kertovat hyvin polttoainepihistä Ford Mondeo bensahybridistä. Huhuiile ei saada vahvistusta, koska Oy Ford Ab:n puhelinlinja on motissa eikä Fordin vastaaviin toimihenkilöihin saada yhteyttä.

Ensimmäisten koeajojen perusteella Fordin bensa- ja sähkömoottorilla varustettu Mondeo kulkee Duo-vedolla taloudellisemmin kuin diesel-hybridit, jopa taloudellisemmin kuin paljon kalliimmat ladattavat hybridit. Tiloiltaan Mondeo vetää vertoja E-luokan Mersuihin.

USA:ssa Mondeon sisarmalli Fusion tuli markkinoille jo 2009 ensimmäisen sukupolven bensiini-sähkömoottorilla varustettuna. Se on asettunut markkinoille menestyksellä ja on tarjolla myös ladattavana hybridinä. Ford on USA:ssa toiseksi suurin sähköautojen tarjoaja.

Uusi Fusion/Mondeo on Pohjois-Amerikan markkinoilla jo vuodesta 2013. Edeltäjineen sitä on myyty jo 180 000 hybridinä, joista yli 25 000 ladattavina hybrideinä. Ladattava Mondeo hybridi 2,0 litran 187 hv:n bensiinimoottorilla ja Titanium varustuksella maksaa Saksassa alkaen 35 200€. 180 hv:n dieselillä sama maksaa  alkaen 34 700€.

Odotamme yhteyttä Oy Ford AB:n vastaaviin viestihenkilöihin.


Trafi: liikennemarkkinoiden digitalisaatiosta uutta liiketoimintaa

Trafin pääjohtaja Kari Wihlmanin mukaan ”liikenteen markkinoilla on juuri tällä hetkellä käynnissä monia muutoksia, esimerkiksi digitalisaatio tukee koko liikennesektorin kehittymistä ja innovoi uudenlaiseen tekemiseen sekä synnyttää uutta liiketoimintaa ja liikenteen palveluita”.

Trafi kertoo tiedotteessaan, että sen rooli viranomaisena on etsiä uudenlaisia liikenteen tiedon hankintatapoja ja avata tietoa entistä laajemmin avoimeen käyttöön. ”Tietoa on kyettävä hyödyntämään pääomana, jonka pohjalta innovoidaan uusia tehokkaampia prosesseja, palveluita ja liiketoimintaa”, Wihlman kertoo. ”Tiedon avaaminen ei ole vain viranomaisten ja julkisen sektorin velvollisuus, vaan myös yritysten olisi avattava tietojaan yhteiseen käyttöön”.


Älyliikenteen palveluja helsinkiläisille

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastossa on käynnistetty hanke, jonka kuluessa kehitetään älyliikenteen tilannekuvapalvelu. Älyliikenteen palvelut perustuvat liikennejärjestelmän ajantasaiseen tilannekuvaan sekä lyhyen aikavälin ennusteeseen liikennejärjestelmän tilasta. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa Helsingin liikennejärjestelmän tilannekuva muodostuu laajasti eri datalähteistä kerättävistä liikenteen seuranta- ja havaintotiedoista.

Liikenteen tilannekuva kertoo liikennevirroista, tarjoaa liikennettä kuvaavia tunnuslukuja tai antaa lyhyen ajan ennusteen liikennemääristä, liikenteen sujuvuudesta, häiriöistä, täsmällisyydestä sekä vallitsevista olosuhteista. Tilannekuvasta voidaan välittää tietoa niin liikenteessä olevilla kaupunkilaisille, erilaisille palveluntarjoajille ja kaikille muillekin tietoa tarvitseville.

-Tavoitteenamme on saada syntymään hyviä arjen liikkumista, liikenneturvallisuutta ja kuljetusten sujumista edistäviä palveluja. Olisi hienoa, että tätä kautta saataisiin esimerkiksi erilaisia uusia mobiilisovelluksia. Laadukkaan ja ajantasaisen tilannetiedon saatavuus on erittäin tärkeässä asemassa, jos halutaan saada toimivia palveluja, toteaa Helsingin liikennesuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen tiedotteessa.

Helsingin kaupunginhallitus myönsi kokouksessaan 14. joulukuuta innovaatiorahastosta 100 000 euroa Helsingin älyliikenteen tilannekuvapalvelun innovatiiviseen hankintaan.


Kuljetusmääräykset muuttuvat 1.1.2016

Logistiikkayritysten Liitto kertoo rajaavansa kuljetusmääräysten muutoksella 1.1.2016 alkaen mahdollisuutta antaa lisäpalvelupyyntöjä tavaraa noudettaessa. Nämä tulee tilata etukäteen sähköisesti. Muutoksella pyritään vauhdittamaan digitaalista tiedonsiirtoa tavaralinjaliikenteessä. Toimitusketjut halutaan Suomessa täysin sähköisiksi.

Liitto kertoo tiedotteessa, että on päivittänyt tavaralinjaliikenteen yleisten kuljetusmääräysten pykälään 8 seuraavan lisäyksen: ”Mikäli toimeksiantaja haluaa tilata muita palveluja, joita rahdinkuljettaja tarjoaa, tulee ne tilata etukäteen sähköisesti rahdinkuljettajan ilmoittaman aikataulun mukaisesti. Rahdinkuljettajalla ei ole velvollisuutta toteuttaa vasta tavaraa noudettaessa annettuja uusia kirjallisia tai suullisia palvelupyyntöjä.”

Linkki tavaralinjaliikenteen yleisiin kuljetusmääräyksiin.


Sähköbussien megatilaus VDL Bus & Coachille

VDL Bus & Coach toimittaa lähes 40 Citea SLFA Electric -bussia Alankomaihin Kaakkois-Brabantin liikenneluvan haltijalle, jonka kuljetusliike Hermes on voittanut. Tilauksen taustalla on Pohjois-Brabantin provinssin tavoite saada julkinen liikenne päästöttömäksi 2016-2025 välisenä aikana. Bussit on tarkoitus toimittaa joulukuussa vuonna 2016.


Transicsilta kalustonhallintaratkaisu

Transics International on tuonut markkinoille kalustonhallintaratkaisun: TX-TRAILERGUARD. Järjestelmä mahdollistaa perävaunun reaaliaikaisen valvonnan ja näyttää kuorma-autoon sekä kuljettajaan liittyvää tietoa. Kaikki kuorma-auton perävaunuun liittyvä tieto siirtyy asiakkaan konttorille TC-CONNECT-ohjelmistoon. Tietoa voidaan siirtää muun muassa akselikuormasta, rengaspaineista, kylmäkuljetus perävaunun lämpötilasta ja ovien tilasta. Kaikki saatu tieto pystytään niputtamaan yhteen ja näyttämään reaaliajassa yhdellä näytöllä.


Spin8 ja Hubject esittelivät pikalatausaseman

Hubject GmbH ja italialainen Spin8 ottivat käyttöön yhteistyönsä tuloksena syntyneen sähköautojen pikalatausaseman Milanossa. Latausasema on ensimmäinen 75-asemasta, joita suunnitellaan Italiaan. Yhteistyö merkitsee samalla, että Spin8-latausasemat tulevat osaksi intercharge-latausverkostoa. Tulevaisuudessa sähköautoilijat voivat hyödyntää intercharge-reitin latausasemia aina Pohjoismaista Välimerelle saakka, riippumatta maasta tai palveluntarjoajasta.