Scania Syystalkoot

Rahtipörssistä apua kuljetuskapasiteetin optimointiin

Kruunupyyläinen TL Trans Oy suorittaa vuosittain n. 500 rahtikuljetusta ja on hyödyntänyt siinä jo yli 10 vuoden ajan Düsseldorfilaisen IT-palveluntarjoajan, TimoComin, TC Truck&Cargo® kuormatila- ja rahtipörssiä. Yritys otti palvelun käyttöönsä kuukauden mittaisen koejakson innoittamana.

- Tärkeimmät kumppanimaamme ovat Saksa, Benelux-maat, Italia ja Espanja. Meillä on n. 45 säännöllisesti meille ajavaa kuorma-autoa sekä rahtipörssi, jonka avulla löydämme aina sopivia rahteja. Lukumääräisesti kyse on 500 rahtikuljetuksesta vuodessa, kertoo Import Manager Daniel Enkvist. Käytämme palvelua tyhjäajojen välttämiseksi ja kuljetuskapasiteetin käyttöasteen optimoimiseksi, Enkvist lisää.

www.timocom.fi


Nesteellä ennätyskolmannes

Neste teki vuoden kolmannella neljänneksellä kaikkien aikojen parhaan neljänneksen vertailukelpoisen liikevoiton. Kolmannen neljännen vertailukelpoinen liikevoitto oli 281 miljoonaa euroa (Q3/2014: 191 milj.). Tammi-syyskuun vertailukelpoinen liikevoitto on 574 miljoonaa euroa (1-9/2014: 327 milj.).

Hyvän tuloksen taustalla olivat jalostusmarginaalien pysyminen vahvoina ja tuotantolaitoksien normaalitoimintaan palaaminen Porvoon seisokin jälkeen. Tulokseen vaikutti lisäksi yhtiölle suotuisa euron suhde dollariin.


Syyskuun liikenteessä kuoli 21

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan tieliikenteessä sattui syyskuussa 475 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta. Niissä kuoli 21 ja loukkaantui 568 ihmistä. Kuolleita oli 2 enemmän ja loukkaantuneita 90 vähemmän kuin vuoden 2014 syyskuussa. Kuolleista 12 oli liikkeellä henkilöautolla, 1 kuorma-autolla ja 4 moottoripyörällä. Jalankulkijoita kuoli 1 ja polkupyöräilijöitä 3. Surmansa saaneista oli miehiä 17 ja naisia 4.

Tammi-syyskuussa tieliikenneonnettomuuksissa on kuollut 192 henkilöä, mikä on 27 enemmän kuin vuonna 2014 vastaavaan aikaan.



Paineilmajarrujen katsastustarkastus muuttuu

Trafin asettama määräys tuo muutoksia raskaan ajoneuvon paineilmajarrujen katsastukseen.

Marraskuun 1. päivä voimaan astuvan määräyksen tarkoituksena on tehdä katsastuksen arvosteluperusteista nykyistä yksiselitteisempiä ja helpommin tulkittavia.

Määräys tuo muutoksia kahdella etuakselilla varustetun kuorma-auton jarruja koskeviin vaatimuksiin ja keskiakseliperävaunun jarrujen arvosteluperusteisiin. Edellä mainittujen lisäksi rautajousitetulla teliakselistolla varustetun kuorma-auton jarrujen arvosteluperusteita tarkennetaan sekä vähennetään kevyempien ajoneuvojen vierintävastusten luonnollisista eroista johtuvia turhia korjauskehotuksia, sallimalla mitattujen arvojen suurempi ero eri pyörien välillä.

Uuden direktiivin sallimien päivämäärämuutosten vuoksi joidenkin ajoneuvojen vaatimukset lievenevät jonkin verran.


EU siirtyy normaaliaikaan 25. lokakuuta

Kesäaika päättyy ja talvi- eli normaaliaikaan palataan ensi lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Kelloja siirretään tunti taaksepäin sunnuntaina 25. lokakuuta aamuyöllä klo 4.00.

Kesä- ja normaaliajan käyttö on yhtenäinen ja pysyvä käytäntö Euroopan unionissa. Kelloja siirretään jäsenmaissa samoina päivinä ja samalla kellonlyömällä nollameridiaanin ajan eli kansainvälisen normaaliajan mukaan. Samanaikaisuus on tärkeää erityisesti kansainvälisen juna- ja lentoliikenteen vuoksi. Päivät ovat aina maaliskuun ja lokakuun viimeinen sunnuntai.


Joukkoliikenteen reittiluvat vapautumassa kilpailulle

Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää joukkoliikennelain muuttamisen.

Markkinaehtoista kutsujoukkoliikennettä joustavoitetaan niin, ettei ajoon lähtemiseen vaadittaisi kolmea etukäteen tehtyä tilausta.

Pikkubussilla tehtävävistä tilausajoista on tarkoitus poistaa nykyinen viiden matkustajan sääntö.

Reittiliikenneluvan saamista tullaan helpottamaan. Lupaviranomainen ei enää saisi päättää, mikä on oikea määrä tarjontaa tietyllä alueella, vaan kaikki haetut luvat on myönnettävä.

Nykyisin reittiliikennelupa voidaan evätä, jos viranomainen katsoo markkinaehtoisen liikenteen aiheuttavan haittaa viranomaisen ostamalle liikenteelle.

Asiaa koskeva säädöshankepäätös julkaistaan ministeriön MAHTI-asianhallintajärjestelmässä torstaina 22. lokakuuta osoitteessa http://www.lvm.fi/uudet-asiakirjat.


Länsisatamaan uusi terminaali

Länsisatamaan rakennetaan uusi nopean liikenteen matkustajaterminaali vastaamaan Itämeren kasvavia matkustajamääriä. Helsingin Satama Oy:n hallitus valitsi 29.9.2015 YIT Rakennus Oy:n toteuttamaan uuden terminaalinprojektinjohtourakan. Urakkasopimus allekirjoitettiin 22.10.2015. Rakennuksen on määrä valmistua maaliskuussa 2017.

Uuden matkustajaterminaalin kustannusarvio on 45 M€. Helsingin Satama Oy:lle on myönnetty Euroopan Unionin 30 prosentin rahoitustuki Verkkojen Eurooppa (CEF= Connecting Europe Facility) -rahoituksen kautta TWIN-PORT 2 hankkeelle, jonka osa uusi matkustajaterminaali on.


Helsinki-Vantaa täyttää meluntorjuntatavoitteet

Trafi ei aseta toimintarajoituksia Helsinki-Vantaan lentokentän yöliikenteelle, sillä lentoaseman meluntorjuntatavoite täyttyy ilman yöllisiä toimintarajoituksia.

Trafi on päätöksessään ottanut huomioon sekä alueen asukkaat että suomalaisen yhteiskunnan tarpeet sekä kentän erityisaseman. Yhteiskunnan tarpeet edellyttävät toimivaa liikenneinfrastruktuuria ja logistiikkaa. Suomen on oltava saavutettavissa ympäri vuorokauden myös lentoteitse.

Linkki Trafin päätökseen


Puupohjaisen dieselin liikennekokeilut käyntiin

UPM käynnistää puupohjaisen BioVerno -dieselin koeajot pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä.

Liikennekoeajoissa tutkitaan puupohjaisen dieselin vaikutuksia bussin moottoriin sekä päästöjä ja kulutusta verrattuna tavalliseen fossiilipohjaiseen dieseliin.

Ensi vuoden lokakuun loppuun kestävät liikennekoeajot ajetaan Transdev Finlandin liikennöiminä HSL:n Helsingin ja Keravan välisessä bussiliikenteessä neljän identtisen bussin voimin. 

Nyt alkavat polttoainekokeilut ovat osa VTT:n koordinoimaa laajempaa "BioPilot" hanketta, jolla kannustetaan yrityksiä kaupallistamaan liikenteen uusiutuvan energian ratkaisuja.


Suomen ja Venäjän liikenteeseen yhtenäiset painorajat

Suomen ja Venäjän välisessä tavaraliikenteessä ehdotetaan noudatettavaksi yhtenäisiä enimmäispainosäädöksiä. Jatkossa kuorma-autojen painoraja on 40 tonnia, mutta esimerkiksi satamista tuleville konttikuljetuksille sallitaan 44 tonnin enimmäispaino. Aiemmin venäläisten kuorma-autojen enimmäispaino oli Venäjän säädösten mukaisesti myös Suomessa 38 tonnia ilman ylipainolupaa.

Lisäksi esitetään uusia säännöksiä Suomen ja Venäjän väliseen taksiliikenteeseen sekä venäläisten Suomessa käyttämiin ajokortteihin.

Muutokset sisältyvät Suomen ja Venäjän väliseen tieliikennesopimukseen, ja niiden täytäntöönpanosta säädetään Suomessa lailla. Hallitus esittää sopimuksen määräysten voimaansaattamista vuoden 2016 alusta lähtien.

Lue lisää: Suomen ja Venäjän liikenteeseen yhtenäiset painorajat


Nopeat traktorit tuovat muutoksia ajokortteihin

Liikenne ja viestintäministeriön tiedotteen mukaan traktorin ajokorttivaatimukset määritellään jatkossa traktorin suurimman rakenteellisen nopeuden perusteella.

Huomattavin muutos nykyiseen sääntelyyn on se, että 40-60 km/h kulkevaa traktoria saisi kuljettaa jo 16-vuotiaana. Ajokortin suoritusvaatimuksiksi riittäisivät teoriakoe ja käsittelykoe. Ammattipätevyyttä ei vaadittaisi.

Kaikkein nopeimpien, yli 60 km/h kulkevien traktoreiden kuljettamiseen vaadittaisiin auton ajokortti. Korttiluokka riippuisi traktorin kokonaismassasta.

Lue lisää: Nopeat traktorit tuovat muutoksia ajokortteihin


Opel Combo uudella koneella

Opel Combo Tourissa on nyt uudet aiempaa tehokkaammat 1,6-litraiset moottorit. Valmistajan mukaan uusien moottorien sammutusautomatiikka pienentää kulutusta. Vaihtoehtona ovat 70 kW (95 hv) ja 88 kW (120 hv) kehittävät voimanlähteet, joissa on Start-Stop-järjestelmä.

Uuden moottorin lisäksi Opel Combo Tourin aerodynamiikkaa on parannettu, pohjalevy on aiempaa tasaisempi ja pyöräholveissa ilman ohjausta on tehostettu. Lisäksi autossa on nyt vakiona alhaisen vierintävastuksen renkaat.


Suora yhteys lentokentältä juna-asemalle

Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalin ja juna-aseman välisen suoran yhteyden avaamisaikataulua on päivitetty: terminaalinpuoleisen sisäänkäynnin arvioidaan avautuvan joulukuun loppupuolella. Siihen asti matkustajia palvelee asemalla Tietotien sisäänkäynti, josta on kävely-yhteys sekä bussikuljetus T1- ja T2-terminaaleihin. Lisäksi HSL parantaa alueen työmatkaliikennettä uudella bussilinjalla.


Auton verotiedot uusitusta palvelusta

Trafi on uudistanut ajoneuvoverojen tarkistuspalvelunsa. Palvelusta voit hakea ajoneuvoliikennerekisterissä olevien ajoneuvojen verotietoja rekisteritunnuksella.

Ajoneuvoveropalvelusta näkee auton erääntyneet ja erääntyvät ajoneuvoverot. Erääntyneistä ajoneuvoveroista näkee muun muassa verokauden, eräpäivän, puuttuvan veron määrän ja laskun viitetiedot. Palvelu on maksuton ja sieltä voi halutessaan tallentaa tai tulostaa verotiedot.

Julkiset verotiedot -palvelu


Odotettu asiointipalvelu aukeaa marraskuussa yrityksille

Trafi laajentaa ajoneuvojen sähköisiä palveluja marraskuussa, jolloin kaikkien ajoneuvojen rekisteröintipalvelut on mahdollista tehdä netissä.

Sähköiset palvelut tulevat samalla käyttöön henkilöasiakkaiden lisäksi myös yrityksille. Yritykset voivat valmistautua asioimaan sähköisesti hankkimalla ennakkoon Trafin sähköisen asiointipalvelun tunnistuksessa tarvittavan Katso-tunnisteen. Yritykset tarvitsevat asiointiin luottokortin.

Tunnisteella pystyy tekemään jo nyt myös vesikulkuneuvojen sähköisiä rekisteröintitapahtumia.

Lisätietoja

Trafin asiointipalvelut yrityksille

Katso-tunnistus