Scania summer trucks

Haminaan suunnitellaan LNG-terminaalia virolaisyhteistyössä

Haminan Energia Oy kehittää nesteytetyn maakaasun tuontia LNG-tuontiterminaalin kautta. Terminaali kehitetään ja rakennetaan yhteistyössä virolaisen Alexela Varahalduse AS:n kanssa HaminaKotka Satama Oy:n Haminan öljy- ja kaasusatamaan. Alexela Varahalduse AS on Viron Paldiskiin rakennettavan LNG-terminaalin ja sen toimitus- ja jakelupalveluiden kehittäjä.

Haminan LNG-terminaali on mahdollista ottaa käyttöön vuonna 2018. Nesteytettyä maakaasua voidaan vastaanottaa ja varastoida 30 000 m3:n säiliöterminaaliin, josta se höyrystetään suoraan maakaasun jakeluverkkoon toimitettavaksi yritys- ja yksityisasiakkaiden käyttöön. LNG voidaan bunkrata suoraan aluksiin tai toimittaa säiliöautoilla teollisuuden ja liikenteen käyttöön. Lopullinen investointipäätös tehdään vuoden lopulla.


100 Renault henkilö- ja tavara-autoa 24Rentille

Kuvassa vasemmalta: Hannu Kuisma, yritysmyyntipäällikkö, autoverkkokauppa.com, Matti Hänninen, toimitusjohtaja 24Rent, Kari Wikholm, myyntijohtaja autoverkkokauppa.com, Kari Seuna, Partner 24Rent, Heikki Vuorinen toimitusjohtaja Nordic Automotive Services Oy

Liikkumispalveluiden ja -tietojärjestelmien kehittämiseen keskittyvä 24 Rental Network Oy ja Bassadone Automotive Nordicin omistama Autoverkkokauppa.com ovat solmineet mittavan yhteistyösopimuksen koskien Renault henkilö- ja tavara-autojen toimittamisesta. Sopimuksen yhteisarvo on verollisin vähittäismyyntihinnoin yli 3,1M euroa.

24 Network Rental Oy:n toimitusjohtaja Matti Hänninen: ”Olemme sitoutuneet uusien liikkumispalvelujen tuottamiseen ja julkisen liikenteen täydentämiseen autojen yhteiskäytöllä. Sujuva liikenne kuuluu kaikille suomalaisille ja haluamme edesauttaa sitä myös pk-seudun ulkopuolella. Digitaalinen hankintakanava sopi hyvin toimintamalliimme ja koko prosessi sujuikin poikkeuksellisen vaivattomasti."


Kalmar investoi Tampereelle

Cargoteciin kuuluva Kalmar on päättänyt investoida noin kolme miljoonaa euroa uuteen satama-automaation testaus- ja kehitysalustaan Tampereen teknologia- ja osaamiskeskuksessaan. Alustaa käytetään ensisijaisesti asiakasprojektien ja uusien tuoteversioiden testaukseen. Investointiin sisältyy kaikki automatisoituun konttikenttätoimintoon tarvittavat moduulit, kuten täydellinen automaatiojärjestelmä ja uusi automaattinen konttinosturi (ASC), sekä tutkimus ja tuotekehitys. 

Vuosina 2011-2013 Cargotec investoi noin 35 miljoonaa euroa Tampereen teknologia- ja osaamiskeskuksen rakentamiseen.

Lue lisää: Kalmar investoi Tampereelle



Trafic Index 2014: Ruuhkamaksut eivät vähennä ruuhkia

Helsingissä ja Turussa liikenne sakkaa lähes yhtä paljon, kun taas Tampereen ruuhkat ovat selvästi lievempiä, paljastuu 218 eri kaupungin autoliikennettä 36 eri maassa seuraavasta TomTomin Traffic Index –raportista.

Lievästä ruuhkatilanteen kiristymisestä huolimatta Suomen kaupungit sijoittuvat eurooppalaisessa vertailussa keskitason paremmalle puolelle. Helsinki on 103:n kaupungin vertailussa Euroopan 65. ruuhkaisin kaupunki. Pohjoismaissa liikenne takkuaa eniten Tukholmassa, vaikka kaupungissa on käytössä ruuhkamaksut. Helsinkiä ruuhkaisempaa on myös Oslossa ja Stavangerissa.

Lue lisää: Trafic Index 2014: Ruuhkamaksut eivät vähennä ruuhkia


Suomessa suunniteltu ja valmistettu vastapainotrukki palkittiin

Roclan suunnittelema ja valmistama Cat® EP35N 80V -vastapainotrukki on saanut red dot 2015 -muotoilupalkinnon. Roclan ensimmäisen oman vastapainotrukkimalliston suunnittelun lähtökohtana oli luoda markkinoiden paras käyttäjäkokemus, mikä vakuutti myös kansainvälisen 38-jäsenisen red dot -tuomariston heidän testatessaan uutuustrukkia.


Renault Trucks T -sarja Optifuel versiona

Renault Trucks T-sarjan vetoautot ovat nyt saatavilla Optifuel-versioina. Optifuel on ratkaisu, joka on suunniteltu pienentämään polttoaineenkulutusta ensimmäisestä ajokilometristä alkaen. Siinä yhdistyvät Renault Trucks T-sarjan teknologia, aerodynamiikkaa parantavat varusteet, Optifleet kuljetusten tietojärjestelmä sekä räätälöity kuljettajakoulutus.

Lue lisää: Renault Trucks T -sarja Optifuel versiona


Suuri huoltoseisokki Neste Oilin Porvoon jalostamolla

Neste Oilin Porvoon jalostamo pysähtyy suunniteltua huoltoseisokkia varten huhtikuussa 2015. Noin 100 miljoonan euron ja lähes 4 500 työntekijää työllistävä seisokki on jalostamon kaikkien aikojen suurin.

Seisokki alkaa yksiköiden alasajolla pääsiäisen jälkeisellä viikolla ja kestää noin 8 viikkoa. Jalostamon tuotanto on seisokin ajan pysähdyksissä, joten seisokin aikana Neste Oil myy varastoituja tuotteita. Jalostamon öljysatama ja tuotteiden jakelu maanteitse toimivat huoltotöiden ajan normaalisti.

Suunnitellut huoltoseisokit ovat tärkeimpiä toimia jalostamon turvallisuuden ja toimintavarmuuden ylläpitämiseksi, ja ne toteutetaan 4-5 vuoden välein. Myös lakisääteiset painelaitetarkastukset ja huoltotyöt edellyttävät säännöllistä huoltopysäytystä. Porvoon jalostamon edellinen suurseisokki oli vuonna 2010.

Lue lisää: Suuri huoltoseisokki Neste Oilin Porvoon jalostamolla


Yksityisteille haetaan uusia tieisännöitsijöitä

Suomi on ainoa maa, jossa yksityisteillä on tieisännöitsijätoimintaa. Yksityisteiden tieisännöitsijöitä on tähän mennessä koulutettu yhteensä noin 250.

Kysyntätarpeen takia yleishyödyllinen Suomen Tieyhdistys kouluttaa ensi syksynä uudet, noin 20 tieisännöitsijää. Hakeutuminen koulutukseen tapahtuu huhtikuun aikana Tieyhdistyksen kotisivujen kautta.

Toimitusjohtaja Jaakko Rahjan mukaan tieisännöitsijäksi soveltuu parhaiten henkilö, jolla on entuudestaan yksityistieasioiden perustuntemusta. Valmennuskoulutuksesta huolehtii yleishyödyllinen Tieyhdistys liikenneviranomaisen tukemana.


Solarikselle iso raitiovaunutilaus

Leipzigin liikenneviraomainen on tehnyt Solariksen kanssa perussopimuksen 41 Tramino-raitiovaunun toimittamisesta. Raitiovaunut valmistetaan vuosina 2016-2020. 2,3 metriä leveät ja 45 metriä pitkät raitiovaunut voivat kuljettaa yli 200 matkustajaa.


Turun telakalle iso risteilijätilaus

Maailman suurin risteilyvarustamo Carnival Corporation tilaa Meyer Werftiltä neljä uuden sukupolven risteilyalusta, joista kaksi on tarkoitus rakentaa Turun telakalla. Laivat rakennetaan vuosina 2019-2022.


Uusi Ranger tulossa

Ford esitteli uudistetun Ranger pick upin Bangkokin autonäyttelyssä. Tekniikkapuoli on pääosiltaan ennallaan – mukaan on toki tullut päivityksiä, esimerkiksi start-stop systeemi.

Kori on kokenut näkyvän kasvojen kohotuksen. Myös sisustusta on uusittu.

Uusi malli tulee Eurooppaan vuoden vaihteen tietämillä. Toistaiseksi sitä tehdään vain oikealta ohjattavana.


Museoautojen määrä kasvussa

Tilastokeskuksen kokoamista kulttuuriperintötilastoista käy ilmi, että museorekisterissä olevia ajoneuvoja oli Suomessa viime vuoden lopussa jo yli 41 000, kun 10 vuotta aiemmin niitä oli runsaat 20 000.

Museorekisteröityjä ajoneuvoja on eniten siellä, missä autokanta ja asutuskin on tihein: lähes puolet ajoneuvoista on Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla.

 


Renault Trucks tuo T sarjaan uuden ohjaamovaihtoehdon

Tammikuussa Suomen markkinoille myyntiin tulleen, sisäkorkeudeltaan 213 cm korkuisen Renault Trucks T High –tasalattiaohjaamomallin voi nyt tilata matkustajamukavuutta parantavalla Maxispace Cab –ohjaamolla.

Maxispacessa ylävuode on korvattu kolmella 36cm korkealla, suljettavalla yläkaapilla, sekä esiinkäännettävällä mitoiltaan 81 x 60 cm:n pöydällä. Lisäsäilytystilaa on tarjolla kuljettajan istuimen alla olevassa vetolaatikossa. 

Lue Renault Trucks T High koeajo seuraavasta 11.4. ilmestyvästä Ajolinja -lehdestä


Rautateiden tavaraliikenteeseen uusi toimija

Liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt Fennia Rail Oy:lle toimiluvan tavarankuljetukseen rautateillä. Lupa myönnettiin 26. maaliskuuta 2015 .

Fennia Rail (aiemmin Proxion Train Oy) on vuonna 2009 perustettu yksityinen rautateiden tavaraliikenneyritys. Yhtiön on tarkoitus aloittaa liikennöinti 1. heinäkuuta 2015.

Yhtiö on ilmoittanut, että se käyttää tavarankuljetuksissa omistamiaan dieselvetureita ja vuokrattuja vaunuja koko Suomen rataverkolla.

Rautateiden tavarankuljetuksen avattiin EU:ssa kilpailulle vuoden 2007 alussa. VR-Yhtymän lisäksi toimilupa Suomessa on tähän saakka ollut vain Ratarahti Oy:llä, jolle lupa myönnettiin paikallisia tavarankuljetuksia varten keväällä 2013.


Syväpuhdasta äänellä

Irrotimme Elekma Oy:n tuotevalikoimasta kokeiltavaksemme autonosien pesuun soveltuvan ultraäänipesurin. Se vakuutti positiivisesti ominaisuuksillaan.

Ensin puhdistettiin virranjakaja. Pelkällä vedellä pesutulos jäi hieman laihaksi. Lisäsimme pesuveteen ultraäänipesureille tarkoitettua pesunestettä. Puhdistustehon paraneminen on helposti havaittavissa. Jakajan pesutapahtuma kesti kokonaisuudessaan n. 10 minuuttia.

Lisää aiheesta tuoreessa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä.