Scania Syystalkoot

Toyotan Vuoden jälleenmyyjä valittu

Kuvassa vasemmalta oikealle: Harri Lumpo, Raimo Meriläinen, Mauri Huotari ja Pasi Martikainen.

Toyota Auto Finland Oy myöntää Vuoden jälleenmyyjä -palkinnon vuosittain sellaiselle autoliikkeelle, jonka toiminta on kuluvan vuoden aikana ollut kokonaisuutena erinomaista liiketoiminnan kaikilla osa-alueilla mitattuna. Tänä vuonna parhaaksi jälleenmyyjäksi valittiin No-Pan Auto Oy:n Kajaanin toimipiste.

-No-Pan Auto Oy on tehnyt erinomaista työtä kaikilla autoliikkeen toiminta-alueilla, kuten uusien ja vaihtoautojen myynnissä, rahoitus-, varaosa- ja rengasmyynnissä sekä korkean asiakkaiden suositteluindeksin saavuttamisessa. Liike toimii etenkin Suomen ja Kainuun nykyisen taloustilanteen huomioiden esimerkillisen hyvin, toteaa Toyota Auto Finland Oy:n toimitusjohtaja Kari Skogster.


Rekisterikilpien lukulaite hälyttää tuhansia kertoja kuukaudessa

Loka-marraskuun aikana poliisin rekisteritunnusten lukulaitteet havaitsivat käyttökiellossa olevan auton 74 000 kertaa.

Trafin tiedotteen mukaan yleisin syy käyttökieltoon oli erääntynyt ajoneuvovero (33 000 havaintoa). Yleisiä käyttökiellon syitä olivat myös suorittamaton määräaikaiskatsastus (23 000 havaintoa) ja liikennekäytöstä poistettu auto (21 000 havaintoa).


Hyötyauto päivässä palaa!

Kuorma-autoja palaa vuodessa yli 200, linja-autoja yli 60, pakettiautoja yli 80... Sammutin on ammattiautossa halpa henkivakuutus. Mutta minkälainen on tehokkain: neste- vai jauhe- vai automaattijärjestelmä? Lue Ajolinja 10/2015, joka ilmestyy 21.12.



Ajopiirturin tarkastus unohtui, KKO mitätöi sakon

Poliisi määräsi kuljetusyrittäjälle 8 päiväsakkoa ajopiirturin 2-vuotistarkastuksen laiminlyönnistä. Käräjäoikeus pudotti sakon 5 päiväsakkoon. Yrittäjä haki syyttäjän hyväksynnällä periaatepäätöstä suoraan Korkeimmalta oikeudelta. Korkein oikeus kumosi sakon ajoneuvolain sekä tieliikennelain perusteella. Lue seuraavassa Ajolinja 10/2015:ssä 21.12.


Valtatie 8 Isomäen rakennustyöt valmistuvat Porissa

Liikenneviraston mukaan Isomäen osuudella Porissa kasitien alittava katu avataan ajoneuvoliikenteelle tiistaina 8.12. klo 12 jälkeen. Kadun avaaminen viimeistelee urakan tältä syksyltä. Keväällä tehdään enää vihertöitä sekä osa ajoratamaalauksista.

Isomäen risteyssillan rakentaminen alkoi huhtikuussa 2015, ja silta avattiin liikenteelle marraskuun alussa. Liikennevirasto rakennutti sillan yhdessä Porin kaupungin kanssa. Keväällä Luvian ja Porin alueella aloitetaan uusi urakka Hangassuon ja Niittymaan välillä. Urakka kilpailutetaan kuluvan talven aikana, ja työt on tarkoitus käynnistää keväällä 2016. Kokonaisuus valmistuu syksyllä 2017.


Helsingin Sataman tuonnissa elpymisen merkkejä

Helsingin Sataman tiedotteen mukaan sen vientiliikenne on kasvanut jo pitkään ja nyt myös tuonti näyttää elpymisen merkkejä. Helsingin Sataman tuonti on jo toista kuukautta selvästi positiivinen. Yksiköidyn tavaraliikenteen määrä oli marraskuussa yhteensä lähes 870 000 tonnia (+5,5%). Tuonnin määrä kohosi viiden prosentin kasvulla lähes 402 000 tonniin ja vienti 468 000 tonniin (+6%).


Metsien lisähyödyntäminen ei tuota nopeita ilmastohyötyjä

Suomen biotalous nojaa vahvasti metsävarantojen hyödyntämiseen. Suomen ilmastopaneelin asiantuntijat ovat tuoreessa ”Metsien hyödyntämisen ilmastovaikutuksen ja hiilinielujen kehittyminen” –selvityksessään havainneet, että vaikka tutkimukset eivät vielä kaikilta osin anna aukotonta tietoa hyödyntämisen haittojen ja hyötyjen suhteesta, ei metsien lisähyödyntäminen nykyisillä keinoilla tuota nopeita ilmastohyötyjä.

Tutkijaryhmän mukaan metsien lisäkäytöstä mahdollisesti saatavat lisähyödyt viivästyvät lisähakkuiden metsän hiilinielua pienentävästä vaikutuksesta. Hiilinielun menetys on selvästi suurempi kuin lisähakkuilla talouskäyttöön ohjattu hiilimäärä.


MacGregorilta laitteita maailman suurimpiin kaupalllisiin ro-ro-aluksiin

MacGregor on saanut eteläkorealaiselta Hyundai Heavy Industries -telakkaryhmältä mittavan ro-ro-laitetilauksen kahteen 8 000 kaistametrin suuruiseen ro-ro-alukseen. Alukset rakennetaan Hyundai Mipo Dockyard (HMD) -telakalla luxemburgilaiselle Cobelfret (CLdN) -varustamolle. Tilaus sisältää kolmen laivan option.

Uudet 235 metriä pitkät ja 35 metriä leveät alukset ovat maailman suurimmat kaupalliset ro-ro-laivat. Ne ovat osa CLdN:n laivaston laajennus- ja modernisointiohjelmaa. MacGregor toimittaa kumpaankin alukseen perärampin, sisärampit, laipio-ovet sekä nostettavat sähkökäyttöiset autokannet neljälle tasolle. Tilattavien laitteiden bruttopaino on noin 2 200 tonnia per laiva.


Suomalaista sahatavaraa Kiinaan

Suomalaiset sahat tähtäävät seuraavan kolmen vuoden aikana kasvattamaan myyntiään kansainvälisillä markkinoilla. Tavoitteena on kaksinkertaistaa sahatavaran vienti Kiinaan. Yhteistyössä Suomen Sahat ry:n kanssa käynnistettyyn ja Finpron operoimaan Team Finland -kasvuohjelma Wood from Finlandiin osallistuu lähes 20 suomalaista sahaa, ja sen rahoittavat työ- ja elinkeinoministeriö sekä itsenäinen sahateollisuus. Kaiken kaikkiaan tavoitteena on lisätä sahatavaran vientiä 500 000 m³ lähivuosien aikana ja siten vaikuttaa positiivisesti Suomen biotuoteteollisuuteen.


Junaliikenteen ostosopimus vahvistettiin

Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR-Yhtymä ovat neuvotelleet junaliikenteen ostosopimuksen vuosille 2016-2019. Sopimus koskee sekä kaukoliikenteen että HSL:n ulkopuolisen alueen lähiliikenteen ostoja. Uuden sopimuksen mukainen liikennöinti alkaa 27.3.2016. Nelivuotisen sopimuksen arvo on 110 miljoonaa euroa eli 27,4 miljoonaa euroa vuodessa.


Mercedes-Benziltä uusi turvajärjestelmä

Mercedes-Benz esittelee vuoden 2016 alussa pidettävässä Detroitin autonäyttelyssä täysin uuden auton turvallisuusjärjestelmän, joka löytyy myös näyttelyssä esiteltävästä uudesta E-sarjasta. Pre-Safe Impulse Side –järjestelmä on kehitetty suojaamaan auton matkustajia sivusuunnassa tapahtuvilta törmäyksiltä, joita vastaan autoilijat yleensä ovat kaikkein heikoimmin suojattuja.

Pre-Safe Impulse Side –järjestelmä perustuu istuimen selkänojan sivuttaistukien ilmakammioihin, jotka täyttyvät nopeasti törmäyksessä. Samalla ne siirtävät istujaa sivuttaissuunnassa kohti auton keskustaa. Ilmataskut täyttyvät jo ennen varsinaista törmäystä.


Päijänteen ympäriajo uudistuu

Suuri suomalainen moottoripyöräseikkailu, Päijänteen ympäriajo lähestyy. Kilpailuorganisaation mukaan Päitsin reitti ja aikataulu uudistuvat monella tavalla. Myös lähtö- ja maalipaikat ovat uusia. Uudistuneella reitillä ja aikataululla tavoitellaan entistä suurempia kilpailija- ja katsojamääriä.

81. Päijänteen ympäriajo starttaa 19.3.2016 Lahdesta, ja päättyy sunnuntaina 20.3. Sipooseen. Yötauko vietetään Jyväskylässä.

Uuden reittijärjestelyn myötä Päijänneajon pimeällä ajettavien osuuksien määrä vähenee huomattavasti, mikä lisää kuskien turvallisuutta. Lauantai-iltana hämärä- ja pimeäajoa tulee vain muutamalle tunnille.

Reitin pituus noin 770 km. Maastokokeita 165 km, joista 83 km ajetaan lauantaina, 82 km sunnuntaina. Mukana on useita uusia maastokokeita. 


Saksa: 80% ajovalojen suuntauksista virheellisiä

Tammikuusta 2017 on katsastuksissa ajovalojen suuntauksen tarkistuspaikan täytettävä uusien määräysten ehdot. Vaatimus esitetään Saksassa sikäläisen selvityksen osoittaessa, että jopa 80% autojen ajovaloista on väärin suunnattu. Tuloksen on todettu johtuvan pääosin valosuuntauspaikkojen heikkouksista autokatsastusten suorituspaikoilla.

Saksan selvitys tulee johtamaan vastaaviin tarkistuksiin muiden muassa kaikissa pohjoismaissa.


Suomen teiden valosirkus venäläistä rulettia

Joulukuun 10. päivä ilmestyvä Auto, tekniikka ja kuljetus 10/2015 paljastaa Suomen teillä vallitsevan hallitsemattoman ”valosirkuksen”. Autoissa sallittujen lisävalojen lukumäärä ja valoteho on tarkoin määrätty liikennesäännöissä. Kuitenkin etenkin kuorma- ja linja-autoissa palaa yleisesti kaksi ylimääräistä kaukovalonheitintä ja jopa kuusi ylimääräistä pysäköintivaloa. Samalla valovoimakkuus ylittää rajusti sallitut rajat. Poliisi on jättänyt ajovalojen valvonnan tieliikenteessä täysin oman onnensa nojaan.


Työkonehinausten rengasmääräykset pielessä

Myös pikkuperävaunuissa, joilla hinataan työkoneita, on selkeät rengasvaatimukset: rekisteröitävässä perävaunussa pitää olla vetoauton rengasvarustusta vastaavat tai paremmat renkaat. Esimerkiksi talvella, jos hinaavalla autolla on kitkarenkaat, perävaunussa pitää olla kitkarenkaat tai nastarenkaat. Tämä vaatimus ei täyty käytännössä lainkaan, ja se onkin kohtuuton keskimääräiseen hinattavaan matkaan ja tarpeeseen nähden.

Poliisi ei kuitenkaan valvo eivätkä vastaavat viranomaiset, Trafi ja liikenneministeriö, välitä. Jos ylipäätään tietävät, auto, tekniikka ja kuljetus 10/2015 paljastaa.