Auto, tekniikka ja kuljetus – 40 vuotta

Muutoksia postimaksuihin 15. helmikuuta

Posti kertoo siirtyvänsä kokonaisuudessaan kuluttajille tarjottavien käteispalvelujen osalta Euroopassa yleisesti käytettyyn hinnoitteluun, jossa kaikilla kotimaan ja ulkomaan kirjelähetyksillä on omat taksansa. Myös muihin käteismaksullisiin postipalveluihin tulee korotuksia. Taustalla on Postin mukaan postilähetysten määrän voimakas väheneminen. Sen myötä yksittäisen lähetyksen jakelukustannus on sitä kalliimpi, mitä vähemmän on jaettavaa.

Ulkomaan kirjelähetyksissä enintään 20 grammaa painavan kirjeen tai kortin maksu on jatkossa Priority-luokassa 1,30 euroa ja Economy-luokassa 1,20 euroa. Ulkomaan kirjeisiin sopivat postimerkit (1,30 euroa) julkaistaan 26. helmikuuta. 1. ja 2. luokan ikimerkit käyvät maksuksi myös ulkomaille kymmen sentin lisämerkin kanssa.

Yleisimmät postimaksut muuttuvat 15. helmikuuta 2016. Kotimaan 1. luokan postimerkin hinta nousee 1,20 euroon (ennen 1,10 euroa) ja 2. luokan postimerkin hinta 1,10 euroon (ennen 1,00 euroa).  

Muutoksia tulee myös Postin edelleenlähetys- ja jakelun keskeytyspalvelujen sekä pakettipalvelujen hintoihin. Postista lähetettävän, enintään 2 kiloa painavan postipaketin hinta on jatkossa 8,10 euroa (ennen 7,90 euroa). Edullisimman, pakettiautomaatilta tai verkosta itsepalveluna lähetettävän S-kokoisen paketin hinta on jatkossa 7,10 euroa (ennen 6,90).

Lisätietoja kuluttajien palveluista ja hinnoista: posti.fi/hinnat ja Postin asiakaspalvelu.


Renault Trucksilta uusi moottorivaihtoehto jakeluautoihin

Renault Trucksin jakeluautomallisto on täydentynyt 11-litraisella D WIDE -mallilla. Erityisesti jakeluajoon ja ympäristönhuoltotehtäviin soveltuvan 18–26-tonnisen D WIDE -mallin voi jatkossa tilata joko 8- tai 11-litraisella moottorilla. 

Uudella mallilla Renault Trucks pyrkii vastaamaan entistä paremmin tehokkaampaa moottoria kaipaavien asiakkaiden tarpeisiin.

Nyt mallistoon lisätyn 11 litran DTI 11 Euro 6 -moottorivaihtoehdon tehovaihtoehdot ovat 380- tai 430 -hevosvoimaa – tehovaihtoehtojen vääntöhuiput ovat 1 800 ja 2 050 Nm. Iskutilavuudeltaan 8-litraisen moottorin tehovaihtoehdot säilyvät entisellään 250-, 280- ja 320 -hevosvoimassa.

D WIDE -mallissa on vakiona automatisoitu Optidriver-manuaalivaihteisto. Lisähinnasta autoon tarjotaan muun muassa pienempään polttoaineen kulutukseen tähtäävää Fuel Eco -pakettia sekä käyttöjarrujen kulumisnopeutta hidastavaa Voith-hidastinta.


Renault kuorma-autojen myynti liki tuplaantui

Renault kertoo Renault Trucks kuorma- ja pakettiautomalliston myynnin kasvaneen Suomessa vuoden 2015 aikana. Kuorma-autojen myynnin Renault kertoo liki kaksinkertaistuneen. Renault Trucks T- ja D-sarjan kuorma-autoja sekä Master pakettiautoja myytiin yhteensä 95 kpl. International Truck of the Year- tittelin voittaneita Renault Trucks T-sarjalaisia myytiin Suomeen 37 kpl.



Vaihtoehtoisen käyttövoiman suosio kasvussa

Trafin mukaan vuonna 2015 rekisteröitiin yhteensä 146 709 uutta ajoneuvoa, mikä oli 1,9 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Vaihtoehtoista käyttövoimaa (hybridi, sähkö, flexifuel, biokaasu) hyödyntäviä henkilöautoja ensirekisteröitiin 3 767 kpl eli lähes 40 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Bensiinikäyttöisiä henkilöautoja ensirekisteröitiin reilut 6 % edellisvuotta enemmän. Dieselkäyttöisten henkilöautoja suosio laski ja niitä rekisteröitiin 6 % edellisvuotta vähemmän.

Kevyempien kulkuvälineiden, kuten moottoripyörien, mopojen ja mopoautojen ensirekisteröinnit sen sijaan vähenivät vuonna 2015. Poikkeuksena moottorikelkat, joiden myynti kasvoi 6 % edellisvuoteen verrattuna.


Rudenstams Parti AB luottaa automaattiin

Ruotsalainen perheyritys Rudenstams Parti AB luottaa Allison-automaattivaihteistoon. Uusin lisäys yrityksen jakelukalustoon on Scania P250 DB 4x2, joka on varustettu Euro 6 -moottorilla ja Allison 3000 SeriesTM täysautomaattivaihteistolla.

Yrityksen kalustosta vastaavan Björn Segerbergin mukaan Allison-täysautomaattivaihteisto oli selvä valinta kaupunkiliikenteeseen. Segerberg pitää yllä tarkkoja tietoja kaluston ajomatkoista ja kulutuksesta. Hän kertookin, että ennakkoluulot automaattivaihteistojen ”janoisuudesta” osoittautuvat vääriksi joka kuukausi.


Matkahuolto: verkkokaupan kasvu kiihtyi jouluna

Matkahuolto kertoo kuljettaneensa loka-joulukuussa yli 30% enemmän verkkokaupan paketteja kuin vuoden 2014 vastaavana ajankohtana. Kasvu joulusesongin verkkokauppaostamisessa ja sen tuoma pakettien määrän kasvu näkyi Matkahuollossa merkittävästi edellisvuotta suurempana pakettimääränä. Joulukuussa verkkokauppapakettien määrä kasvoi yli 40 % edellisen vuoden joulukuuhun verrattuna.

Kuljetusalan lakot osuivat marraskuulle ja vaikuttivat silloin Matkahuollon pakettimäärään kasvattaen, mutta joulukuun volyymeihin lakoilla ei Matkahuollon mukaan juuri enää ollut vaikutusta.


Toyota aloittaa trukinkuljettajakoulutukset

Toyota aloittaa trukinkuljettajakoulutukset Vantaan toimipisteessä tammikuun lopussa. Jatkossa trukinkuljettajakursseja pidetään vuoden jokaisena kuukautena. Toyotan mukaan trukinkuljettajakurssin ensisijainen tarkoitus on työturvallisuuden parantaminen ja oikeiden ajotapojen ymmärtäminen. Trukinkuljettajakoulutuksesta on mahdollista saada Liikenteen turvallisuusviraston (Trafi) jatkokoulutusmerkintä.


Gasum Oy ostaa Taaleritehtaan Biotehtaan

Gasum Oy ja Taaleritehtaan Pääomarahastot Oy ovat tänään allekirjoittaneet kauppasopimuksen Taaleritehtaan Biotehdas I Ky-pääomarahaston omistaman Biotehdas-ketjun myymisestä Gasum Oy:lle. Valtakunnallinen Biotehdas-ketju on Suomen biokaasualan markkinajohtaja ja siihen kuuluvat tuotannossa olevat biokaasulaitokset Huittisissa, Kuopiossa, Oulussa ja Honkajoella sekä kesällä 2016 valmistuva laitos Riihimäellä. Kauppasopimus on allekirjoitettu tänään ja kaupan oletetaan toteutuvan 29.2.2016.

”Tämä kauppa on Gasumille merkittävä askel biokaasuliiketoiminnan ja -markkinan kehityksessä, sillä Biotehdas on ollut suomalainen suunnannäyttäjä kiertotalouteen perustuvissa ympäristöratkaisuissa”, Gasum Oy:n toimitusjohtaja Johanna Lamminen toteaa tiedotteessa.

Lue lisää: Gasum Oy ostaa Taaleritehtaan Biotehtaan


Finnairin joulukuun 2015 liikennetiedot

Finnair kertoo kokonaiskapasiteettinsa tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvaneen joulukuussa 8,1 prosenttia, ja liikenteen myydyillä henkilökilometreillä mitattuna kasvaneen 7,8 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta. Matkustajakäyttöaste laski 0,2 prosenttiyksikköä ja oli 76,8 prosenttia.

Reittiliikenteen rahtikapasiteetti tarjotuilla rahtitonnikilometreillä mitattuna kasvoi joulukuussa 4,2 prosenttia ja myydyt tonnikilometrit pysyivät vertailukauden tasolla. Reittiliikenteen rahdin kokonaiskäyttöaste oli 55,1 prosenttia. Lisäksi Finnairin kokonaisrahtikapasiteettiin sisältyy viikoittain kaksi DHL:n operoimaa rahtilentoa Helsingin ja Brysselin välillä sekä osuus kahdesta viikoittain IAG:n kanssa jaetusta rahtilennosta Helsingin ja Lontoon välillä.


Helsingin Satamassa ennätysten vuosi

Helsingin Sataman hyvä vire jatkui myös joulukuussa, kun kokonaistavaraliikenne ylsi reiluun 940 000 tonniin (+16,2 %) ja koko vuonna 2015 11,4 miljoonaan tonniin (+5,3 %). Vuosaaren konttiliikenteessä tehtiin kaikkien aikojen ennätys 430 400 TEUta (+7,5 %).

Joulukuun matkustajamäärä kohosi uuteen ennätykseen 890 500 (+6,0 %). Myös vuosi 2015 oli kokonaisuudessaan ennätyksellinen, kun 11 miljoonan matkustajan rajapyykki ylitettiin ensimmäistä kertaa. Uusi ennätys kirjataan nyt 11,17 miljoonaan matkustajaan (+2,5 %).

Yksiköidyn tavaraliikenteen määrä oli joulukuussa 795 000 tonnia (+10,7 %), josta tuontia 368 000 tonnia (+8,2%) ja vientiä 427 000 tonnia (+13 %). Koko vuoden yksiköidyn tavaraliikenteen määrä ylsi 10,4 miljoonaan tonniin (+3,6 %). Tuonnin määrä oli lähes 4,84 miljoonaa tonnia (+1,0 %) ja viennin yli 5,56 miljoonaa tonnia (+6,1 %).


Arktista dieseliä saatavilla valituilta Neste Oil -asemilta

Erittäin kylmiin olosuhteisiin soveltuvaa arktista dieseliä on saatavilla Pohjois-Suomessa neljältä asemalta sekä kahdeksalta raskaan liikenteen asemalta.

Nesteen mukaan arktinen diesel on kehitetty ja testattu kestämään ankarimmatkin sääolosuhteet. Arktisen dieselin (-40/-44) alin varastointilämpötila on -40 °C, ja hyvin huollettu dieselauto toimii sillä -44 asteen lämpötilaan saakka.

Lue lisää: Arktista dieseliä saatavilla valituilta Neste Oil -asemilta


Metsäkonealan lakko peruuntui

Puuliiton metsäkonealan johtokunta ja Koneyrittäjien hallitus ovat molemmat hyväksyneet perjantaina saavutetun neuvottelutuloksen metsäkonealan työehtosopimuksesta.

Neuvottelutuloksen keskeinen sisältö on palkkojen yleisen työmarkkinalinjan mukainen yleiskorotus 15.1.2016 lukien sekä palkkataulukoinnin uudistaminen. Myös määrävuosikorotusten aikarajoja ja suuruuksia tarkistettiin.

Metsäkonealan työehtosopimus kattaa puunkorjuussa, koneellisissa metsänhoitotöissä, metsähakkeen tuotannossa ja metsäteollisuuden tehtaiden terminaaleissa työskentelevät työntekijät.


Talvi yllätti "kädettömät" suomalaiset

Tammikuu 2016: Muoniossa -40, Helsingissä -25. Junat eivät kulje. Bussit eivät starttaa. Joukkoliikenteessä täysi kaaos. Junavuoroja peruutetaan. Bussivuoroja kulkee milloin sattuu. Helsingissä raitiovaunutkin lakkoilevat, 6:ia tulee viisi peräkanaa kuin köyhän talon porsaat, Jossain on ollut tukos...

Takavuosina VR:n uusi huippuveturi, italialainen Pendolino jähmettyi pikkupakkasilla, vaikka oli niin kokeiltu Alppien lumimaisemissa. Ei toiminut Suomessa.

Lue lisää: Talvi yllätti "kädettömät" suomalaiset


Panssari-Relluja Ranskan keskuspankille

Renault Trucks ilmoittaa toimittaneensa useita panssaroituja T-sarjan kuorma-autoja Ranskan keskuspankille.

Renaultin mukaan nyt toimitettujen Renault Trucks T 430 6x2 -hyötyajoneuvojen ohjaamojen panssarointi ja varusteiden mukauttaminen erikoistehtäviin vaati usean kuukauden kehitystyön yhdessä erilaisten yhteistyökumppanien kanssa. Ohjaamomuutosten lisäksi autojen akseliväleihin ja jousitukseen tehtiin ohjattavuuteen vaikuttavia muutoksia. 


Solaris toimittaa 110 bussia Israeliin

Solaris on tehnyt kolmen Israelilaisen (DAN, Egged ja Afifi Group) yrityksen kanssa sopimukset yhteensä 110 linja-auton toimittamisesta Israeliin. Kaikki linja-autot toimitetaan asiakkaille kuluvana vuonna maaliskuun ja toukokuun välisenä aikana.

DAN bussiyhtiölle Solaris toimittaa kuusikymmentä Urbino 12 linja-autoa. Egged kuljetusyritykselle kolmekymmentä 12-metristä Urbinoa. Afifi Gorupin kanssa tehty sopimus koskee kymmentä InterUrbinoa ja kymmentä Urbino 12 -matalalattiabussia.

(Busworld)