Inflaatio helmikuussa -0,1 prosenttia

Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintojen vuosimuutos oli helmikuussa -0,1 prosenttia. Tammikuussa inflaatio oli -0,2 prosenttia.

Inflaatio pysyi negatiivisena erityisesti polttonesteiden, omistusasumisen sekä maitotuotteiden, juuston ja kananmunien hintojen laskusta johtuen edellisvuoden helmikuuhun verrattaessa.


Kolin -jäätie on suljettu tältä keväältä

Lieksassa sijaitseva Kolin – Vuonislahden -jäätie suljettiin  tänään torstaina klo 14 eikä sitä enää avata liikenteelle tänä keväänä.

Pohjois-Savon ELY-keskus päätti sulkea jäätien, koska tie on mennyt huonoon kuntoon rantautumispaikkojen kohdalta mm. tielle nousseen veden vuoksi.


Myyntikäyrät laskusuuntaisia kaupanalalla

Tilastokeskuksen mukaan koko kaupan myynti laski tammikuussa 8,8 prosenttia vuoden 2014 tammikuusta. Laskun taustalla oli erityisesti tukkukaupan ja autokaupan negatiivinen kehitys. Tukkukaupan myynti supistui tammikuussa 12,0 prosenttia ja autokaupan 11,3 prosenttia edellisvuodesta.



Koiviston Auto lisää kalustoaan

VDL Bus & Coach toimittaa Koiviston Autolle 30 uutta VDL Citeas LLE linja-autoa. Nyt tehty tilaus on jatkoa viime vuonna yritysten välillä sopimaan 78 uuden auton tilaukseen. 


Neste Oil ja Preem sopimukseen patenttien lisensoinnista

Neste Oil Oyj ja Preem AB ovat solmineet patenttisopimuksen, jolla Preem lisensoi Neste Oilin immateriaalioikeuksia käytettäväksi uusiutuvien polttoaineiden valmistuksessa Preemin Göteborgin jalostamolla.


Hankookin renkaalle muotoilupalkinto

Hankookin SmartFlex AH31 kuorma-autonrenkaalle myönnettiin iF Design Award 2015 -palkinto. Vaihteleviin tie- ja sääolosuhteisiin ja ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettu rengas palkittiin uuden tekniikkansa ja muotoilunsa ansiosta.

Lue lisää: Hankookin renkaalle muotoilupalkinto


Uusi rekkadirektiivi hyväksyttiin: virtaviivaiset siipirekat tulevat

Euroopan parlamentti hyväksyi tiistaina 10.3. pidetyssä täysistunnossaan Liikenne- ja turismivaliokunnan antaman direktiiviesityksen. Nyt hyväksytyn direktiivin pohjalta autovalmistajat voivat valmistaa nykyistä pidempiä ja virtaviivaisempia ohjaamoja raskaisiin kuorma-autoihin, mikäli ne parantavat liikenneturvallisuutta ja alentavat autoista syntyviä päästöjä.

Direktiivi antaa mahdollisuuden polttoainetaloutta parantavien siivekkeiden lisäämiseen ajoneuvojen sekä ajoneuvoyhdistelmien takaosiin. Samalla päätettiin isojen, yli 25 metrin pituisien ja parhaimmillaan 76 –tonnin kokonaispainoisten ajoneuvoyhdistelmien rajat ylittävästä liikenteestä. Päätöksen mukaan nk. ”megarekkojen” jäsenmaiden rajojen ylittävää liikennettä koskevat säädökset pysyvät nykyisellään.

Uusi direktiivi antaa vaihtoehtoisia polttoaineita käyttäville hyötyajoneuvoille parhaimmillaan 1 tonnin kokonaispainohelpotuksen.

Aiheesta tarkemmin Kuljetusnet.fi aikaisemmassa uutisessa


CLAAS Tucanolle Machine of the Year -palkinto

CLAAS Tucano voitti Machine of the Year -palkinnon puimureiden kategoriassa Pariisin Sima -näyttelyssä. Keskisuurten leikkuupuimurien segmentissä kahdeksan mallia kattavat tehoalueen 245-378 hv. Kesällä 2014 julkaistu uusi Tucano on saatavana kolmessa mallisarjassa: 500-sarja APS HYBRID -puintijärjestelmällä, 400-sarja APS-esikiihdytyskelalla sekä kohlimilla ja 300-sarja perinteisellä CLAAS puintijärjestelmällä ja kohlimilla.


Rakennusyritysten liikevaihto kasvoi vuoden lopulla

Tilastokeskuksen mukaan rakennusyritysten liikevaihto kasvoi viime vuoden loka-joulukuussa 4,0 prosenttia ja myynnin määrä 3,3 prosenttia vuotta aiemmasta. Vuoden 2013 vastaavalla ajanjaksolla liikevaihto väheni 1,9 prosenttia. Vuoden 2014 aikana liikevaihto kasvoi 2,1 prosenttia edellisvuodesta. Liikevaihto kasvoi jokaisella rakentamisen toimialalla. Kasvua oli eniten maa- ja vesirakentamisen toimialalla, 5,4 prosenttia. Erikoistunut rakennustoiminta kasvoi 4,2 prosenttia ja talonrakentaminen 3,1 prosenttia.


Kalmarille jatkotilaus lontoolaiseen konttisatamaan

Cargoteciin kuuluva Kalmar on saanut DP World London Gateway -konttisatamalta jatkotilauksen 20 automaattisen konttinosturin toimittamisesta. Satama on laajentamassa toimintaansa investoimalla kolmanteen laituriin. Ensimmäiset kaksi laituria on jo otettu käyttöön.  

Vuosina 2013-2014 Kalmar toimitti DP World London Gatewayhin 40 automaattista konttinosturia, 28 kuljetuslukkia ja kaksi konttikurottajaa, jotka ovat käytössä sataman ykkös- ja kakkoslaitureilla. Cargoteciin kuuluva Navis on toimittanut terminaalin toiminnanohjausjärjestelmän. Tämä oli Kalmarille ja Navikselle ensimmäinen yhteisprojekti, jossa toimitettiin sekä ohjelmisto että automaattiset kontinkäsittelylaitteet.


Seija Turunen Finnpilot Pilotagen hallituksen puheenjohtajaksi

Kauppatieteiden maisteri Seija Turunen (61) on nimitetty Finnpilot Pilotage Oy:n hallituksen puheenjohtajaksi. Nimitys tehtiin 10. maaliskuuta pidetyssä yhtiökokouksessa.

Hän on toiminut vuosina 1992-2014 Finnlines Oyj:ssa muun muassa varatoimitusjohtajana ja konserniin kuuluvien Finnsteve-yhtiöiden toimitusjohtajana. Aiemmin Turunen on työskennellyt erilaisissa johto- ja asiantuntijatehtävissä Kansallis-Osake-Pankissa, Midland Montagu Pankissa, Finca Oy:ssä sekä Enso-Gutzeit Oyj:ssä. Tällä hetkellä Turunen on Elisa Oyj:n hallituksen jäsen sekä Eteran hallintoneuvoston jäsen.


Scanian toimitukset Puolustusvoimille jatkuvat

Maavoimat otti vastaan alueellisille joukoille hankittuja raskaita maantiekuorma-autojen ja konttiperävaunujen yhdistelmäajoneuvoja Keski-Suomen Scania-keskuksessa Jyväskylässä 6. maaliskuuta.

Puolustusvoimat solmi Scania Suomi Oy:n kanssa toukokuussa 2014 hankintasopimuksen, joka koskee 184 kuorma- ja vetoauton hankintaa. Puolustusvoimien raskaiden maantiekuorma-autojen hankintasopimukseen sisältyy lisäksi lisähankintavaraus 69 autosta. Autojen toimitukset ajoittuvat vuosille 2014 – 17.

Toimitukset Puolustusvoimille alkoivat vuoden 2014 lopulla, jolloin toimitettiin 20 ensimmäistä autoa. Kuluvan vuoden 2015 aikana uusia autoja luovutetaan 74 kappaletta. loput autoista luovutetaan vuosien 2016 – 2017 aikana.

Tilattuihin autoihin kuormankäsittelylaitteet toimittaa kotimainen Cargotec Oy ja niiden asentaminen suoritetaan Scania:n Jyväskylän palvelukeskuksen yhteydessä toimivassa päällirakentamisyksikössä.

Toimitettavien autojen teknisestä ylläpidosta tulee huolehtimaan Scania Suomi, autoihin solmittavien  huolto- ja korjaussopimusten puitteissa.


Ruotsi: viinanjuontikielto liikenneonnettomuuden jälkeen kaatui

Ruotsissa edellinen hallitus kannatti yksimielisesti lakiesitystä, jolla kiellettäisiin kuljettajalta alkoholin nauttiminen liikenneonnettomuutensa jälkeen. Lakiesitys kaatui eilen uuden hallituksen katsottua, ettei syytettyä voi kieltää kieltää hävittämästä itseään vastaan puhuvaa todistusaineistoa. Esimerkkinä mainittiin mm. ettei ampumarikoksesta epäiltyä voi tuomita ampuma-aseen hävittämisestä rikoksen jälkeen. 


Suomen hiekotushiekka muuttuu ongelmajätteeksi

Suomen teille liukkaudentorjuntaan levitetty  graniittimurske saastuu käytössä ja muuttuu ongelmajätteeksi. Sen uusiokäyttö edellyttäisi kallista erikoiskäsittelyä, raportoi uutistoimisto Alaska Dispatch News. 

- On hullua, että tulee kaupungille halvemmaksi ostaa uutta hiekotushiekkaa joka vuosi kuin puhdistaa vanhaa, toteaa Mikko Kunttu Turun Seudun Kuntatekniikasta.


AEBS ja ATC Daimler-bussien uusinta teknologiaa

Daimler esittelee huomenna 10.3. Ruotsin Arvidsjaurissa Vuoden Linja-auton (IBOY) valitsevalle kansainväliselle tuomaristolle kaksi uutta teknistä turvallisuusratkaisua. 

AEBS (Advanced Emergency Brake System) on kehitelmä sen Active Brake Assist turvajarrujärjestelmästä. AEBS pyrkii varmistamaan bussissa seisovien matkustajien turvallisuuden hätäjarrutuksessa. Hätäjarrutuksessa jarrutus alkaa "pehmeällä" hidastuvuudella kiristyen siitä nopeasti täysjarrutyukseksi.

Uusi ATC-järjestelmä (Articulated Turnable Controller) ohjaa nivelbussissa nivelen toimintaa vakauttaen "perävaunun" sivuuttaisliikkeen äkkijarrutuksessa ja estäen linkkuunmenon.

IBOY-juryn jäsenillä on huomenna 10.3. testattavinaan Arvidsjaurin erilaisilla jää- ja liukasteluradoilla  AEBS:llä varustettuja MB Sprinter, Turismo ja Travego sekä Setra TopClass S 516 HDH busseja. Testattavina on myös kaksi 18,125 m pitkää MB Citaro G nivelbussia ja 21 m pitkä MB CapaCity L nivelbussi ATC-vakautusjärjestelmällä.

Päätoimittaja Klaus Bremer on IBOY-juryn jäsenä mukana testeissä Arvidsjaurissa. Testiraportti on luettavissa Auto, tekniikka ja kuljetus 3/15 lehdessä.