Scania summer trucks

Rattijuopoille oma koodi ajokorttiin

Toukokuun puolivälissä koko EU:n alueella voimaan astuva direktiivi tuo yhdenmukaistetun numerokoodin alkolukon käyttöpakosta ajokortteihin.

Koodi "69" paljastaa että kuljettajalla on ajo-oikeus vain alkolukolla varustettuun ajoneuvoon. Jäsenmaat voivat kansallisesti päättää alkolukonkäyttöpakosta. Uusi asetus ei vaikuta jäsenmaiden lainsäädäntöön.

Suomessa ei ole alkolukon käyttöpakkoa, vaan sellaista on itse anottava. Tähän asti se on merkitty ajokorttiin koodilla 111. Ja jatkossa koodilla 69.


Uuden sukupolven vaihtolavalaite

Hiab on julkaisemassa uuden sukupolven vaihtolavalaitetta. Hiab Multilift Futura –vaihtolavalaitteessa on yli sata innovaatiota, joilla yhtiön mukaan parannetaan tuotteen tuottavuutta. Vaihtolavalaitteen täysin uusittu EvoLightTM–teräsrakenne kestää 300-500 kiloa enemmän painolastia. SwanNeckTM –muotoilu parantaa vaihtolavalaitteen ulottuvuutta ja vakautta. Turvallisuutta taas parantavat SafetyPlusTM –innovaatiot.


Scanian YETD -palkinto Tanskaan

Scanian vuosittain järjestämä Young European Truck Driver -kilpailu päättyi viikonloppuna järjestettyyn finaaliin. Tämän vuotisen YETD -tittelin sekä 100 000 euron palkinnon kuittasi yli 23 000 kilpailuun osallistuneen kuljettajan joukosta Tanskan Lars Søndergård.

Suomesta 26 finaalistin joukkoon valikoitui alkukilpailujen perusteella Jukka Haanpää. Varmaotteisen Haanpään kaksipäiväisen finaalin alkupuolella keräämät pisteet eivät aivan riittäneet nosuun semifinaaliin valittujen 18 parhaan kilpailijan joukoon. 

 



Uutta Volvolta – Liikkuva vianhaistaja


Janne Nevalainen, vasemmalla ja Jarmo Seppälä ovat olleet kuukauden päivät liikkeellä uudella diagnostiikka-autolla. Pikkujutut ja ohjelmistopäivitykset onnistuvat asiakkaan pihalla. Isot hommat tehdään korjaamolla mutta kokemuksen mukaan aika moni vika saa ensiavun diagnostiikka-auton avulla.

Volvo Finland on ottanut käyttöön ainakin pääkaupunkiseudulla liikkuvan diagnostiikka-auton. Se on rakennettu Renault Master umpipakettiauton pohjalle.

Auto on varustettu tuoreimmalla saatavissa olevalla diagnostiikkalaitteistolla. Sen avulla pystytään tutkimaan autoa vaivaavat viat ja tekemään pikkukorjauksiakin. Samalla hoituvat esimerkiksi moottorin ja vaihteiston ohjelmistopäivitykset. Auto voi tulla esimerkiksi bussivarikolle yöaikaan ja päivittää kaikki varikolla olevat autot ajan tasalle. Kuukauden verran liikkeellä olleen auton tehtäviin on kuulunut paitsi suunniteltuja päivityskäyntejä myös esimerkiksi avainten koodauksia ja pienten vikojen korjauksia.

Diagnostiikan avulla voidaan tilata osat valmiiksi varsinaisia korjauksia varten. Se vähentää korjaamolla vietettävää aikaa.

Auto palvelee Volvon ja Renaultin kuorma- ja linja-autoja.


Suomessa noin 1900 huoltoasemaa

Öljy- ja biopolttoaineala ry:n tilaston mukaan huolto- ja automaattiasemia oli vuoden 2014 lopussa kaikkiaan 1 892. Huoltoasemia, joilla on henkilökuntaa, oli vuoden lopussa 823. Automaattiasemia oli 1 069. Huoltoasemien kokonaismäärä tilastossa ei ole suoraan verrattavissa vuotta aiempaan lukuun 1 877, koska tilastointi on entistä kattavampi.

Erikseen tilastoidaan raskaan liikenteen jakelupisteet. Niitä oli vuoden 2014 lopussa 664, kun määrä vuotta aiemmin oli 682. Osa raskaan kaluston dieselpolttoaineen tankkauspisteistä sijaitsee huoltoasemien yhteydessä ja osa on erillisiä jakelupaikkoja.


Taksilupia avoinna Hangossa

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus julistaa taksilupien ylimääräisen hakuajan Hankoon. Syynä ylimääräiseen hakuun on se, että moni autoilija on lopettanut liikennöinnin tämän vuoden aikana.

Luvat myönnetään ensisijaisesti taksinkuljettajana hankitun työkokemuksen pituuden perusteella ensiluvanhakijoille.

Lisätietoja luvanmyöntämisen edellytyksistä ja hakumenettelystä löytyy Internetistä osoitteesta: www.ely-keskus.fi.


Ivecon uusin ase nelivetorintamalle

Iveco esitteli uuden Daily 4x4:n kuljetus- ja logistiikka-alan Transpotec Logitec -messuilla Veronassa, Italiassa.

Uusi Daily 4x4 on saatavilla kahtena versiona, tavallisella ohjaamolla kahdella eri akselivälillä (lyhyt 3050 mm ja pitkä 3400 mm) sekä 7 henkilön crew cab -versiona 3400 mm akselivälillä. Kokonaispainoluokkia on kaksi 3,5 t ja 5,5 t Lisäksi markkinoille tuodaan matkailu-, linja- sekä erikoisajoneuvojen alustaksi soveltuva riisuttu chassis cowl –versio.

4x4 mallin 3-litraisen koneen jatkeena on 6-nopeuksinen vaihteisto. keskusjakovaihteistossa on entisen 4x4 mallin tapaan neljä eri hitaan ajon nopeusaluetta, jotka luovat yhteensä 24 välityssuhdetta. Tasauspyörästön lukkoja on kolme.

Lisäksi 4x4 malliin on saatavilla laaja valikoima voimanottoratkaisuja sekä vaihdelaatikon että keskusjakovaihteiston osalta, siinä voidaan käyttää sekä maastoon että tielle suunniteltuja renkaita ja keulaan voidaan kiinnittää lisävarusteita (esim. vinssi, lumiaura).

4x4 Dailyn tuotanto on käynnistymässä ja Suomen hinnat varmistuvat toukokuun aikana.


SAK:n mukaan kesätöitä heikosti kuljetuksessa

SAK:laiset alat tarjoavat nuorille kesätöitä viime vuotta niukemmin. Joka viides eli 21 prosenttia SAK:n kyselyyn vastanneesta luottamushenkilöstä ilmoittaa, että työnantaja palkkaa kesätyöntekijöitä vähemmän kuin vuotta aiemmin. Heikoiten nuoria työllistää kuljetusala, jossa joka kolmas luottamushenkilö ilmoittaa kesätöiden vähenemisestä.


Flybe Finlandista Nordic Regional Airlines

Flybe UK:sta irtaantumisen myötä Flybe Finlandin nimi muuttuu toukokuussa. Flybe Finlandista tulee Nordic Regional Airlines. Nimenmuutos vaatii vielä Kaupparekisterin hyväksynnän, jonka odotetaan tapahtuvan toukokuun alussa. Nimenvaihdoksen myötä myös yhtiön ilme tullaan uusimaan. Uusi ilme julkistetaan alkukesästä, ja uudistus toteutetaan vaiheittain vuoden 2015 aikana.

Flybe Finlandin emoyhtiö Flybe Nordic siirtyi 31. maaliskuuta väliaikaisesti Finnairin omistukseen, kun Flybe UK myi 60 prosentin osuutensa Finnairille. Finnairin, Staffpointin ja G.W. Sohlbergin väliset neuvottelut yhtiön lopullisesta omistuksesta ovat edelleen käynnissä. 1.5.2015 lähtien kaikki Flybe Finlandin omat reitit muuttuvat Flyben lennonnumerolta Finnairin lennonnumerolle ja samalla Finnairin ostoliikenteeksi.


MacGregorilta nostureita merenpohjan louhintaan tarkoitettuun alukseen

Cargoteciin kuuluva MacGregor sai kahden merenalaiseen kuormankäsittelyyn tarkoitetun nivelpuominosturin tilauksen Fujian Mawei Shipbuilding Limited -telakalta. Nosturit asennetaan maailman ensimmäiseen merenpohjan louhintaan tarkoitettuun alukseen. Nosturit toimitetaan vuoden 2017 ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Tilaus on kirjattu vuoden 2015 ensimmäiselle vuosineljännekselle.

MacGregorin saama tilaus käsittää kaksi nivelpuominosturia: yhden merenkäynnin liikkeiden kompensointijärjestelmällä varustetun kapasiteetiltaan 200 tonnin nosturin, joka on suunniteltu käytettäväksi 2 500 metrin syvyydessä, sekä pienemmän 100 tonnin nosturin.

Lue lisää: MacGregorilta nostureita merenpohjan louhintaan tarkoitettuun alukseen


Muutoksia Raskassarja-ketjussa

Pekant Lieto Oy on ostanut Turun Raskaskalusto-Osa Oy:n liiketoiminnan ja varaosavaraston. Samalla Pekant Liedosta tuli Raskassarja-ketjun jäsenliike.

Mustasaaressa Vaasan kupeessa toimiva Vamu Truckservice & Parts Oy Ab jäi pois Raskassarja-ketjusta. Yritys päätti, ettei se hae pysyvää jäsenyyttä koeajan päättyessä.

Jyväskylän talousalueelle Raskassarja-ketju tulee syksyllä, kun Joensuussa ja Kuopiossa toimiva Närhi konserni avaa uuden myymälän nelostien tuntumaan.


Metsä Group rakentaa biotuotetehtaan Äänekoskelle

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre on tänään päättänyt biotuotetehtaan rakentamisesta Äänekoskelle nykyisen sellutehtaan alueelle. Rakennustyöt aloitetaan välittömästi, ja tehtaan on määrä valmistua vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä.

Äänekoskelle rakennettava biotuotetehdas on metsäteollisuuden historian suurin investointi Suomessa. Hankkeen kokonaisinvestointi on noin 1,2 miljardia euroa, josta 40 prosenttia rahoitetaan omalla pääomalla ja 60 prosenttia velkarahoituksella. Lainarahoitus sisältää pankkilainoja ja toimitusluottoja. Lisäksi Metsä Fibre on saanut työ- ja elinkeinoministeriöltä 32,1 miljoonaa euroa uusiutuvan energian investointitukea. Yhtiön omistajat ovat Metsäliitto Osuuskunta (50,2 %), Metsä Board Oyj (24,9 %) ja Itochu Corporation (24,9 %).

Biotuotetehdas tuottaa vuosittain noin 1,3 miljoonaa tonnia sellua, josta 800 000 tonnia on havusellua ja 500 000 tonnia lehtipuusellua. Havusellu päätyy vientiin pääasiassa Eurooppaan ja Aasiaan. Korkealaatuisen sellun ohella tehdas tuottaa sähköenergiaa runsaasti yli oman tarpeensa sekä esimerkiksi mäntyöljyä ja tärpättiä. Biotuotetehtaan kaikki sivuvirrat on tarkoitus hyödyntää tehtaan ympärille syntyvässä eri yritysten muodostamassa ekosysteemissä.

Uusi tehdas lisää kuitupuun käyttöä Suomessa noin 4 miljoonalla kuutiometrillä eli noin 10 prosentilla vuodessa. Tehdas käyttää vuosittain yhteensä 6,5 miljoonaa kuutiometriä puuraaka-ainetta, joka hankitaan pääasiassa Suomesta.

Hankkeen toteutussuunnitellusta vastaavat Sweco Industry Oy ja Sweco Rakennetekniikka Oy ja päälaitetoimituksista Valmet Oy ja Andritz Oy.


Rattijuoppous kasvussa

Rattijuopumuksia tuli vuoden 2015 tammi-maaliskuun aikana tietoon kaikkiaan 3 800, mikä on 2,8 prosenttia enemmän kuin vuonna 2014.

Tietoon tulleista rattijuopumuksista hieman vajaa puolet oli törkeitä rattijuopumuksia. Törkeät rattijuopumukset lisääntyivät 1,1 prosenttia ja muut rattijuopumukset 4,3 prosenttia. Edellisen kymmenen vuoden aikana rattijuopumuksia tuli tammi-maaliskussa tietoon keskimäärin 4 600.

Lähde: Tilastokeskus


Neste Oil muuttaa vuoden 2015 tulosohjaustaan

Neste Oil on muuttanut tulosohjaustaan ja arvioi konsernin koko vuoden 2015 vertailukelpoisen liikevoiton pysyvän vahvana ja olevan korkeampi kuin vuonna 2014. Muutettu tulosohjaus perustuu ensimmäisen neljänneksen vahvaan tulokseen ja tämän hetken näkemykseen loppuvuoden markkinoista.

Aiemmin yhtiö arvioi koko vuoden vertailukelpoisen liikevoiton pysyvän vahvana mutta olevan todennäköisesti vuoden 2014 tulosta alempi.


Valtion sisäiset jäänmurtajakaupat päätökseen

Liikennevirasto ja Arctia Icebreaking Oy ovat allekirjoittaneet 17.4.2015 kauppasopimuksen rakenteilla olevan jäänmurtajan myymisestä ja luovuttamisesta.

Jäänmurtajan omistusoikeus siirtyy Liikennevirastolta Arctialle alkuvuodesta 2016, kun aluksen raken­tamissopimuksen mukainen toimitus ja hyväksyminen on saatettu loppuun.

Jäänmurtaja myydään käyvällä hinnalla. Murtajan kauppahinta on 128 miljoonaa euroa.