Scania Syystalkoot

Hector Rail kasvaa rajusti Ruotsissa

Ruotsin valtionrautateiden kanssa rajusti kilpaileva yksityinen Hector Rail on keskittynyt tavarakuljetuksiin Skandinavian rautateillä ja Saksassa. Se kuljettaa nykyisellään yli 125 000 km/viikko raiteilla. Lisättyään kuljetuksiaan Saksaan se on nyt hankkimassa 10 kuusiakselista veturia DB Schenkeriltä (DB luokka151). Veturit on tehty 1970-luvun puolivälissä. Ne toimitetaan Hectorille 2016 ja 2017.


Aurinkokalvo napinpainalluksesta

Continental on kehittänyt aurinkokalvon, jonka saa häikäisysuojaksi napin painalluksella. 100-vuotisen aurinkolipan tarinalle voi tulla loppu.

Elektronisesti himmennettävissä oleva lasi on ollut olemassa jo vuosia. Vasta nyt on kuitenkin onnistuttu kehittämään myös elektronisesti himmennettävä tuulilasi, joka täyttää kaikki turvallisuusvaatimukset. Lasi ensiesitellään CES-näyttelyssä (Consumer Electronics Show) Las Vegasissa 6-9.1. 2016. Uusi Intelligent Glas Control himmentää kaikki auton lasipinnat portaattomasti napin painalluksella.


Väliaikaisbussit lopettavat liikennöinnin lentoasemalla

Lentoaseman Tietotien sisäänkäynnin ja T1-T2-terminaalien välillä syksyn ajan kulkeneet maksuttomat bussit lopettavat liikennöinnin 27.12. Busseissa on ollut matkustajia enää harvakseltaan sen jälkeen, kun lentoaseman terminaalin ja juna-aseman välinen suora yhteys otettiin koekäyttöön hissien osalta 18.12, kertoo liikennevirasto tiedotteessaan.



Bioenergia ry:lle uusi toimitusjohtaja

Bioenergia ry:n uudeksi toimitusjohtajaksi on valittu tekniikan tohtori Harri Laurikka. Laurikka seuraa tehtävässään kolme vuotta Bioenergia ry:n toimitusjohtajana toiminutta Jyrki Peisaa, joka siirtyi loppuvuodesta maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikaisen erityisavustajaksi.

Ympäristöneuvos Harri Laurikka, 45, on työskennellyt ympäristöministeriössä vuodesta 2007. Hän on ollut kansainvälisissä ilmastoneuvotteluissa Suomen valtuuskunnissa asiantuntijana erityisesti päästöjen vähentämistä ja markkinapohjaisia mekanismeja koskevissa kysymyksissä. Aiemmin työurallaan Laurikka on työskennellyt energiatalouden ja ilmastopolitiikan tutkijana sekä konsulttina energia-alalla.


Vyöhykerahastus ja Waltti-kortti käyttöön Lahdessa

Lahden seudun liikenne (LSL) siirtyy vyöhykepohjaiseen rahastukseen joulun jälkeen. Bussissa ostettavat kertaliput maksetaan matkustettavien vyöhykkeiden perusteella 28.12.2015 alkaen. Matkakortit toimivat edelleen normaalisti kertoo Lahden kaupunki tiedotteessaan.

Vyöhykerahastus liittyy siihen, että LSL on ensi vuonna lähdössä mukaan uuteen valtakunnalliseen joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmä Walttiin. Uudistus tulee voimaan vaiheittain. Waltti-uudistus koskee vain LSL:n nykyisiä matkakorttituotteita. Nykyisiä LSL:n matkakortteja voi käyttää Waltti-kortin rinnalla elokuun loppuun saakka.

Waltti-kortti käy maksuvälineenä LSL:n liikenteessä 29.2.2016 alkaen ja samalla  nykyisten LSL:n korttien latausmahdollisuus loppuu. Waltti-korttien myynti alkaa 1. helmikuuta 2016 verkkokaupassa (lsl.fi). Myynti Lahti-Pisteessä (pääkirjaston aulassa) alkaa 15. helmikuuta 2016.


Unkarilainen lentoyhtiö jatkaa Helsinki-Savonlinna reitillä

Liikennevirasto, Savonlinnan kaupunki ja Budapest Aircraft Service allekirjoittivat 21.12.2015 sopimuksen Helsingin ja Savonlinnan välisen lentoliikenteen operoinnista vuosina 2016-2017. Sopimus kattaa Helsingin ja Savonlinnan välisen lentoliikenteen hoitamisen 11.1.2016-22.12.2017. Sekä Liikennevirasto että Savonlinnan kaupunki kustantavat arvonlisäveroineen 4,4 miljoonan euron arvoisen sopimuksen puoliksi.


SKAL ry:n perustama EU-edunvalvonta kasvaa

Autoalan Keskusliitto ry liittyy tammikuussa 2016 mukaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n käynnistämään edunvalvontatoimintaan Brysselissä. Maantieliikennettä ja yrittäjyyttä edustava edunvalvontatoimisto koostuu nyt yhteensä kahdeksasta suomalaisesta järjestöstä kattaen käytännössä koko maantieliikennealan.

EU-edunvalvontapalveluiden piiriin kuuluvat Autoliikenteen Työnantajaliitto, Suomen Yrittäjät, Linja-autoliitto, Taksiliitto, Suomen Tieyhdistys, Suomen Autokoululiitto sekä nyt uutena tulokkaana Autoalan Keskusliitto.


Atoy Autohuollon asiakkaille maksuton tiepalvelu

Atoy Road Service on Suomalaisen Atoy Autohuollon uusi maksuton tiepalvelu, jonka piirissä ovat automaattisesti kaikki ketjun liikkeissä määräaikaishuolletut ajoneuvot. Ympärivuorokautinen palvelu kattaa esimerkiksi tekniset viat, kolaritilanteet, renkaan puhkeamisen, polttoaineen loppumisen ja avainten jäämisen auton sisään.

Viisivuotisen taipaleensa kunniaksi Atoy Autohuolto kertoo tiedotteessaan antaneensa Atoy Road Service -tiepalvelun Joululahjaksi tuhansille asiakkailleen, joiden ajoneuvo on määräaikaishuollettu vuonna 2015 ketjun liikkeissä.


Pekant ja Osa-Ratas yhteistyöhön

Oululainen Pekant Oy ja torniolainen Osa-Ratas Oy ovat ostaneet Kemissä toimivan Ahava Oy:n liiketoiminnan ja liikekiinteistön. Ostajien puoliksi perustama yhteisyritys Pekant-Osaratas Oy aloittaa kiinteistössä raskaan kaluston korjaamo- ja varaosatoiminnan vuoden 2016 alussa.

Uuden toimipaikan vetäjänä ja Pekant-Osaratas Oy:n toimitusjohtajana aloittaa Matti Porkola. Varaosamyymälän avauduttua yritys työllistää 7–8 ihmistä. Pekant Oy ja Osa-Ratas Oy kuuluvat molemmat valtakunnalliseen Raskassarja-ketjuun.


Ford investoi miljardeja euroja sähköautojen kehitystyöhön

Ford on paljastanut suunnitelmansa investoida 4,5 miljardia dollaria (n. 4,2 miljardia euroa) erilaisten sähköautojen kehitystyöhön vuoteen 2020 mennessä.

Yhtiön tavoitteena on tuoda mallistoonsa yhteensä 13 uutta sähkö- tai sähköhybridi –käyttöistä ajoneuvoa vuosikymmenen loppuun mennessä.

Malliuudistus aloitetaan uudesta täyssähkö-Focuksesta vuoden 2016 loppupuolella. Samalla esitellään uusi pikalatausjärjestelmä, jolla on kyky tuottaa 80% lataus 30 minuutissa, joka on noin kaksi tuntia nopeammin kuin nykyisessä järjestelmässä. Puolen tunnin aikana kertyneen latauksen kerrotaan riittävän 160 km toimintamatkaan.

Lisäksi yhtiö ilmoittaa lisäävänsä akkuteknologian tutkimus-, suunnittelu- ja kehitystoimintaa nykyisestään Euroopassa ja Aasiassa. 


AKT: Hallitus ulosliputtaa suomalaiset kuljettajat

AKT tuomitsee tiedotteessaan jyrkästi hallituksen esityksen, jonka mukaan Suomen lainsäädännöstä kumottaisiin kabotaasia koskevat kansalliset määritelmät. Maaliskuusta alkaen laissa viitattaisiin vain Euroopan unionin säännöksiin.

- Liikenneministeri Anne Bernerin esitys on kuolinisku suomalaiselle kuljetuselinkeinolle ja liittää suomalaiset raskaan liikenteen kuljettajat jonon jatkoksi työttömien armeijaan. AKT on jo pitkään ja johdonmukaisesti korostanut, että Suomen määritelmä ja tulkinta kabotaasista ovat oikeat, sanoo AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen.

Hän ihmettelee hallituksen käsien ylösnostoa tilanteessa, jossa myös autoliikenteen työnantajat ovat olleet samoilla linjoilla AKT:n kanssa.

- Tähän asti yliyritysmyönteinen hallitus kääntää nyt selkänsä kuljetuselinkeinolle. Erikoista hallituksen linjauksessa on vielä sekin, että ministerivaliokunnassa tämän kannan esitteli ulkoministeri Timo Soini. Perussuomalaiset ovat rekkaprotesteissa mekkaloineet sillä, että AKT ja muut alan järjestöt eivät tee mitään suomalaisen kuljetuselinkeinon puolustamiseksi. Nyt perussuomalaiset ulosliputtavat hallitusrintamassa suomalaiset kuljettajat, jyrisee Marko Piirainen.

Suomen tavaraliikennelain mukaan kabotaasikuljetuksena pidetään jokaista kuorman purkua. Kabotaasia saa harjoittaa vain väliaikaisesti, joka tarkoittaa enintään kymmentä purkua kolmen kuukauden aikana. Keskeinen ero Suomen ja EU-määräysten välillä on se, miten kuljetetut kuormat lasketaan.

EU-komissio pitää Suomen nykyistä kabotaasimääritelmää ja väliaikaisuuden vaatimusta EU-säännösten vastaisena ja on aikonut haastaa Suomen EU-tuomioistuimeen, mikäli Suomi ei muuta säännöksiään.

- Edellisen hallituksen kokoomuslainen liikenneministeri Paula Risikko oli valmis viemään asian EU-tuomioistuimen ratkaistavaksi. AKT oli myös tällä kannalla. Hallitus vaihtui ja nyt Berner ja Soini ovat valmiit höllentämään lakia, hämmästelee Marko Piirainen.

- Lakimuutos lisää oleellisesti riskiä harmaan talouden kasvusta kuljetuksissa. Lisääntyvä työttömyys karsii verotuloja ja kasvattaa työttömyysmenoja. Ennakoitavissa on myös iso riski liikenneturvallisuuden heikentymisestä. Kun tähän listaan lisää vielä raskaan liikenteen valvonnan selvän vähentymisen, ei voi kun vain ihmetellä hallituksen esitystä, sanoo AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen.


Kuluttaja-asiamies puuttui autoluottojen mainontaan

Kuluttaja-asiamies on puuttunut kolmen eri toimijan: Santander Consumer Finance Oy, Delta Auto Oy ja J. Rinta-Jouppi Oy:n tarjoaman autoluoton televisiomainontaan kuluvana vuonna. 

Kuluttajansuojalain säännösten mukaan luotonantajan on mainonnassa annettava kuluttajalle tietyt pakolliset tiedot kuluttajaluotosta. Jos ilmoitetaan yksikin luoton ehtoja kuvaava luku, esimerkiksi kuukausierän suuruus, myös muut lain vaatimat tiedot olisi annettava samassa yhteydessä. Näitä ilmoitettavia tietoja ovat muun muassa luoton kokonaiskustannukset, nimelliskorko ja todellinen vuosikorko. Näin kuluttaja voi arvioida, kannattaako hänen ylipäätään ottaa luottoa ja mikä eri luottovaihtoehdoista on hänelle edullisin. Kuluttaja-asiamiehen mukaan yritykset eivät ole täydellisesti noudattaneet annettuja ohjeita.

Lue lisää täältä


Uusi bussiyhteys Suupohjan alueelta Seinäjoelle

Urpolan Liikenne Ky aloittaa 4.1.2016 liikenteen aamuisin Kristiinankaupungista Närpiön, Teuvan, Kauhajoen ja Kurikan kautta Seinäjoelle ja illalla takaisin. Vuorot toimivat liityntäyhteytenä junille Seinäjoelle.Aamuvuorolla saadaan yhteys Seinäjoelta lähtevälle junalle, jonka tuloaika Helsinkiin on klo 9.30. Paluuvuoron on ajateltu sopivan Helsingistä klo 16.06 lähtevän junan liitynnäksi.

Liityntäliikennekokeilun käynnistää Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus yhdessä alueen kuntien, Kristiinankaupungin, Närpiön, Kaskisten, Kurikan, Kauhajoen kaupunkien sekä Teuvan kunnan, kanssa.

Kokeilu kestää toukokuun loppuun. Kokeiluaikana seurataan liikenteen käyttäjämääriä ja niiden perusteella ratkaistaan liikenteen jatkuminen.


Juuso Aspista Fordin uusi viestintäpäällikkö

Riitta Salinin jäätyä eläkkeelle, Oy Ford Ab:n uudeksi viestintäpäälliköksi on nimitetty Juuso Asp. Asp on toiminut aiemmin yhtiön hyötyajoneuvojen markkinointipäällikkönä sekä suurten henkilöautojen tuotepäällikkönä.


Finnair lisää istuinkapasiteettiaan

Kasvavan syöttöliikennetarpeen vuoksi Finnair on päättänyt tehostaa lähinnä Euroopassa liikennöivien Airbus-kapearunkokoneidensa tilankäyttöä. Suunnitelmien mukaan yhtiö lisää koneisiin istuimia niin, että pääsääntöisesti matkustajan käytettävissä oleva jalkatila ei muutu. Sen sijaan tilankäyttöä parannettaisiin muuttamalla säilytys- ja teknisiä tiloja koneiden etu- ja takaosassa.

Investoinnin arvo on yhteensä noin 40 miljoonaa euroa, ja se koskee 22 Airbus-kapearunkokonetta Finnairin laivastossa. Muutos ei koske viittä A321ER-konetta, joiden matkustamot ovat jo suunnitelman mukaiset ja joissa on 209 istuinta. Uudistuksella lisätään konetyypistä riippuen 6–13 istuinpaikkaa.

Finnair on aiemmin kertonut tarvitsevansa lisää Euroopan syöttöliikenteen kapasiteettia kaukoliikennekapasiteettinsa kasvun vuoksi. Lisäkapasiteetti hankitaan pääasiassa kasvattamalla keskimääräistä kapearunkokoneen kokoa lähivuosien aikana.