TIP-Trailer services

Mersun kuorma-autot kiertueelle

Mercedes-Benzin raskas kalusto kiertää Suomea toukokuun puolivälistä lähtien. Mercedes-Benz On the Road 2016 -kiertue käynnistyy 16.5 Vantaalta ja päättyy 9.6 Kajaaniin. Kaikkiaan kiertue pysähtyy 15 paikkakunnalla. Koeajettavina ovat Actros- ja Arocs-yhdistelmäajoneuvot.

Kiertueen aikataulu löytyy nettisivustolta www.mercedes-benz.fi/kiertue.


Ford 90 vuotta Suomessa

Oy Ford Ab on ollut keskeinen osa maamme autoistumisen ja maatalouden koneistumisen historiaa. Ford on toiminut Suomessa koko itsenäisyyden ajan ja omana yhtiönä vuodesta 1926 alkaen. Tänä aikana on Suomessa myyty noin 844 000 Ford-ajoneuvoa.

Lue lisää...


Bulc vaatii kuljettajille minimipalkkaa

Violeta Bulc tutustui kabotaasin valvontaan Brysselin ulkopuolisella moottoritiellä.

EU Liikennekomissaari, Violeta Bulc haluaa puuttua kuorma-autonkuljettajien alipalkkaukseen Euroopassa. Ongelman keskiössä ovat useiden maiden välillä liikkuvat kuljettajat ja heidän sosiaaliset oikeutensa joita poljetaan surutta laillisia porsaanreikiä hyväksi käyttämällä. 

Sloveniasta kotoisin olevalta Bulcilta voidaan odottaa vielä tämän vuoden puolella kuljettajien työolojen ja oikeuksien parantamiseen pyrkiviä sääntöehdotuksia.

Slovenian komissaari äskettäin puhui voimakkaammin kuin koskaan kuorma-auton kuljettajien vähimmäispalkkauksen puolesta. "Jos kuljettaja pysyy maassa pitkään, tai harjoittaa työtehtäviä tietyssä maassa säännöllisesti, niin tämä kuljettaja olisi saatava kyseisen maan vähimmäispalkkaa", hän sanoi.

Tällä hetkellä Tanska, Italia, Kypros, Itävalta, Suomi ja Ruotsi ovat ainoat EU-maat, joilla ei ole kansallisen vähimmäispalkan vaatimusta ulkomaisille autonkuljettajille.

Toimittajille kerrottiin, että vielä on liian aikaista kertoa lisätietoja siitä, miten kuorma-auton kuljettajien palkkoja voitaisiin säädellä, ja kuinka kauan kuljettajan tulisi viettää yhdessä EU-maassa saadakseen kansallisen vähimmäispalkan. "Haluan löytää ratkaisun", Bulc sanoi.

Itä-Euroopan maissa toimivat, lievempiä työlainsäädäntöjä hyödyntävät ja kuljettajien oikeuksia syrjivät kuljetusyritykset ovat pilanneet koko tieliikennealan maineen Euroopassa.

Bulc ehdottaa tarkistuspisteiden lisäämistä maanteiden varsille, missä autot ja kuljettajien taustat tutkitaisiin. Tällä voitaisiin varmistaa etteivät kuljettajat riko kabotaasilainsäädäntöä.

(lähde: EurActiv)



Rotterdamin satamassa automaattinen rengaspaineiden mittaus

Rengaspaineiden ollessa kunnossa kuljettajalle näytetään vihreä hymiö.

Rotterdamin satamassa on käytössä automaattinen rengaspaineiden mittausjärjestelmä. Pilottiprojektilla halutaan kiinnittää kuorma-auton kuljettajien huomiota renkaiden kuntoon ja näin vähentää onnettomuuksia.

Sataman AMP-terminaalista lähdettäessä kuorma-auton kuljettaja voi halutessaan valita kaistan, jolla rengaspaineet mitataan automaattisesti. Kaistalla oleva Ventech Systemsin Pneuscan -mittausjärjestelmä mittaa kuorma-auton kaikkien renkaiden rengaspaineet ilman, että kuljettajan tarvitse pysähtyä. Rengaspaineiden ollessa kunnossa kuljettajalle näytetään vihreä hymiö.

Mikäli rengaspaineet eivät ole kunnossa kuljettajalle näytetään punaista "hymiötä”. Lisäksi kuljettaja saa tuloksista raportin ja hänelle tulostuu tietoa paikallisista huoltamoista.


Väylähankkeisiin rahaa kehysriihessä

Liikenneviraston mukaan merkittävien, budjettiriihessä rahoitusta saaneiden väylähankkeiden painopiste on nyt Sisä-Suomessa. Toteutusasteelle edenneistä hankkeista merkittävimpiä rahoitettavia ovat Vt 5 Mikkeli–Juva, Lahden eteläinen kehätie, Vt 4 Oulu–Kemi ja ratayhteyden parantaminen Luumäeltä Venäjän rajalle.


Wabco laajentaa yhteistyötä Cumminsin kanssa

Wabco kertoo solmineensa Cumminsin kanssa uuden pitkäaikaisen sopimuksen, koskien ilmakompressorien valmistamista ja jakelua. Uusi sopimus laajentaa Wabcon aiempaa yhteistyötä Cumminsin kanssa.

Sopimuksen myötä Wabcosta tulee Cumminsin ainoa kuorma-autojen, linja-autojen ja teollisuuslaitteiden ilmakompressorien toimittaja Pohjois-Amerikassa.


Suomipoika antisankarina Norjassa

Norjan poliisi pysäytti Malvikin tarkastusasemalla suomalaisen kuljettajan, joka oli ajanut vuorokauden aikana 17 tuntia 24 minuuttia. Lepoaikaa kertyi vuorokauden aikana 3 tuntia 29 minuuttia. Kuljettaja oli ajanut osan aikaa ilman kuljettajakorttia piirturissa pimittääkseen tekonsa. Kuljettajalle tuomittiin 15 000 Norjan kruunua sakkoa ja neljän kuukauden ajokielto Norjassa.


Langendorf Flexliner, kaksikerros-perävaunu

Saksalainen Langendorf on esitellyt uuden kaksikerroksisen Flexliner perävaununsa. Kolmiakseliseen puoliperävaunuun mahtuu parhaimmillaan 55 eurolavaa. Kuormakorkeus on molemmissa kerroksissa 1,83 m. Kuormaus ja kuorman purku käy nopeasti Langendorfin omalla kauko-ohjausjärjestelmällä ja sisäänrakennetulla täysleveällä hissillä. Perävaunu toimitetaan myös kylmäkuljetus- ja pakasteperävaununa erillisillä lämpötilavyöhykkeillä.

Langendorf valmistaa noin 1000 perävaunua vuodessa.


Raskoneen Yölinja avattiin Tampereella ja Hämeenlinnassa

Uudet Raskone Yölinja -huoltopalvelut avattiin Hämeenlinnassa Moreenissa ja Tampereella Multisillassa huhtikuussa.

Raskoneen Yölinja-palvelu huoltaa raskaan kaluston ja pakettiautot yön aikana. Palveluun varataan aika etukäteen normaalin huollon tapaan – erona vain se, että aikoja on tarjolla läpi yön.


Rekkaliikenne kielletään Turun keskustan alueella

Yli 15 metriä pitkiltä ajoneuvoilta kielletään ajo Turun keskustan alueella. Rekkojen ajo keskustassa on jatkossa mahdollista vain erityisluvalla. Erityisluvan perusteina ovat ajon alkaminen tai päättyminen kieltoalueella sekä liikenteen turvallisuuteen liittyvät syyt. Kielto astuu voimaan kesäkuussa 2016.

Keskustan raskaanliikenteen rajoituksilla parannetaan Turun kaupungin tiedotteen mukaan liikenneturvallisuutta ja vähennetään liikenteen aiheuttamaa melu- ja tärinähaittaa.

Sataman rekkaliikenne kulkee jatkossa vuonna 2014 parannetun Suikkilantien kautta. Aiemmin liikennettä on ohjattu reitille opastein ja esimerkiksi E-18 on siirretty kulkemaan sitä kautta.

Erityislupia voi alkaa hakea heti

Erityslupia voi alkaa hakea. 18.5.2016 mennessä jätetyt hakemukset käsitellään ennen kiellon voimaantuloa. Lomake ja ohjeet löytyvät osoitteesta www.turku.fi/rekkalupa.

Erityislupia myönnetään määräajaksi, kuitenkin korkeintaan yhdeksi kalenterivuodeksi kerrallaan. Erityislupa pitää olla ajoneuvossa mukana kieltoalueella liikuttaessa.

Erityisluvan myöntää Turun kaupunki. Hakemus tulee jättää kaksi arkipäivää ennen aiottua kuljetusta. Luvasta ei peritä maksua.

Kieltoalue kartalla (pdf)


Suomalaiset perävaunut tekevät kovaa jälkeä Ruotsissa

Perävaunujen tuontitilastossa Ruotsissa 1-12/2015 Ekeri on sijalla 3. (225 kpl), Närko sijalla 4. (214 kpl), VAK sijalla 5. (112 kpl) ja NTM sijalla 7. (97 kpl). Kaikki kasvattivat myyntiä tuntuvasti vuodesta 2014. Ykkössijan valloitti Krone (881 kpl, vuonna 2014 1303 kpl), toisena Schmitz (769 kpl, 2014 759 kpl).

1-2/2016 suomalaisten myynti jatkui vahvasti. Ekeri 3. (42 kpl), NTM 4. (20), Närko 5. (18), VAK 7. (13), Jyki 8. (11). Krone oli edelleen ykkönen (253) ja Schmitz kakkonen (69).

Suomalaisten päällerakentajat kamppailevat Ruotsissa markkinaosuuksista yhteensä 15 ruotsalaisen ja lukuisten muunmaalaisten perävaunuvalmistajien kanssa.


Hankook: Lisää ensiasennusrenkaita Mersu-kuormureihin

Tarjolla on nyt AL10+ ja DL10+ e-Cube Max kaukoliikenteeseen  sekä Smart-Flex AH31 ja DH31 sekaliikenteeseen.


Hallitus esittää uutta alkolukkolakia

Hallitus esittää uuden alkolukkolain säätämistä nykyisten erillislakien tilalle. Alkolukolla valvottua ajo-oikeutta koskevat säännökset siirrettäisiin ajokorttilakiin.

Hallituksen 28. huhtikuuta antaman esityksen tavoitteena on rattijuopumusten ennalta estämisen lisäksi poistaa nykysäännöksiä rasittavaa tulkinnanvaraisuutta ja puutteellisuuksia sekä parantaa henkilötietojen suojaa. Lisäksi muutosten tavoitteena on laskea alkolukko-ohjelman hintaa ja lisätä alkolukon käyttöä ajokiellon vaihtoehtona.

Laki kattaisi alkolukolla valvotussa ajo-oikeudessa käytettävän alkolukon, niin sanotun terveysperusteisen alkolukon sekä koulu- ja päivähoitokuljetuksissa käytettävän alkolukon hyväksynnän, asennuksen, huollon ja käytön. Muu käyttö jäisi sääntelyn ulkopuolelle.

Esityksen mukaan alkolukon käyttötietoja ei enää tallennettaisi alkolukolla valvotussa ajo-oikeudessa valmistajan tai sen edustajan tietojärjestelmään, eikä käyttöön liittyviä tietoja enää välitettäisi poliisille. Sen sijaan rattijuopumusten torjunnassa hyödynnettäisiin alkolukkolaitteen teknisiä ominaisuuksia, jotka määriteltäisiin Liikenteen turvallisuusviraston Trafin määräyksessä.

Alkolukkoon asennetut on/off-kytkimet, joita laitevalmistaja ja Trafi ei olisi hyväksynyt, kriminalisoitaisiin. Alkolukon voisi jatkossa asentaa niin, että se estää joko ajoneuvon käynnistymisen tai sen liikkumisen. Ajokorttilakiin sisällytettäisiin kaikki alkolukolla valvottua ajo-oikeutta koskevat säännökset.


Goodyear: Lisää Debicaa

Goodyear kasvattaa Debica kuorma-autorenkaiden valikoimaa sekä lähi-, seka- että kaukoliikenteeseen. Uudet tuotteet ovat heti menestyneet Saksan kovilla rengasmarkkinoilla.


Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan jokien pinnat nopeassa nousu

Viime päivien runsaat sateet näkyvät Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen mukaan pohjalaisjokien vedenkorkeuksissa ja virtaamissa.

Kyrönjoen pinta nousi keskiviikon aikana Ilmajoella Nikkolassa 1,5 metrillä ja jatkanee ennusteiden mukaan nousuaan vielä ainakin tämän päivän. Jos suurempia lisäsateita ei saada, niin vettä ei jouduta päästämään Kyrönjoen yläosan pengerrysalueille, kertoo Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus tiedotteessaan.

Kyrönjoen alaosalla Mustasaaren Skatilassa joen virtaama nousi keskiviikkoaamun vajaasta 100 m3/s tämän aamun runsaaseen 200 m3/s. Virtaama jatkaa kasvuaan vielä ainakin tämän päivän. Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen mukaan on hyvin todennäköistä, että Kyrönjoella tämän kevään suurin virtaama saavutetaan lähipäivinä juuri ennen vappua.

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen tulvavaroituspalvelu Kyrön- ja Lapuanjoen pengerrysalueille on käytössä ja siihen voi rekisteröityä osoitteessa www.ely-keskus.fi/web/tulvatpohjanmaa/tulvavaroituspalvelu. Palvelu on tekstiviestipohjainen ja viestien vastaanottaminen on maksutonta.

Lue lisää...