MAN - Vaihtoautot

Ford julkisti tänään 16 sähköistetystä mallista eurooppalaisille asiakkaille. Sähköistä voimansiirtoa tulee myös yhtiön SUV-malleihin.

Täysin uusi Ford Explorer SUV-malli esiteltiin tänään ensimmäistä kertaa Euroopassa. Ford ilmoitti, että Yhdysvaltain kaikkien aikojen myydyimmän SUV:n ladattava hybridiversio tulee myyntiin Euroopassa myöhemmin tänä vuonna.

Ford Explorer ladattavan hybridin (PHEV) voimanlähteenä on Fordin 3,0-litrainen EcoBoost V6  bensiinimoottori yhdistettynä sähkömoottoriin ja generaattoriin. Tämä voimalinja tuottaa 450 hv tehoa ja 840 Nm vääntöä sekä mahdollisuuden ajaa pelkällä sähkövoimalla.

Vakiovarusteinen Fordin älykäs neliveto yhdistettynä seitsemään eri ajotilaan ja Fordin 10-vaihteiseen automaattivaihteistoon tarjoaa juuri oikean suorituskyvyn erilaisiin ajotilanteisiin kaupunkiajosta maastoon.

Uusi Kugakin hybridinä

Fordin uusi Kuga SUV-mallisto sai tänään ensiesittelynsä. Mallistoon kuuluvat ladattava Kuga Plug-In-Hybrid, Kuga EcoBlue Hybrid (kevythybridi) ja Kuga Hybrid (täyshybridi) sekä Fordin 2,0 litran ja 1,5 litran EcoBlue-dieselmoottorit ja 1,5 litran EcoBoost-bensiinimoottori ja älykäs uusi 8-vaihteinen automaattivaihteisto.

Heti esittelystä lähtien tarjolla oleva täysin uusi Kuga ladattava hybridi (PHEV) tarjoaa perinteisen polttomoottorin toimintasäteen yhdistettynä sähköisen voimansiirron taloudellisuuteen ja hienostuneisuuteen.

Kuga ladattavan hybridin yhteensä 225 hv tuottava Power-split -voimansiirtorakenne koostuu 2,5 litran nelisylinterisestä Atkinson-bensiinimoottorista, sähkömoottorista ja generaattorista sekä 14,4 kWh:n litiumioniakusta. Tämä Fordin ensimmäinen Euroopassa myytävä ladattava hybridi tarjoaa yli 50 kilometrin ajomatkan pelkällä sähköllä. Sen arvioitu polttoaineenkulutus on 1,2 l/100 km ja CO2-päästöt 29 g/km.

Akku voidaan ladata etulokasuojassa olevan latausluukun kautta, minkä lisäksi jarrutusenergian talteenottotekniikka lataa akkua jarrutuksessa normaalisti hukkaan menevällä energialla. Akun lataaminen täyteen ulkoisen 230 voltin pistorasian kautta kestää arviolta 4 tuntia.

Kuljettajalla on valittavanaan eri ajotiloja, joilla hän voi säätää, milloin ja miten haluaa akkuvirtaa käyttää: EV Auto, EV Now, EV Later ja EV Charge. Kun akun varaustaso laskee riittävän alas, Kuga siirtyy automaattisesti EV Auto  tilaan, jossa sähkömoottori avustaa tarvittaessa bensiinimoottoria talteen ottamallaan energialla polttoaineen kulutuksen optimoimiseksi.