MAN - Vaihtoautot

SsangYong jatkaa mallistonsa uudistamisen toista aaltoa. Merkin uusi aikakausi alkoi neljä vuotta sitten Tivolista, jota seurasivat nopeaan tahtiin Tivoli XLV, Rexton ja Musso Pick-up. Geneven autonäyttelyssä mallisto kasvaa kookkaammalla Musso Grandilla. Suomalaisittain tärkein uutuus on kuitenkin täysin uusi neljännen sukupolven Korando.

SsangYong Motor Companyn pääjohtaja Johng-Sik Choi muistutti paljastaessaan uuden Korandon, kuinka nopeasti yhtiö on uudistanut koko mallistonsa vieden SsangYongin uuteen aikakauteen.

- Nyt menemme vielä pidemmälle uudella mallillamme, jonka uskomme kilpailevan tasaväkisesti minkä tahansa keskiluokan katumaasturin kanssa, ja voittavan ne kaikki rahalle saatavalla vastineella.

Neljännen sukupolven Korando noudattaa linjoiltaan hyvin pitkälti kolme vuotta sitten Geneven autonäyttelyssä esitellyn SIV-2 koemallin muotokieltä. Täysin uuden SsangYong Korandon muotoilussa seurataan kaiken kaikkiaan yhtiön uutta filosofiaa, joka otettiin käyttöön Rextonissa.

Korandon akseliväli on kasvanut 25 mm ja on nyt 2,675 metriä. Aiempaa tyylikkäämpi kori on neljä senttiä pidempi ja leveämpi, ja peräti 5,5 senttiä matalampi kuin edellisessä sukupolvessa. Mitoiltaan (4,45 m pitkä, 1,87 m leveä ja 1,62 m korkea) uusi Korando sijoittuu luokkansa keskivaiheille. Taitavan tilankäytön ansiosta takamatkustajilla on enemmän tilaa kuin missään kilpailijassa. Myös tavaratila on 551 litran kokoisena huomattavan kookas.

Matkustamon tyyliin ja tunnelmaan on panostettu ja se on nostettu samalle tasolle kuin Rextonissa. Kuljettajakeskeisessä ohjaamossa on paremmin varustetuissa malleissa 10,25-tuumainen personoitava LCD-näyttö mittaristona. Tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on 8-tuumainen ja hyvin helppokäyttöinen. Ylellisiä varusteita uudessa Korandossa ovat muun muassa tunnelmavalaistus, johon voi valita mieleisen värin ja käsin koskematta avattava ja suljettava takaluukku.

Tehokkaampi ja taloudellisempi

Moottoriksi Korandoon voi valita aivan uuden 1,5-litraisen bensiiniturbon tai uuden 1,6-litraisen turbodieselin. Vuoden kuluttua kolmanneksi vaihtoehdoksi tulee sähkömoottori. Vuonna 2020 esiteltävä Korando EV on SsangYongin ensimmäinen sähköauto ja se aloittaa koko malliston sähköistämisen.

Korandon bensiinimoottori kehittää 120 kilowattia (163 Nm) ja suurin vääntömomentti on 280 Nm. Mikä tärkeintä, täysi vääntömomentti on käytettävissä lähes koko käyntinopeusalueella (1 500 - 4 500 r/min). Uuden moottorin kanssa voi valita etu- tai nelivedon ja kuusivaihteisen käsivalintaisen tai automaattivaihteiston.

Uusi 1,6-litrainen dieselmoottori kehittää 100 kilowattia (136 hv) ja 324 Nm vääntömomentin. Bensiinimoottorin tapaan myös dieseliin saa niin nelivedon kuin automaattivaihteiston.

Turvallisempi

Sukupolvenvaihdoksen yhteydessä SsangYong on paneutunut huolella Korandon turvallisuuteen. Se on nostettu niin korin lujuuden ja passiiviseen turvallisuuteen kuuluvien varusteiden kuin kuljettajaa avustavien aktiivista turvallisuutta lisäävien varusteiden osalta luokan huipulle.

Kaikissa Korandon varustetasoissa on vakiona muun muassa aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti ja kaista-avustin, automaattinen valonvaihto, liikennemerkkitunnistin ja kuljettajan vireystilan seuranta. Saatavana ovat myös kuolleen kulman hälytysjärjestelmä ja poikittaisen liikenteen varoitusjärjestelmä, joihin liittyy automaattinen jarrutus mikäli kuljettaja ei reagoi varoitukseen.

Muiltakin osin uuden SsangYong Korandon varustelu on luokkansa huippua, sillä jo perusmallissa on mm. korin myötäisiksi kääntyvät sähköllä säädettävät, lämmitettävät ulkopeilit, tummennetut takaikkunat, 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, lämmitettävä tuulilasi ja tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin.

Uuteen SsangYong Korandoon on koottu kaikki se osaaminen, mikä yhtiölle on kertynyt sen valmistettua nelivetoisia maastureita ja katumaastureita yli 60 vuoden ajan. Suomeen uusi Korando saapuu alkusyksystä.