MAN - Vaihtoautot

Lastin purkua Pansiossa. (Kuva: Turun Satama) 

Turun Satama Oy:n toiminta kehittyi tasaisesti vuonna 2018. Sataman liikennemäärät pysyivät pääosin edellisvuonna saavutetulla hyvällä tasolla ja satamayhtiön liikevaihto sekä liikevoitto kasvoivat hieman vuoteen 2017 verrattuna. Odotukset ovat myönteiset myös alkaneelle tilikaudelle.

Matkustajia Turun sataman kautta kulki yhteensä 3,3 miljoonaa, huolimatta yhden matkustaja-aluksen tavallista pidemmästä huoltokatkosta. Noin kahdeksan viikon mittaiseksi venynyt huoltoseisokki vaikutti enemmän rahtiliikenteeseen, jonka määrä laski edellisestä vuodesta 6,8 prosenttia. Rahdin kokonaisvolyymiksi muodostui 2,3 miljoonaa tonnia, josta viennin osuus oli 1,2 miljoonaa tonnia ja tuonnin osuus 1,1 miljoonaa tonnia.

Tilikauden liikevaihto kasvoi vuoteen 2017 verrattuna 0,4 prosenttia nousten 22,8 miljoonaan euroon. Liikevoitoksi muodostui 5,1 miljoonaa euroa. Hyvään tulokseen vaikuttivat osaltaan oman toiminnan tehostuminen sekä logistiikan varastopalvelujen hyvä kysyntä. Varastopalvelujen kehittämiseksi Turun Satama Oy hankki kesällä 2018 osake-enemmistö Turun Vapaavarasto Oy:stä, jonka tarjoamat lisäarvopalvelut tukevat ja täydentävät Sataman omaa varastotoimintaa. Tilikauden muita merkittäviä investointeja olivat sataman pääväylän perusparannus ja uuden vaa’an hankkiminen. Henkilöstöä Turun Satama Oy:n palveluksessa oli vuoden päättyessä 72 henkilöä.

Vuoden 2018 alussa Turun satamasta linjaliikennettä harjoittavat rahtivarustamot uusivat aluskantaansa ja kasvattivat kapasiteettiaan. Mann Linesin uusi, operatiivisesti tehokas ro-ro-alus ML Freyja tuli liikenteeseen suoraan telakalta tammikuussa. Samaan aikaan liikennöinnin aloitti myös toinen Finnlinesin pidennysprojektin läpikäyneistä aluksista. Pidennysten ansiosta varustamon lastikapasiteetti Turun ja Saksan välisessä liikenteessä on kasvanut tuhansilla metreillä.

Turun Satama, Turun kaupunki, Tallink Silja Oy ja Viking Line Abp solmivat syksyllä 2018 strategisen aiesopimuksen yhteistyöstä Turun satama-alueen kehittämiseksi. Kehittämishanke on jaettu kolmeen osaan, joista näkyvimmän ja investoinniltaan suurimman muodostavat uusi laivaliikenteen yhteisterminaali ja sen läheisyyteen rakennettava pysäköintitalo. Tavoitteena on, että uusi terminaali olisi valmis vuoden 2024 loppuun mennessä. Hankkeen muut osat keskittyvät satamatoiminnoista vapautuvien alueiden jatkojalostamiseen sekä kantasataman länsiosan liikennejärjestelyihin.

Tilikauden aikana Suomen ulkomaankaupan vienti oli edelleen vahvaa, vaikka loppuvuoden aikana talouskasvu alkoikin tasaantua. Turun Satama Oy odottaa kuitenkin toimintansa kasvavan lievästi myös tulevana vuonna. Myönteiset näkymät perustuvat Varsinais-Suomen monia muita alueita vireämpään talouteen, jonka vetureina toimivat meriteollisuus, koneteknologia ja autoteollisuus. Teollisuusvetoisen tavaraliikenteen rinnalla myös matkustajamäärän uskotaan kasvavan. Esimerkiksi risteilyaluskäyntejä on jo nyt varmistettu edellisvuotta vastaava määrä ja vuonna 2020 määrä kasvaa edelleen.

Vuoden 2019 aikana Turun Satamassa valmistaudutaan jo tulevien vuosien uudistuksiin. Uuden yhteisterminaalin suunnittelu jatkuu yhteistyössä varustamojen kanssa. Vuoden aikana toteutetaan Tallink Siljan kenttäalueen kunnostus sekä käynnistetään uuden pysäköintitalon suunnittelu. Pysäköintitalon on määrä valmistua vuonna 2021 uuden aluksen aloittaessa liikennöinnin Turun ja Tukholman välillä. Matkustajien ja rahdin turvallisuutta kehitetään kokeilemalla uusia menetelmiä niin autojen kuin matkustajien lähtöselvityksessä. Uudet portti-, kuvaus- ja punnitusjärjestelmät tehostavat ja nopeuttavat toimintaa, kuten myös matkustajasatamaan tuleva alusten automaattinen kiinnitys- ja irrotusjärjestelmä.