MAN - Vaihtoautot

Hyundai Motor Group ja sveitsiläinen korkean teknologian startup-yritys WayRay ovat julkistaneet maailman ensimmäisen holografisen lisätyn todellisuuden navigaatiojärjestelmän. Laitteisto ensiesiteltiin Los Angelesissa CES 2019 -teknologiamessuilla asennettuna Hyundain valmistamaan Genesis G80 -automalliin.

Hyundain avoimen innovaation yksikkö CRADLE päätti tehdä strategisen investoinnin WayRay-yhtiöön viime syyskuussa nähtyään sen johtavan roolin ja kasvumahdollisuudet holografisessa lisätyn todellisuuden (Augmented Reality, AR) teknologiassa.

Uusi järjestelmä on tavallista tuulilasinäyttöä (Head-Up Display, HUD) kehittyneempi. HUD heijastaa kuvan tuulilasiin epäsuorasti kojelautaan asennetun LCD-näytön avulla, mutta AR-järjestelmä heijastaa kuvan tuulilasin läpi. Hyundai onkin uudistanut HUD-järjestelmänsä yhteensopivaksi WayRayn järjestelmän kanssa tarjotakseen kuljettajille optimaalisen ratkaisun.

Holografisen AR-navigaatiojärjestelmän suurin etu on, että stereokuva näytetään kuljettajan edessä olevan tienäkymän yllä sopivaan katselukulmaan sovitettuna. Näin navigaattorin ohjeet ja neuvot ovat tarkkoja.

Kuljettaja voi nauttia eloisista ja tarkoista holografisista näkymistä käyttämättä AR-laseja. Liikkeet näytöllä ovat tarkkoja auton nopeudesta riippumatta, ja varoitusten heijastaminen tuulilasin läpi tienäkymään sallii kuljettajan navigoida turvallisesti kääntämättä katsettaan alas kojelautaan.

WayRayn näytöllä ei esitetä ainoastaan navigointiin liittyviä toimintoja, kuten kaistaopastusta ja ajoneuvon nopeutta, vaan lisätyn todellisuuden teknologiaa käytetään myös kehittyneissä kuljettajaa avustavissa järjestelmissä (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS). Tällaisia järjestelmiä ovat esimerkiksi kaistavahti ja etutörmäysvaroitin. Järjestelmän virtuaalinen kuva on kooltaan noin 3,1 x 1,3 metriä, ja se heijastetaan noin 15 metrin päähän kuljettajasta.

Hyundai ja WayRay jatkavat tiivistä yhteistyötä kehittääkseen holografista AR-teknologiaa esimerkiksi ihmisten, pyörä- ja suojateiden, linja-autojen ja muiden esineiden esittämiseen näytöllä. Järjestelmää hyödynnetään myös jatkokehitettäessä ADAS-toimintoja, kuten takaviistosta tulevasta katvealueen liikenteestä varoittavaa järjestelmää ja moottoritieavustinta.

Jo vuonna 2017 Hyundai Motor Group oli tehnyt alustavia tutkimuksia holografiatekniikan soveltamisesta ajoneuvoihin. Yhtymä on myös valmistanut laadukkaita komponentteja yhteistyössä WayRayn kanssa. Osapuolet ovat jatkaneet holografiseen AR-teknologiaan perustuvien navigaatiojärjestelmien kehittämistä sarjatuotantoautoihin. Kehitystyö on sisältänyt laajoja maantietestejä Etelä-Koreassa järjestelmän toimivuuden varmistamiseksi.