TIP-Trailer services

Volkswagen on valinnut maa-/biokaasun tulevaisuuden käyttövoimaksi sähkön rinnalle. Suomessa Volkswagen-henkilöautomallistossa maa-/biokaasuautoja on ollut myynnissä vuodesta 2009 alkaen ja Volkswagen-hyötyautomallistossa vuodesta 2007. Tällä hetkellä Volkswagen-mallistossa on maa-/biokaasuversio seuraavista malleista: up!, Golf, Golf Variant, Caddy ja Caddy Maxi sekä Polo, joka saapuu mallistoon helmikuussa 2019.

Kaasumoottori tuottaa 25 % vähemmän CO2-päästöjä kuin tavallinen polttomoottori (bensiini). Maa-/biokaasu myös palaa puhtaammin ja päästää merkittävästi vähemmän typen oksidi- (NOx) ja pienhiukkaspäästöjä. Maakaasun palaessa ei synny pölyä, nokea eikä raskasmetalli- tai rikkipäästöjä.

Volkswagen on uusinut kaasukäyttöiset mallit ja lisännyt kolmannen kaasusäiliön Polo TGI:hin ja Golf TGI:hin. Uudistus mahdollistaa pidemmät toimintamatkat maa-/biokaasulla.

Volkswagenin 1,4 TGI-moottorin korvaava uusi 1,5-litrainen nelisylinterinen turboahdettu TGI-maakaasumoottori perustuu samankokoiseen TSI-bensiinimoottoriin. Kehittyneen kaasumoottorin suorituskyky ja palamisprosessin taloudellisuus on optimoitu yhdistämällä korkea puristussuhde, edistynyt start-stop-järjestelmä, viimeisimmän sukupolven muuttuvageometrinen VTG-turboahdin sekä Miller-työkierto.

Volkswagenin laajan maa-/biokaasumalliston autot ovat optimoitu kaasulle, joten ne käyttävät aina ensin maa-/biokaasun, kaasun loppuessa järjestelmä vaihtaa automaattisesti bensiinikäytölle. Alle -10 asteen lämpötilassa ja maa-/biokaasutankkauksen jälkeen autoa käynnistettäessä, moottori käy ensin hetken bensiinillä.

Volkswagen vauhdittaa kaasun (CNG) liikennekäyttöä

Volkswagen-konserni on suurin maa-/biokaasuautomallien valmistaja. Volkswagen-konserni ja yhteistyökumppanit pyrkivät yhdessä muiden autonvalmistajien kanssa siihen, että esimerkiksi Saksan kaasuautojen määrä kymmenkertaistuu miljoonaan ajoneuvoon vuoteen 2025 mennessä. Tarkoituksena on vauhdittaa Saksan kaasutankkausverkoston laajentamista nykyisestä 900:sta 2000:een asemaan vuoteen 2025 mennessä. EU-direktiivin mukaan kaasutankkausverkoston laajentumista tulee edistää myös muissa Euroopan maissa. Suomessa esimerkiksi kaasun tankkausasemia oli vuoden 2019 alussa noin 42 kappaletta.

- Kemiallisen koostumuksensa ansiosta luonnonkaasun käyttö vähentää jo sinällään fossiilisia hiilidioksidipäästöjä. Jos se tuotetaan kestävällä tavalla, esimerkiksi biometaanina maatalouden jätteistä, well-to-wheel-elinkaaritarkastelu kertoo, että liikkuminen tuottaa tuntuvasti aiempaa vähemmän hiilidioksidia. Käytämme e-kaasu-termiä kuvaamaan synteettisesti tuotettua kaasua, joka on valmistettu vedestä ja hiilidioksidista uusuituvan sähköntuotannon ylijäämäenergialla. E-kaasu on ihanteellinen ratkaisu liikenteen uusiutuvan energian käyttämiseksi ja varastoimiseksi, kertoo Volkswagenin bensiinimoottoreiden kehityksestä vastaava Wolfgang Demmelbauer-Ebner.

Alhaisten päästöjen avaintekijä on pakokaasujen metaanin optimaalinen muuttaminen. Volkswagen on kehittänyt lambda-jakoprosessin katalysaattorin saamiseksi nopeasti käyttölämpötilaan ja pitämiseksi siellä. Moottorin käydessä lämpimänä kevyellä kuormalla kahteen sylinteriin syötetään rikasta polttoaine-ilmaseosta ja yhteen laihaa seosta. Tärkeä osa on lämmitetty lambda-anturi, joka toimii alle 10 sekunnissa kylmäkäynnistyksen jälkeen, vaikka pakokaasuissa ja pakojärjestelmässä on vielä kondensoitunutta vettä.

Kaasuteknologiaa edistetään muutenkin kuin teknisin ratkaisuin. Volkswagen keskustelee intensiivisesti muiden markkinaosapuolten ja poliittisten toimijoiden kanssa. Yhteistyössä energia-alan toimijoiden, kaasuteollisuuden, muiden OEM-valmistajien ja ministeriöiden kanssa edistetään kaasun tunnettuutta ja houkuttelevuutta polttoaineena.

Volkswagen seuraa kaikkia hiilioksidineutraaliin liikkuvuuteen johtavia polkuja. Nykyisten voimalinjojen järjestelmällisen optimoinnin lisäksi mallistoon lisätään vaihtoehtoisia teknologioita. Sähkökäyttöisten teknologioiden skaalautuminen avaa uusia mahdollisuuksia. Kokonaisuutta tarkastellessa avaintekijä ovat polttoaineen elinkaaren kokonaishiilidioksidipäästöt. Tältä osin kaasulla on e-kaasun ja biokaasun muodossa yhä tärkeämpi rooli.