Scania 70 vuotta Suomessa

Norjan kuorma-autojen omistajien yhdistys NLF haluaa tiukennettuja talvirengasvaatimuksia kaikille Norjassa liikkuville kuorma-autoille. NLF-johtaja Geir A. Mo on huolestunut suuresta määrästä onnettomuuksia, joita on  sattunut ulkomaalaisille kuorma-autoille tänä talvena. Hän vaatii viranomaisia asettamaan nykyistä ankarampia määräyksiä raskaiden kuorma-autojen talvirengastukselle.

- Tätä vaadimme jo 2015, kun rengasvaatimuksia muutettiin, ja olemme toistaneet vaatimuksemme lukuisia kertoja sen jälkeen. M+S merkintä talvirengastuksessa raskailla ajoneuvoilla ei riitä Norjan teillä, Mo sanoo.

Mo viittaa 1.1.2015 voimaan astuneisiin määräyksiin, joilla edellytetään talvirenkaita kaikilla akseleilla 15.11. - 31.3. välisenä aikana. M+S merkintä voi esiintyä jopa kesärenkaissa.

Ainoa rengasmerkintä, joka takaa talviominaisuudet on alppihuippuja muistuttava "Three Peak Mountasin Snowflake", lyhennettynä 3 PMSF. Sen ominaisuudet on määritelty EU-lainsäädännössä (UN/ECE nr 117) ja sisältää tarkat vaatimukset kitkasta ja kylmän sään suorituskyvystä.

Useat ulkomaalaiset kuorma-autot, jotka liikennnöivät Norjan teillä talvikeleillä käyttävät käytännössä M+S-merkittyjä (Mud and Snow) kesärenkaita. Näille renkaille ei ole asetetttu minkäänlaisia minimivaatimuksia kitka- ja talvisuorituskyvyn osalta.

3 PMSF vaatimus jo toteutettu Saksassa

Saksassa astui 1.1.2018 voimaan määräys, jonka mukaan kaikkien uusien talvella kuorma-autoihin asennettavien renkaiden tulee olla selvä 3 PMSF-merkintä. "Jos poliisi tienvarsitarkastuksissa talvella löytää kuorma-auton alla 1.1.2018 jälkeen ostettuja renkaita, saat kovia sakkoja. Sitä tarvitaan myös Norjassa", Mo sanoo.

(Suomi on talvirengasmääräyksissä täydellinen kehitysmaa, jossa ihmishenki ja liikenneonnettomuus talvikeleille sopimattomin renkain ei ole minkään arvoinen. Suomessa hyväksytään talviajoon paljon heikompi rengastus kuin Ruotsissa ja Norjassa. Liikenneonnettomuudet puhuvat meillä tylyä kieltä seurauksista. LVM ja toukukas liikenneministeri Anne Berner kantavat vastuun nykytilanteesta. Toim.huom.)