MAN - Vaihtoautot

Bridgestone osti TomTomin

Bridgestone Corporationin EMEA-alueen tytäryhtiö Bridgestone Europe NV/SA ostaa TomTomin telematiikkaliiketoiminnan 910 miljoonan euron kauppahintaan.

Kauppa tuo yhteen maailman suurimman rengas- ja kumiyhtiön sekä Euroopan johtavan ajoneuvokantojen digitaalisten hallintaratkaisujen tarjoajan, ja sen myötä syntyy johtava tietoalusta verkkoon liitetyille ajoneuvoille. TomTom Telematics siivittää Bridgestonen nousua EMEA-alueen liikkuvuusratkaisujen ykköseksi. Tiedon parantunut käytettävyys tukee myös Bridgestonen renkaiden virtuaalista kehitys- ja testaustoimintaa sekä älyrenkaiden innovointia hyödyttäen näin kaikkia asiakkaita, myös OEM-valmistajia.

Uudet sosiaaliset, taloudelliset ja teknologiset megatrendit kiihdyttävät autoteollisuuden muutostahtia, ja ajoneuvojen tulevaisuutta määrittävät verkottuminen, autonomisuus, jakaminen ja sähköistyminen. Tämän vuoksi Bridgestone on asettanut digitaaliset liikkuvuusratkaisut ja ajoneuvokannoille suunnatut ratkaisut strategisiksi prioriteeteikseen. Päätöstä tukee nykyinen suuntaus, jossa ajoneuvokantojen merkitys ihmisten ja tavaroiden kuljetuksessa kasvaa yksityisomisteisiin ajoneuvoihin nähden. Kuljetuspalveluiden kasvava kysyntä tarkoittaa, että kuljetusyritysten on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota tuottavuuden maksimointiin ja kokonaiskustannusten minimointiin.

Bridgestone on parantanut etenkin antureista saatavien tietojen keruuseen, palvelualustoihin ja analytiikkaan liittyviä valmiuksiaan. Työn tuloksena on lanseerattu lukuisia digitaalisia ratkaisuja ja sovelluksia, kuten Tirematics, Mobox, FleetPulse ja Bridgestone Connect.

TomTom Telematics sopii strategisesti yhteen Bridgestonen kanssa. Yrityksen palvelualustaa käyttää 860 000 ajoneuvoa, joista yli kaksi kolmasosaa ajoneuvoista on hyötyajoneuvoja. Yrityksellä on räätälöity markkinoillemenostrategia ja korkealuokkainen digitaalinen tarjonta, esimerkiksi WebFleet ja NextFleet. Sen tietojen analysointiin perustuvat teknologiat perustuvat avoimeen, skaalautuvaan ja turvalliseen pilvipohjaiseen palvelualustaan. Yritys käsittelee keskimäärin yli 800 miljoonaa GPS-paikkatietoa, 3,3 miljoonaa matkaa ja 200 miljoonaa saapuvaa viestiä päivittäin.