MAN - Vaihtoautot

Saksalainen liikenneruuhkatutkija Michael Schreckenberg toteaa tylysti Saksan moottoriteille esitetystä mahdollisesta 130 km/t enimmäisnopeusesta: "Se ei ole tarkoituksenmukainen".

Schreckenberg on Duisburg-Essenin yliopistossa kuljetusten ja liikenteen fysiikan johtava opettaja, tieverkon kuljetusjärjestelmien simuloinnin ja tehostamisen tutkija ja sen myötä liikennetukosten syiden asiantuntija.

Moottoriteiden 130 km/t enimmäisnopeutta koskevalle ehdotukselle esitetään kolme perustetta. Ensimmäisen, liikenneruuhkien välttämisen, Schreckenberk teilaa tylysti: "Se on roskapuhetta. Liikenteen ruuhkautuminen ei johdu siitä, onko ajonopeus 120 tai 160 km/t".

Toisena perusteluna esitetty hiilidioksidipäästöjen vähentäminen Schreckenbergin mukaan "ei kestä tarkastelua, koska polttoaineen kulutus on vähentynyt ajoneuvotekniikan kehityksen myötä".

Kolmannen perustelun, liikenneturvallisuuden paratumisen, Schreckenberg kuittaa lyhyesti: "Jos ajan 100 tai 160 km/t nopeudella päin puuta, kuolen joka tapauksessa".

- Pidän liikennemäärien mukaan säädettäviä vaihtelevia nopeusrajoituksia oikeutettuina. Niitä on jo useilla tieosuuksilla, Schreckenberg korostaa.

Suurimpiin liikenneturvallisuutta vaarantaviin tekijöihin Schreckenberg luettelee kuljettajan ajokeksittymisen herpaantumisen  älykännyköiden ja vastaavien käytön seurauksena: "Siihen poliittisten päättäjien on tartuttava onnettomuuslukujen alentamiseksi"!

- Ilmaston suojelun kannalta suurin ongelma liikenteessä on henkilöliikenteen kehittämisessä. Julkista liikennettä on vahvistettava, Schreckenberg sanoo ja viittaa useiden junaliikenteen asemien alennustilaan. 

Saksan hallituksen asettama työryhmä on heittänyt esille ajatuksen 130 km/t enimmäisnopeusen määräämiseksi moottorireille. Kyseessä on esitys , "jonka toteuttamiseen ei liity minkäälaista alustavaa päätöstä" esityksestä sanotaan. Se on silti synnyttänyt Saksassa kiivasta keskustelua julkisuudessa.

(Vogel)

Ruotsissa liikenneturvajärjestöt erimielisiä nopeusrajoitusten vaikutuksista

Länsförsäkringar, 25 vakuutusyhtiön yhteiselin, sanoo uusimman tutkimuksensa perusteella, että 70 % kuorma-auton kuljettajista noudattaa aina tai melkein aina nopeusrajoituksia nopeuskameroiden eli peltipoliisien vuoksi.

Vain kuukautta aikaisemmin Motormännens Riksförbund, Ruotsin "Autoliitto", kertoi mittaustensa osoittavan, että noin puolet kuorma-auton kuljettajista ajoi liian lujaa koulujen kohdalla.

Keskustelu nopeusrajoituksista on kärjistymässä Ruotsissa. Liikenneturvallisuuden edistämisyhdistys NTF toteaa. että 200 henkeä olisi pelastettavissa, jos kaikki ajaisivat nopeusrajoitusten mukaan. Länsförsäkringar vastaa, että 100 henkeä pelastuisi, jos nopeusrajoituksia noudatettaisiin. MHF, autoilijoiden täysraittiusyhdistys, vastaa että 80 henkeä pelastuisi, jos kaikki nouddattaisivat nopeusrajoituksia.

Länsförsäkringar lisää uusimman tutkimuksensa perusteella, että 7% kuorma-autonkuljettajista noudattaa harvoin tai ei koskaan nnopeusrajoituksia asutuskeskuksissa. 12% noudattaa harvoin tai ei koskaan nopeusrajoituksia valta- ja moottoriteillä. Asutuskeskuksissa 43% kuljetusyrittäjistä ratin takana sanoi aina noudattavansa nopeusrajoituksia, palkatusita kuljettajista 55% sanoi samaa. Maaseudulla ja moottoriteillä 33% yrittäjista ja 48% kuljettajista sanoi aina noudattavansa nopeusrajoituksia.

(Trailer.se)