MAN - Vaihtoautot

Tähän asti HCT-rekat ovat liikkuneet poikkeusluvilla määrätyillä reiteillä, mutta jatkossa pidemmät rekat ovat osa normaalia liikennettä koko tieverkostossa. Tavalliselle autoilijalle muutos näkyy maanteillä rekkojen määrän vähentymisenä ja niiden pituuden kasvuna yleisten rahtiyhdistelmien osalta.

Marraskuussa 2013 käynnistyi Suomessa hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen tähtäävä konttiliikenteen ekorekkakokeilu. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi myönsi tuolloin Suomen ensimmäisen kokeiluluvan Speed Oy:n yhdelle suurikapasiteettiselle moduuliyhdistelmälle. Liikennöinti käynnistyi reitillä Vuosaaren satama – Lahti – Vuosaaren satama. Jo tuolloin kokeiluvaiheessa visioitiin ja nähtiin tärkeänä, että ympäristö kuormittuu vähemmän ja kuljetustehokkuus nousee, mikä kasvattaa osaltaan myös elinkeinoelämän kilpailukykyä.

Kehitystyö lähti 2010-luvun alkupuolella liikkeelle siitä, että EU:n reuna-alueiden logistista kilpailukykyä haluttiin tehostaa ja samalla vähentää C02-päästöjä. Lahden Seudun Kehitys LADEC on ollut koordinoimassa EU-rahoitteisia hankkeita, joilla ensimmäiset kokeiluluvat ja pilotointi mahdollistettiin.

Traficomin 15.1. julkaistussa tiedotteessa todetaan, että uusissa yli 30-metrisissä yhdistelmissä on keskimäärin kolmannes enemmän hyötykuormaa, jolloin tarvitaan neljännes vähemmän rekkoja pitkän matkan rahtiin. Muutosten on arvioitu vähentävän kuorma-autoliikenteen polttoaineenkulutusta, päästöjä ja henkilöstökuluja, koska kaluston kuormatila voidaan uusilla mitoilla hyödyntää aiempaa paremmin. Mittojen kasvattamisesta uskotaan olevan merkittävää hyötyä erityisesti merikonttien kuljetuksessa, kappaletavaraliikenteessä sekä elintarvikekuljetuksissa.