MAN - Vaihtoautot

BioLNG EuroNet ilmoitti tänään sitoutuvansa laajentamaan LNG:n (nesteytetty maakaasu, liquefied natural gas) käyttöä kuorma-autojen polttoaineena ympäri Eurooppaa. Tavoitteen saavuttamiseksi luodaan uutta infrastruktuuria, joka mahdollistaa uuden teknologian käyttöönoton kaikkialla Euroopassa.

Konsortiossa ovat mukana Shell, DISA, Scania, IVECO, CNH Industrial Capital Europe tavaramerkillä IVECO Capital ja Nordsol. Kukin osallistuja toteuttaa omia hankkeitaan, joiden yhteisvaikutuksena käyttöön tulee 2 000 uutta LNG-kuorma-autoa, 39 LNG-polttoaineasemaa ja uusi BioLNG-tuotantolaitos, joka rakennetaan Alankomaihin.

LNG-polttoaineasemat tulevat osaksi koko Euroopan kattavaa verkostoa, ja ne rakennetaan Belgiaan, Ranskaan, Saksaan, Alankomaihin, Puolaan ja Espanjaan. Asemat sijoitetaan noin 400 km välein keskeisten reittien varrelle, Espanjasta itäiseen Puolaan asti.

- LNG:stä on tulossa yhä edullisempi polttoainevaihtoehto raskaille kuorma-autoille. Tämä tekee siitä merkittävän energianlähteen kuljetussektorin kehittyessä. Shell on sitoutunut tarjoamaan asiakkailleen enemmän vähähiilistä energiaa, ja uudet LNG-asemat ovat tämän palapelin tärkeä osa. Odotan innolla sitä, että tämä tärkeä verkosto pääsee tulevina vuosina palvelemaan asiakkaita ympäri Euroopan, kertoo Istvάn Kapitάny, Executive Vice President, Shell Retail.

- Ohjelma sisältää polttoaineasemia, biopolttoainetuotantoa ja tukia, jotka ovat kaikki tarpeen, jotta edistykselliset asiakkaat voisivat sijoittaa uusiin kuorma-autoihin korkeammasta hankintakustannuksesta huolimatta. Tällä hetkellä nesteytetty maakaasu, joka vähentää CO2 -päästöjä enintään 20 prosentilla, on laajemmin saatavilla. Biokaasu kuitenkin vähentää CO2-päästöjä yli 90 prosenttia, ja sitä tullaan sekoittamaan maakaasuun kasvavassa määrin sitä mukaa, kun tuotantoa kasvatetaan, toteaa Jonas Nordh, Director, Sustainable Transport Solutions, Scania.

IVECO Brand President Pierre Lahutte kommentoi: ”Tämä hanke mahdollistaa saumattoman siirtymän kiertotalouteen, jossa energiaa tuotetaan jätteestä. Tällöin on mahdollista päästä jopa negatiivisiin kasvihuonekaasupäästöihin ja hiilen sitomiseen. Hankkeen rahoituksen avulla voimme auttaa asiakkaitamme muuntamaan kalustonsa LNG-käyttöiseksi kilpailukykyisten IVECO Capital rahoitus- ja leasingsopimusten avulla, jolloin kaasukäyttöisten kuorma-autojen määrä Euroopan teillä kasvaa ja kuljetusala siirtyy kohti kestävämpää tulevaisuutta.”

BioLNG-laitos tulee tuottamaan vuodessa 3000 MT BioLNG:tä, ja prosessissa käytetään orgaanisesta jätteestä tuotettua biokaasua. Lopputuote myydään käyttäjille LNG-verkoston kautta.

- BioLNG:n käyttöönotto tekee LNG:stä tulevaisuuden polttoaineen raskaille kuorma-autoille, toteaa Jerom van Roosmalen, yksi Nordsolin perustajista. ”Nordsol on päättänyt tehdä BioLNG:stä valtavirran vaihtoehdon – puhtaan ja edistyksellisen biopolttoaineen, joka on saatavilla kohtuuhintaan. BioLNG-konseptimme on rakennettu tämän tavoitteen ympärille, ja odotamme innolla, että pääsemme toteuttamaan sitä yhteistyökumppaniemme kanssa.”

Tulevaisuudessa BioLNG EuroNetin tavoitteisiin kuuluu vieläkin laajamittaisempi LNG:n käyttö maantiekuljetusten polttoaineena Euroopassa.