Scania Syystalkoot

Suomen ja Viron GOF U-SPACE -nimiselle yhteishankkeelle on myönnetty EU:n SESAR-rahoitusta miehittämättömän ilmailun eli drone-liikenteen lennonjohtojärjestelmien kokeiluihin.

Hankkeessa kokeillaan esimerkiksi droneilla toteutettavaa kansainvälistä pakettikuljetusta Suomenlahden yli Helsingistä Tallinnaan, merellä tapahtuvia etsintä- ja pelastustehtäviä Suomenlahdella ja drone-taksikuljetuksia Helsinki-Vantaan lentokentän ja Helsingin keskustan välillä.

Estonian Air Navigation Services -yhtiön koordinoimaan yhteishankkeeseen osallistuvat Suomesta Air Navigation Services Finland, Avartek R. Lindberg, Fleetonomy.ai, Helsingin Poliisilaitos, Robots Expert Finland, Suomen Lentopelastusseura, VideoDrone Finland, BVDrone ja Viestintävirasto. Lisäksi Trafi on osallistunut hankkeen valmisteluun tiiviisti ja toimii siinä omassa viranomaisroolissaan.

Hanke on osa kansainvälistä, ilmaliikenteen hallinnan kehitystä koordinoivan SESARin vetämää kokonaisuutta, joka tutkii dronejen lennonvarmistukseen liittyvää teknologiaa useissa hankkeissa ympäri Eurooppaa. Suomessa innovatiivisia 5G-kokeiluja edistää 5G Momentum -ekosysteemi.

Dronejen lennonjohtojärjestelmien kehittämisen lisäksi GOF U-SPACE -hankkeessa kokeillaan myös, miten matkaviestinverkkoa voitaisiin käyttää laajamittaiseen drone-liikenteen ohjaukseen.

Dronejen lennonjohtojärjestelmä ja matkaviestinverkkojen hyödyntäminen ovat edellytyksiä laajamittaiseen näköyhteyden ulkopuolella tapahtuvaan drone-toimintaan. Nykyiset matkaviestinverkot on suunniteltu käytettäväksi maasta eikä ilmasta käsin.

- Haluamme selvittää, miten matkaviestinverkkojen toimintavarmuus voidaan taata ja minkälaista palvelutasoa drone-toiminta tarvitsee. Kokeiluista saatavilla kokemuksilla on suuri merkitys myös sääntelyn kehittämiseen. Tavoitteemme 5G Momentumissa on kokeilujen kautta löytää keinoja mahdollistaa laajamittainen drone-toiminta mahdollisimman joustavasti, Viestintäviraston johtava asiantuntija Heidi Himmanen toteaa.