MAN - Vaihtoautot

Posti on ottanut käyttöön kaksi nesteytetyllä maakaasulla (LNG) kulkevaa täysperävaunuyhdistelmää. Posti haluaa omalta osaltaan hillitä ilmaston lämpenemistä ja samalla toimia muille vastuullisena esimerkkinä. Postin tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä 30 % suhteessa liikevaihtoon vuoteen 2020 mennessä.

Raskaan liikenteen päästöt puhdistuvat vähitellen: Polttoaineiden elinkaarianalyysin mukaan LNG:n käyttö vähentää kasvihuonepäästöjä jopa 24 % verrattuna fossiiliseen dieseliin. ​

- Tavoitteenamme on vähentää päästöjä 30 % suhteessa liikevaihtoon vuoteen 2020 mennessä. Tavoitteeseen pääsemiseksi tarvitsemme useita eri keinoja ja vaihtoehtoiset polttoaineet, kuten LNG, ovat yksi keino. Vuodesta 2007 vuoteen 2017 Posti on vähentänyt absoluuttisia hiilidioksidipäästöjä yli 34 000 tonnia, sanoo Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn.

LNG on yksi keino hillitä ilmaston lämpenemistä

Uudet LNG-yhdistelmäajoneuvot tulevat Postille vaativaan ja tehokkaaseen käyttöön. Ajoneuvoja käytetään kuljetusliikenteessä esimerkiksi Vantaa-Oulu, Vantaa-Lappeenranta ja Vantaa-Turku -väleillä.

Vuorokaudessa ajoneuvoille kertyy 840-950 ajokilometriä, joka on riittävän pitkä mittaamaan polttoaineen kulutusta ja säästöjä dieseliin verrattuna. Koska LNG on dieseliä edullisempaa, myös valmius pienentää polttoainekustannuksia on erinomainen.

Tehokkaalla reittisuunnittelulla, kuljetusten yhdistelyllä, korkealla täyttö- ja käyttöasteella sekä ekologisella ajotavalla parannetaan kuljetusten ympäristötehokkuutta. Raskaan kaluston vaihtoehtoiset polttoaineet, kuten nesteytetty maakaasu ja etanolidiesel, nähdään Postissa yhtenä mahdollisuutena hillitä ilmaston lämpenemistä.

Seuraava etappi on LNG-ajoneuvoihin sopivan nesteytetyn biokaasun (LBG) käyttäminen: Raskaaseen liikenteeseen sähkökäyttöisiä ajoneuvoja ei vielä ole saatavilla.

Raskaan liikenteen päästöt puhdistuvat vähitellen

Postin käytössä on erilaisia vaihtoehtoisia polttoaineita käyttäviä raskaan liikenteen ajoneuvoja. Vuosi sitten Posti otti käyttöönsä ensimmäisen etanolidiesel-kuorma-auton​. Tämä ajoneuvo liikkuu Vantaa-Kotka -välillä.

RED95-etanolidiesel sisältää 90 prosenttia uusiutuvaa edistynyttä etanolia, joka on valmistettu suomalaisesta jätteestä. RED95 vähentää raskaan liikenteen fossiilisia CO2-päästöjä jopa 90 prosenttia sekä lähipäästöjä jopa 80 prosenttia.

Postilla on myös yksi Suomen HCT-jättirekoista​ (High Capacity Transport), jolla kuljetetaan kerrallaan jopa 44 tonnia elintarvikkeita Jyväskylä-Vantaa välillä. HCT on ajossa 20 tuntia vuorokaudesta ja ajoneuvossa on 30 % enemmän kuljetuskapasiteettia verrattuna ns. normaaliin ajoneuvoyhdistelmään.

Pienempien ajoneuvojen osalta Postilla on jo sähköisiä kulkuneuvoja ja biokaasua käyttäviä ajoneuvoja käytössään: tänä vuonna 200 sähkörahtiskootteria ​ja 40 biokaasuautoa sekä 7 sähköpakettiautoa.