MAN - Vaihtoautot

EU-komissio esitti 30% alempia CO2-rajojakuorma-autoille 2030 mennessä. Euroopan isoimmatkin kuorma-autonvalmistajat nousivat jyrkkään vastarintaan todeten sen merkitsevän ratkaisevaa kilpailukyvyn menetystä maailmanmarkkinoilla ja kymmenien tuhansien työpaikkojen vähennystä tehtailla Euroopassa.

Viime keskiviikkona EU-parlamentti pani vielä pahemmaksi!

EU-parlamentti esittää nyt kuorma-autoille 35%:n pudotusta CO2-päästöissä vuodesta 2019 vuoteen 2030 mennessä. Välirajana olisi 20%:n pudotus vuoteen 2025 mennessä.

Huippuun kiristettyjä CO2-päästörajoja tukevat EU-parlamentissä Vihreät ja myös SDP. Yhtenä syynä nostetaan avoimesti esille rahtimäärien suuri kasvu kuorma-autokuljetuksina. Ne halutaan siirtää rautateille.

Autoteollisuuden yhdysside ACEA arvostelee ankarasti EU-parlamentin uutta esitystä. Se pitää nurinkurisena markkinakehityksenä ja tekosyynä autoliikenteen CO2-päästöjen kiristämistä rahtien siirtämiseksi rautateille. Vuoteen 2025 asetettua raja-arvoa ACEA pitää mahdottomana saavuttaa.

Kuorma-autojen CO2-päästöt vastaavat vain 5%:sta CO2-kokonaispäästöistä Euroopassa. Raskaan rekan polttoainekulutus on saatu vähennettyä 30 litraan/100 km. Eikä sähkö voi mitenkään korvata nykyisiä biopolttoaineita pitkän matkan rahtikuljetuksissa tieverkossa, ACEA toteaa. Daimler ja VW-MAN kuorma-autotehtailla pelkästään Saksassa vaarannetaan yli 44 000 työpaikkaa, Daimler ja MAN esittävät.

Jopa Saksan rautateiden, Deutsche Bahnin omistaman jättimäisen kuorma-autoyhtiön Schenkerin johtaja Jochen Tewes manasi EU-parlamentin jäseniä näkemään toisenkin kerran seurauksia esitetyistä rajoista.

(Vogel)