Scania Syystalkoot

Mercedes-Benzin eActros-sähkökuorma-auton käyttötestit laajenevat nopeasti Keski-Euroopassa. Auton uusiin käyttäjiin lukeutuu esimerkiksi Meyer-Logistik, joka toimittaa sähköautolla elintarviketäydennyksiä Hampurin keskustan supermarketeille. Saksalainen EDEKA testaa autoa vastaavassa käytössä Berliinissä ja sen ympäristössä. Mannheimissa toimiva TBS Transportbeton puolestaan kokeilee eActrosin sopivuutta rakennustyömaiden märkäbetonikuljetuksiin. Täyssähköisen eActrosin toimintamatka latauksella on noin 200 kilometriä, ja auton litiumioniakkujen kapasiteetti on 240 kWh. Lataus kestää virtalähteestä riippuen 2–11 tuntiin. Autojen pilotointi kestää kaksi vuotta, ja siihen osallistuu yhteensä 20 kuljetusalan yritystä eri toimialoilta. Testattavat autot ovat sekä 18- että 25-tonnisia.

- Testiaika on tärkeä virstanpylväs matkalla kohti eActrosin sarjatuotantoa ja sen hyödyntämiseen kaupunkien sisäisessä jakeluliikenteessä dieselkuorma-auton kustannustasolla vuodesta 2021 alkaen, Mercedes-Benz Trucksin toimitusjohtaja Stefan Buchner määrittää.

Uusien eActrosin ja eCitaro-linja-auton suorituskykyä ja ominaisuuksia on hiljattain esitelty myös EU-päättäjille Mannheimissa järjestetyssä kuljetusalan kongressissa.