MAN - Vaihtoautot

Gasumin kanssa yhteistyötä tekevä Vähälä Yhtiöt ottaa vuodenvaihteessa käyttöönsä nesteytetyllä maakaasulla (LNG) kulkevan raskaan 26 tonnin rekkaveturin. Kahdeksanakselinen, Ivecon vetämä puoliperävaunuyhdistelmä liikennöi tammikuusta 2019 lähtien Jyväskylän ja Helsingin välisessä runkoliikenteessä. Se tuottaa vuosittain 50 tonnin CO2-päästövähenemän vuodessa vastaavaan, dieselkäyttöiseen rekkaveturiin verrattuna.

- Vastuullisuus on meille tärkein liiketoimintaa ohjaava arvo ja olennainen osa liiketoimintaa myös monelle asiakkaallemme. Haluamme tarjota heille mahdollisuuden vähäpäästöiseen logistiikkaan. Raskaassa liikenteessä erityisesti kaasukäyttöisten LNG-ajoneuvojen kehitys on ollut kiinnostavaa, vaikkakin näistä saadut kokemukset haastavissa pohjoisen olosuhteissa ovat rajallisia, sanoo Vähälän hankintapäällikkö Ari Karjalainen.

Vaihtoehtoista polttoainetta käyttäväksi ajoneuvoksi Vähälässä valittiin Ivecon Stralis NP 460. Se tulee yhtiön HCT-tutkimusprojektina olevan viisiakselisen 19,6 metriä pitkän puoliperävaunun vetoautoksi. Kokonaispainoa yhdistelmälle tulee 62 tonnia ja pituutta 23 metriä. Kolmiakselinen Stralis NP 460 on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Yhdistelmä liikennöi Karjalaisen mukaan päivittäin Jyväskylän ja Helsingin välisessä runkoliikenteessä noin 230 000 kilometrin vuosittaisella ajomäärällä.

LNG on ratkaisu raskaan liikenteen päästövähennyksille

Kysyntä puhtaamman liikenteen ratkaisulle lisääntyy kovaa vauhtia etsittäessä ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Tällä hetkellä maantieliikenteen päästöistä 40 prosenttia tulee Suomessa jakelu- ja raskaasta liikenteestä. LNG:n vahva etu on se, että sen käytöstä syntyvät typenoksidi- ja hiukkaspäästöt ovat hyvin alhaiset, minkä johdosta kaupunkien ilmanlaatu ei kärsi.

- LNG:n avulla voidaan saavuttaa noin 25% vuotuiset polttoainesäästöt verrattuna fossiiliseen dieseliin, sanoo Gasumin myyntipäällikkö Juha-Matti Koskinen.