Scania Syystalkoot

Ford on aloittanut Deutsche Postin StreetScooter WORK XL -sähköpakettiauton tuotannon Kölnissä, missä sijaitsee myös Fordin Euroopan pääkonttori. Keskikokoluokan sähköpakettiauto perustuu Transitin alustaan, joka valmistetaan Ford Otosan -yhteisyrityksen tehtaalla Kocaelissa Turkissa. Pakettiautossa on täyssähköinen voimansiirto ja StreetScooterin tarpeiden mukaan suunniteltu ja rakennettu kori.

Noin 180 Fordin työntekijää työskentelee kahdessa vuorossa rakentaaksen 16 WORK XL -autoa päivässä. Vuosituotanto on 3 500 kappaletta. WORK XL on StreetScooterin malliston suurin pakettiauto, jonka 20 m3:n tavaratilaan mahtuu yli 200 pakettia, ja sen kantavuus on jopa 1 275 kg. Ford valmistaa pakettiautoa eri sähkömoottori- ja litiumioniakkuvaihtoehdoilla. Moottori tuottaa tehoa jopa 90 Kw (122 hv) ja maksimivääntö on 276 Nm. WORK XL:n akkukapasiteetti on jopa 76 kilowattituntia, mikä mahdollistaa jopa 200 kilometrin toimintasäteen. Dieselmoottoreihin verrattuna jokainen tavarankuljetuspakettiauto vähentää CO2-päästöjä 5 tonnia vuodessa ja säästää 1 900 litraa polttoainetta. 

Deutsche Post käyttää WORK XL -autoja kaupunkien sisäisiin pakettitoimituksiin Saksassa, mutta sähköpakettiautojen toimitukset tulevaisuudessa myös kolmansille osapuolille ovat harkinnassa.

Sähköisellä voimansiirrolla on merkittävä rooli Fordin Europan mallistossa. Yhtiö investoi sähköautoihin 9,5 miljardia euroa ja tuo markkinoille vuoden 2022 loppuun mennessä maailmanlaajuisesti yhteensä 40 sähköautoa. Näistä 16 on täyssähköautoja.

Äskettäin järjestetyssä Hannoverin hyötyajoneuvonäyttelyssä Ford esitteli ensimmäistä kertaa Transit Custom plug-in hybrid (PHEV) -pakettiauton. Transit Custom PHEV -mallissa on edistyksellinen hybridivoimansiirtojärjestelmä, joka mahdollistaa jopa 50 kilometriä päästötöntä ajoa ja käyttää monesti palkittua Fordin 1.0-litraista EcoBoost-bensiinimoottoria toimintasäteen jatkamiseksi. Kokonaistoimintasäde on yli 500 kilometriä. Täysin uusi Ford Transit PHEV tulee Suomeen syksyllä 2019.