MAN - Vaihtoautot

Oulun Autokuljetuksen uudessa läpivirtausterminaalissa tavarat puretaan toiselta sivulta ja lastataan toiselta, mikä on sujuvoittanut ja tehostanut toimintaa. Työntekijöiden tyytyväisyys on noussut modernien ja toimivien tilojen myötä. A-Insinöörit vastasi hankkeen rakennuttamisesta ja projektijohtamisesta.

- Kyseessä on Oulun Autokuljetuksen historian suurin yksittäinen investointi. Terminaalin uusi pohjaratkaisu on helpottanut arkea ja nostanut työntekijöiden tyytyväisyyttä. Tilan uusimisen myötä olemme myös päivittäneet ja kehittäneet prosesseja ja toimintatapojamme. Nyt esimerkiksi kulunvalvonta, vartiointi ja automatiikka ovat ajan tasalla, kertoo OAK:n toimitusjohtaja Jaana Kokko.

Uuden terminaalin vieressä sijaitseva vanha terminaali ei enää palvellut kehittynyttä liiketoimintaa parhaalla mahdollisella tavalla. Kun Oulun kaupunki kaavoitti Oritkarin ranta-aluetta uudelleen, yhdeksän hehtaaria meren ja terminaalin välistä aluetta osoitettiin logistiikka-alueeksi. Vuonna 2015 valmistuneeseen kaavaan kaavoitettiin 5 hehtaarin tontti, jonka OAK varasi itselleen. Kaupungin tahtotila oli, että uudelle tontille on rakennettava nopeasti.

Soveltuvuus erikoisrakentamiseen ja joustavat toimintatavat vakuuttivat projektinjohtomallissa.

Kyseessä oli erityisrakentamisen kohde, aikataulu oli tiukka ja tarkkoja speksejä oli haastava määritellä heti projektin alussa. Siksi OAK valitsi tarkan harkinnan jälkeen toteutustavaksi projektinjohtopalvelun (PJP). PJP-mallissa hankkeessa ei ole pääurakoitsijaa, vaan rakennustyö jaetaan hankkeen etenemisen myötä kilpailutettaviin osaurakoihin. Projektinjohtokonsultti nimeää hankkeen vastaavan työnjohtajan ja vastaa työmaan johtovelvollisuuksista.

- Projektinjohtopalvelun ansiosta voimme viedä hankkeita nopealla aikataululla eteenpäin, sillä teemme suunnittelunohjauksen itse. Samalla pääsemme vaikuttamaan kustannuksiin, ja muutosten tekeminen on joustavaa. Kun teemme kaikki sopimukset tilaajan nimiin, kertaantuvat katteet jäävät pois, kertoo A-Insinöörien projektipäällikkö Sami Arnberg.

Toimivan projektinjohtomallin edellytys on, että päätöksenteko on nopeaa. A-Insinöörit teki kilpailutusta ja suunnittelua rinta rinnan, jotta projekti pysyisi aikataulussa. A-Insinöörien työntekijät pyysivät ja analysoivat tarjoukset, joiden perusteella he laativat esitykset tilaajalle. Tiettyyn euromäärään asti A‑Insinöörien edustajat pystyivät tekemään tehdä hankintapäätöksiä itsenäisesti, mikä sujuvoitti ja nopeutti etenemistä.

Jaana Kokko suosittelee projektinjohtomallia erikoisrakentamisen hankkeisiin, joissa aikataulu on tiukka ja työt täytyy tehdä kustannustehokkaasti:

- ilaajaorganisaation on pystyttävä tekemään nopeita päätöksiä, jotta asiat etenevät sovitussa aikataulussa. Projektitiimillä on oltava selkeät roolit ja vastuut. Yhteistyön edetessä luottamus kasvoi aktiivisen viestinnän myötä.

Budjetti alittui 10%

Läpivirtausterminaali valmistui aikataulussa. OAK:n henkilökunnan työtyytyväisyys on parantunut: töitä on hyvä tehdä tehokkaissa ja moderneissa tiloissa. Esimerkiksi elintarvikkeiden kiertonopeus on nopeampi, kun toiminta on sujuvampaa.

- Kaikki tavoitteet täyttyvät. Alitimme budjetin, pysyimme aikataulussa ja terminaalista tuli juuri sellainen kuin toivoimmekin, toteaa Kokko.