MAN - Vaihtoautot

Liikennepalvelulaki luo edellytykset liikenteen digitalisaatiolle ja uusille liiketoimintamalleille. Sen keskeisenä tavoitteena on mahdollistaa asiakaslähtöiset liikennepalvelut. Olennaista näiden tavoitteiden saavuttamisessa on tiedon avaaminen.

Hallitus antoi eduskunnalle esityksen liikennepalvelulain kolmannesta vaiheen muutoksista 27.9.2018. Liikennepalvelulain ensimmäinen ja toinen vaihe ovat jo voimassa.

Liikennepalvelulaki on toteutettu kolmessa vaiheessa sen laaja-alaisuuden takia. Liikennepalvelulailla toteutetaan hallituksen kärkihankkeita digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristön rakentamiseksi ja säädösten sujuvoittamiseksi.

 

Joustavuutta ammattipätevyyssääntelyyn

Liikennepalvelulain kolmannessa vaiheessa kevennetään tie- ja meriliikenteen ammattipätevyyssääntelyä. Tieliikenteen raskaan kaluston kuljettajien perustason ammattipätevyyden suorittamiseen ehdotetaan kokeisiin perustuvaa vaihtoehtoa nykyisten koulutusmallienrinnalle. Kokeissa mitattaisiin samaa osaamista kuin koulutusvaihtoehdossa. Tavoitteena on turvata kuljettajien saatavuutta.

Meriliikenteen ammattipätevyysääntelyyn esitetään muutosta. Pelastuslaitosten, poliisin ja Tullin alukset jäisivät yleisten pätevyys- ja miehitysvaatimusten ulkopuolelle, jos niillä on käytössään Liikenteen turvallisuusviraston hyväksymä koulutusjärjestelmä.

Liikennepalvelulain esityksellä laajennettaisiin varautumisvelvoite koskemaan myös tieliikenteen toimijoita. Tavoitteena on varmistaa liikenteen toimivuus myös poikkeusoloissa. Varautumisvelvollisuus on varmistettu jo rautatieliikenteen, raideliikenteen ja lentoliikenteen osalta.

Esityksellä helpotettaisiin myös taksinkuljettajapulaa. Taksipalveluiden saatavuuden turvaamiseksi liikennepalvelulakiin on taksialan pyynnöstä tehty muutosehdotus, jonka myötä taksinkuljettajan kokeesta poistettaisiin paikallistuntemusta koskeva osuus.

Lisäksi liikennepalvelulain numerointi muutetaan juoksevaksi eduskunnan edellyttämällä tavalla.

 

Mitä seuraavaksi?

Hallituksen nyt eduskunnalle antamasta esityksestä käydään täysistunnossa lähetekeskustelu, jonka ajankohta ilmoitetaan eduskunnan verkkosivuilla (tulevia täysistuntoja).

Lähetekeskustelun jälkeen esitys siirtyy valiokuntaan, jonka mietinnön valmistuttua asian käsittely jatkuu täysistunnossa.

Liikennepalvelulain kolmas vaihe on tarkoitettu tulemaan pääosin voimaan 1.3.2019. Tieliikenteen ammattipätevyyksiä koskevat säännökset tulisivat voimaan 1.1.2020. Ajokorttilain voimaantulosäännökset tulisivat voimaan mahdollisimman pian.