MAN - Vaihtoautot

Sisu Polar Hauler -raskasveturi Mikko Vuorsola

Sisun tuorein osoitus asiakaslähtöisestä ajoneuvosuunnittelusta on Vuorsola Oy:n Mikko Vuorsolan kanssa yhteistyössä kehitetty erikoisraskaslavetinveturi. Uuden Sisu Polar Haulerin tekniset massat ovat aivan omassa luokassaan - esim. yhdistelmämassa on 300 tonnia.

Auton teknisiin uutuuksiin lukeutuvat mm. nostettavan toisen etuakselin akselipainon säädin, vahvistetut veto- ja työntöpisteet auton edessä ja takana, sekä lisäjäähdytys moottorille ja nestekytkimelle. Lisäjäähdytystä tarvitaan erittäin suurilla yhdistelmämassoilla operoitaessa, kun ajonopeudet ovat hitaita. Hydrauliikka ja sähkövarustelussa on otettu huomioon erikoislavettien asettamat vaatimukset. Sisu Hauler on varustettu säätötilavuushydrauliikalla, mitä hyödynnetään erikoiskuljetuslavettien jousituksen ja ohjauksen lisäksi myös auton lisävesipumpun ja hydraulisen tuulettimen käytössä.

Tekniset tiedot

Sisu Polar Hauler CK16M KA-KK-8x4/250+140+137.

Moottori normaali 15,6-litrainen Mercedes-Benz OM473 teholtaan 460 kW (625 hv).

Omamassa 15 110 kg.

Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa 46 200 kg.

Tekninen suurin sallittu kokonaismassa 52 000 kg.

Akselit 1 ja 2 ovat yksittäispyöräisiä.

Akselit 1 ja 2: tekninen sallittu akselimassa 10 000 kg.

Akselit 1 ja 2: tieliikenteessä sallittu akselimassa 10 000 kg.

Akselit 3 ja 4 ovat paripyöräisiä. 

Akselit 3 ja 4: tekninen sallittu akselimassa 16 000 kg. 

Akselit 3 ja 4: tieliikenteessä sallittu akselimassa 13 000 kg. 

Polttoainesäiliöiden yhteistilavuus on 820 litraa.

Vetopöydän D-arvo 260.

Toimiva ja käyttökelpoinen

Ensimmäisenä käyttövuotena autolle kertyi n. 30 000 km ajomatkaa. 

Uusi Hauler täydentää Sisun tehdasvalmiiden raskaiden vetureiden tuotteiston vastaamaan myös kaikkein raskaimpien ja vaativimpien erikoiskuljetuksien tarpeita. ”Tämä on ensimmäinen meille toimitettu auto, mihin voi suoraan pakata kuormansidontatarpeet kyytiin ja lähteä töihin. Olen myös erittäin tyytyväinen tuotteen huippuluokkaiseen viimeistelyyn”, toteaa toimitusjohtaja Mikko Vuorsola tyytyväisenä.