TIP-Trailer services

Saksan hallitus siirtää Kehityskatsaus 2018:ssa miljoonan sähköauton tavoitteensa vuoteen 2022. Alun alkaen jo vuonna 2010 lukkoon lyödyn miljoonan sähköauton takaraja oli 2020. Vaikka liittokansleri Angela Merkel jo pari vuotta sitten totesi tavoitteen epärealistiseksi, liittovaltion hallitus piti vielä huhtikuussa tänä vuonna kiinni 2020:sta takarajana. Tuolloin Saksan teillä kulki todellisuudessa vain 290 571 sähköautoa. Vaikka tänä vuonna elokuun loppuun mennessä on voimakkaiden tukitoimien avittamina ilmestynyt 132 686 uutta sähköautoa liikenteeseen, sekään ei riitä vakuuttamaan, että miljoonan tavoite saavutettaisiin jo 2020.

Sähköautojen menekin esteinä nähdään Saksassa taloudellisistakin tuista huolimatta niiden korkea hinta ja lyhyt toimintamatka. Selvityksen mukaan miljoona sähköautoa edellyttäisi 70 000 tavallista ja 7000 pikalatauspistettä. Tällä hetkellä käytettävissä julkisesti ja osin julkisesti avoimia latauspisteitä on vain 13 500, joista 13% pikalauspisteitä.

Hallitus ilmoittaa nyt tavoitteeksi 100 000 latauspistettä vuoteen 2020 mennessä.