TIP-Trailer services

Mercedes-Benz Vans esittelee uuden autonomisen liikkumisen konseptin, joka menee nykyisiä itseohjaavia robottiajoneuvoja pidemmälle. Vision URBANETIC poistaa erottelun henkilö- ja tavarakuljetusten välillä ja mahdollistaa täsmälliset, tehokkaat ja kestävät kuljetukset ja toimitukset kaupunkiympäristöissä. Konsepti vähentää liikenteen ruuhkautumista, keventää painetta taajamien infrastruktuurille ja edistää kaupunkien elämänlaadun parantamista.

Vision URBANETIC perustuu autonomiseen, itseohjaavaan ja sähkötoimiseen alustaan, jonka kuljetusmoduuli voidaan vaihtaa käyttötarkoituksen mukaan. Matkustajakäytössä tilaa on 12 ihmiselle (8 istuma- ja 4 seisomapaikkaa). Matka- sekä kohdeinformaatiota heille välitetään 360 asteen laajakuvaisella halonäytöllä, joka kattaa koko moduulin sisäkaton. Tavaramoduulin koko puolestaan on 10 kuutiometriä, ja sisään mahtuu jopa kymmenen standardikokoista kuormalavaa. Koko ajoneuvon pituus on 5,14 metriä, josta tavaratilan/matkustamon osuus on 3,7 metriä.

Vision URBANETIC on osa IT-infrastruktuuria, joka analysoi kuljetusten kysyntää ja tarjontaa reaaliajassa tietyllä alueella. Järjestelmä on myös oppiva, ja kykenee sen perusteella sopeutumaan ja reagoimaan tuleviin kuljetustarpeisiin. Tämä näkyy lyhentyvinä odotus- ja toimitusaikoina sekä sujuvampana liikennöintinä, koska ruuhka-ajat voidaan laskea ennakolta ja välttää tehokkaasti. Jos esimerkiksi tietyllä alueella havaitaan ihmisten kerääntyvän yhteen, järjestelmän toiminnanohjaus tunnistaa tilanteen ja voi lähettää paikalle ajoneuvoja kasvaneen kysynnän tyydyttämiseksi.

- Emme enää suhtaudu liikkumiseen ainoastaan ajoneuvonäkökulmasta. Näemme sen orgaanisena verkostona, joka pitää kaupungin liikkeessä ja parantaa elämänlaatua. Vuonna 2030 yli 5,2 miljardia ihmistä asuu kaupungeissa, ja rahtikuljetusten ennustetaan kolminkertaistuvan vuoteen 2050 mennessä. Ei tarvitse olla ennustaja sanoakseen, että liikenneinfrastruktuurit eivät voi kasvaa samassa tahdissa. Monin paikoin tiet ja kadut ovat äärimmäisen kuormitettuja jo nyt, Mercedes-Benz Vansin pääjohtaja Volker Mornhinweg muistuttaa.

Alustan päälle asennettava moduuli voidaan vaihtaa tarpeen mukaiseksi käsin tai automaattisesti. Jälkimmäisessä tapauksessa vaihtoaika on vain muutamia minuutteja. Alusta sisältää kaikki ajamiseen vaadittavat komponentit, joten se voidaan lähettää seuraavaan kohteeseensa myös tyhjänä ilman kuljetusmoduulia.

Tavarakuljetuksissa moduuli voidaan varustaa myös täysautomaattisella tavaran käsittely- ja toimitusjärjestelmällä, jolloin se sopii mainiosti ”viimeisten kilometrien” kuljetustarpeisiin kaupunkialueilla. Kuljetusmoduuli voi toimia esimerkiksi toimituksia kotioville hoitavien dronien lähetysalustana ja tukikohtana.

Täysautomaattisen Vision URBANETIC -konseptin operointikulut ovat huomattavasti totuttua pienemmät. Akkujen lataukseen kuluvaa aikaa lukuun ottamatta ajoneuvo voi olla töissä kellon ympäri 365 päivää vuodessa. Siten esimerkiksi paikallisliikenne voi olla kannattavaa tavalla, johon kuljettajalla varustetulla ajoneuvolla ei pystyttäisi.

Vision URBANETIC vastaa myös yhteen kuljetussektorin ajankohtaisimmista tarpeista – pulaan pätevistä kuljettajista. Koska kuljettajan paikkaa ei ole lainkaan ja ajonhallintalaitteet puuttuvat, kuljetusmoduulien suunnitteluun saadaan enemmän tilaa ja vapauksia kuin aikaisemmin.

Ajoneuvolla voidaan liikennöidä ja hoitaa kuljetuksia myös herkimmissä kaupunkikeskustoissa ja muilta suljetuilla ympäristövyöhykkeillä. Vision URBANETIC ei aiheuta lainkaan pakokaasu- tai hiukkaspäästöjä eikä ympäristömelua. Ajoneuvo seuraa ja monitoroi ympäristöään jatkuvasti sensori- ja kamerajärjestelmällään, jolloin se kykenee välttämään konfliktitilanteet ja törmäykset muiden tienkäyttäjien kanssa. Vision URBANETICin keulassa on suuri näyttöruutu, jolla ajoneuvo tiedottaa jalankulkijoille havainneensa heidät ja esimerkiksi antavansa tietä kadunylitystä varten.