MAN - Vaihtoautot

Risainen AdBlue-järjestelmä voi koitua taloudelliseksi katastrofiksi. Siksi moni kuorma-autoilija maksaa järjestelmän poistamisesta, AdBlue jälkiasennuksiin erikoistunut Nmoab:n Stefan Ekljung varoittaa.

Ekljung on ollut mukana kehittämässä olemassa olevien AdBlue-järjestelmien poistamista, mikä on ollut tarpeen kun vanhoja kuorma-autoja ja työkoneita päivitetään täyttämään Euro6-vaatimukset. Se edellyttää uuden AdBlue-järjestelmän jälkiasennusta.

- Vanhojen AdBlue-järjestelmien pettäminen voi johtaa kuorma-autoja päivien, jopa viikkojen seisokkeihin. Jokainen voi laskea, miten kalliiksi se voi tulla auton omistajalle, Edljung toteaa.

- Kasvava, yhä suurempi virhelähde on tunnistimen, sensorin, viottuminen järjestelmän lukuisten sensorien joukossa. Seurauksena koko järjestelmä pettää ja auto kulkee sen jälkeen vain kävelyvauhtia - vaikka järjestelmä kaikilta muilta osin olisi täysin kunnossa. Jos kuljetusyrittäjä tuo auton korjaamolle jo neljännenkin kerran löytämättä varsinaista vikaa, vaikka osia on vaihdettu jo kymmenien tuhansien kruunujen edestä, silloin koko järjestelmän poistaminen ja korvaaminen uudella voi pelastaa konkurssilta, Edljung neuvoo.

AdBlue-viat kasautuvat Ruotsissa kuorma-autoihin, työkoneisiin ja kauhakuormaajiin.

(Transportnet.se)