MAN - Vaihtoautot

Toyota Material Handling Finland Oy ja Valmet Automotive Oy ovat tehneet sopimuksen sähkötrukkien toimittamisesta Uudenkaupungin autotehtaan sisälogistiikan käyttöön. Sopimuksen arvo lasketaan useissa miljoonissa euroissa ja se on kertainvestointina Toyota Material Handling Finland Oy:n mukaan Suomen kautta-aikojen suurin trukki-investointi. Kaupan myötä autotehdas luopuu polttomoottoritekniikkaan perustavasta trukkikalustosta ja käytössä tulee olemaan vain sähkötoimisia trukkeja.

Myös tehtaalla jo ennestään käytössä olevien sähkötrukkien akkutekniikka muuttuu. Märkälyijyakkutekniikalla toimivia trukkeja vaihdetaan Toyotan litiumioni-akuilla toimiviin trukkeihin. Perinteisillä akuilla ajettaessa käyttöaika on noin yhden työvoron pituinen eli kahdeksan tuntia. Sen jälkeen akku pitää vaihtaa työvuorojen välissä täyteen ladattuun akkuun vanhan akun siirtyessä uudelleen lataukseen. Li-ion -akkutekniikalla voidaan sen sijaan operoida 24/7 lyhyillä taukolatauksilla ruoka- ja kahvitaukojen aikana.

Autotehtaan trukkikalustolla puretaan tehtaalle tulevia rekkakuljetuksia sekä hyllytetään ja siirretään komponentteja tuotantolinjoille. Trukkien rooli tehtaan materiaalivirrassa on tuotantokriittinen.

- Suomen mittakaavassa autotehtaan trukkikaluston koko on merkittävä, vuotuinen käyttöaste korkea ja trukeilla siirrettävä materiaalivolyymi on suorastaan valtava. Tämä asettaa tiukat vaatimukset trukkien kestävyydelle, huoltotoiminnalle ja elinkaarikustannuksille, kommentoi Toyota Material Handling Finland Oy:n toimitusjohtaja Pasi Nieminen.