MAN - Vaihtoautot

Automatisoidut ajoneuvot kaipaavat kipeästi tietoa tieolosuhteista, mutta ne eivät voi käyttää hyödyksi ihmisille suotua nk. "perstuntumaa", tuntoaistia – tai eivät ole voineet tähän saakka. Bosch on kehittänyt järjestelmän, joka antaa automatisoiduille ajoneuvoille hyvän tuntuman tiestä.

"Märkä tie, lumi, jää – ennakoivilla kelipalveluilla varoitamme vaarallisista olosuhteista hyvissä ajoin etukäteen. Kumppanimme Foreca tarjoaa meille säätiedot. Tämän ansiosta automatisoitu ajoneuvo tietää tarkalleen, missä se voi ajaa itsenäisesti ja miten", sanoo Boschin johtokunnan jäsen Dirk Hoheisel. Foreca on yksi maailman johtavista säätaloista, ja sillä on kahden vuosikymmenen kokemus tiesään ennustamisesta.

"Forecan ja Boschin asiantuntemuksen yhdistäminen vie tiesään ennustamisen uudelle aikakaudelle. Toisin kuin kuluttajille tutuissa sääennusteissa, Boschin palvelu huomioi tarkimman mahdollisen sääennusteen lisäksi myös kaikki vähemmän todennäköiset eri sääskenaariot", kertoo Forecan myyntijohtaja Petri Marjava.

Kelipalvelu lisää ajoturvallisuutta ja tekee ajamisesta sujuvaa. Lisäksi automatisoitujen ajotoimintojen saatavuus kasvaa. Boschin palvelupaketti on tarkoitus tuoda maailmanlaajuisesti markkinoille vuonna 2020, aluksi säätietoihin perustuen. Kun tielle alkaa ilmestyä yhä enemmän verkottuneita autoja, palveluun lisätään myös ajoneuvoista saatavaa dataa.

Bosch saa palvelun edellyttämät jatkuvasti päivittyvät maailmanlaajuiset tiesääennusteet suomalaiselta Forecalta. Foreca osoittautui Boschin läpikotaisen, usean alan johtavan toimijan kattaneen selvityksen perusteella maailman edistyksellisimmäksi ja tarkimmaksi tiesään ennustajaksi. Mitä tarkempia ennusteita paikallisista tieolosuhteista saadaan, sitä harvemmin tarvitsee ottaa automaattinen ohjaus pois päältä. Maailmanlaajuisen havaintolaiteverkoston ja koneoppimismenetelmien ansiosta Bosch ja Foreca ovat pystyneet optimoimaan sekä palvelun turvallisuuden että saatavuuden.

Bosch täydentää ennakoivia tieolosuhdepalveluitaan ajoneuvotietojen avulla. CAN-väylään eli ajoneuvon keskustietoverkkoon tallentuvat tiedot esimerkiksi ajoneuvon sisä- ja ulkopuolella mitatusta lämpötilasta ja tuulilasinpyyhkimien käytöstä. Yhteyden ansiosta nämä tiedot eivät jää käyttämättä, vaan ne menevät Boschin pilveen autovalmistajan back-end-palvelimen kautta.

Tämän lisäksi Bosch arvioi auton pyöristä välittyvät tiedot luistonestojärjestelmän perusteella. Matemaattisten menetelmien avulla insinöörit voivat mitata tienpinnan kitkakertoimen kussakin yksittäisessä pyörässä sekä kunkin pyörän tilan.

Forecan 5G:tä, liikennesäätä ja sen välittämistä liikenteeseen tutkiva keskus on toiminut jo pitkään Sodankylässä.