Scania Syystalkoot

Satamatoiminnan kehittyminen tuo kustannustehokkuutta sahatavaran logistiikkaan, kasvua kaupunkiin ja työpaikkoja asuinalueelle. Satamaoperaattori on tehnyt mittavan investoinnin uuteen kalustoon.

Kalajoen Satama Oy rakentaa yhdessä satamaoperaattori Rahjan Huolinta Oy:n kanssa elinvoimaisempaa Kalajokea. Lähes kahden vuoden valmistelun jälkeen Pohjanlahden rannalla sijaitsevassa Kalajoen satamassa käynnistyy konttiliikenne kesäkuun aikana.

– Konttiliikenteen käynnistäminen on edellyttänyt sataman infrastruktuurin kehittämistä. Olemme laajentaneet satama-aluetta hankkimalla viereisen konepajakiinteistön, joka palvelee myös tulevaisuuden kehittämistoimintoja. Ensisijainen tarkoitus on vuokrata kiinteistöä toimijoille, jotka käyttävät sataman palveluja ja tuovat alueelle työpaikkoja, toimitusjohtaja Pauli Sarpola Kalajoen Satama Oy:stä antaa esimerkkejä edistysaskelista.

– Laiturialueita on laajennettu merkittävästi, joten laivaliikenne ei pääse tulevaisuudessakaan ruuhkautumaan. Laituritöiden valmistuttua Kalajoella on 550 metriä laituria lastauskäyttöön, Sarpola jatkaa.

– Mantsinen lippulaivanosturi, 300R, on nyt saapunut satamaan ja valmis töihin. Uuden nosturin monipuolisuus tehostaa toimintaa ja konttien lastauslaite mahdollistaa hellävaraisen käsittelyn vaativimmillekin asiakkaille, kertoo Rahjan Huolinta Oy:n toimitusjohtaja Leena Rahja

– Aikaisemmin Pohjois- ja Keski-Suomen sahatoimijat ovat joutuneet turvautumaan etelän konttikuljetuksiin. Nyt portit maailmalle aukenevat lähisatamasta. Rahtikulut vähenevät ja alueen työpaikat lisääntyvät, Rahja lisää.

– Olemme olleet pitkään Perämeren suurin sahatavaraoperaattori. Pitkäaikaiset ja luotettavat asiakassuhteet antavat mahdollisuuden viedä toiminnan uudelle tasolle, Rahja sanoo.