MAN - Vaihtoautot

Daimler Trucks otti tammi-maaliskuun välillä maailmanlaajusesti vastaan peräti 49 prosenttia enemmän tilauksia kuin vuotta aikaisemmin. Uusien kuorma-autojen myynti on kasvanut samana aikana 21 prosenttia. EU30-alueella myynti kasvoi ensimmäisen vuosineljänneksen aikana 11 ja Brasiliassa jopa 66 prosenttia. Lisäksi taloudellisten tehostamistoimien odotetaan parantavan yhtiön tulosta 1,4 miljardilla eurolla vuoteen 2019 mennessä.

Daimler Trucks aikoo panostaa tutkimukseen ja tuotekehitykseen yhteensä 2,5 miljardia euroa vuosina 2018–2019. Summasta 500 miljoonaa käytetään sähköisen, liitettävyyden ja autonomisen liikenteen tutkimukseen ja edistämiseen. Konkreettinen askel tähän suuntaan on uuden EMG-yksikön perustaminen (E-Mobility Group) kiihdyttämään kuorma- ja linja-autojen sähköisten voimalinjojen kehitystä.

Tämän vuoden aikana asiakkaiden testikäyttöön toimitetaan jo 30 sähköistä hyötyajoneuvoa, ja sarjatuotannon on määrä alkaa vuonna 2021. Näihin ajoneuvoihin kuuluvat esimerkiksi Yhdysvalloissa juuri esitellyt yli 15-tonnisten luokkaan sijoittuva Freightliner eCascadia, 9–12-tonnisten luokan täyssähköinen Freightliner eM2 106, FUSO eCanter -kevytkuorma-auto sekä raskaan sarjan Mercedes-Benz eActros.

Suomessa Mercedes-Benzin yli 16-tonnisten kuorma-autojen markkinaosuus oli toukokuussa 18,4 prosenttia ja tammi-toukokuun välillä 19,5 prosenttia. Viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna Mercedes-Benzin raskassarjalaiset ovat 9 prosentin kasvussa, ja autoja on myyty yhteensä 254 kappaletta. Toukokuussa asiakkaille toimitettiin 57 uutta yli 16-tonnista Mercedes-Benz-kuorma-autoa. Kevyemmissä painoluokissa 6–16-tonnisia on myyty viidessä kuukaudessa 33 kappaletta ja 3,5–6-tonnisia 69 kappaletta.

Viiden kuukauden jälkeen Mercedes-Benzin pakettiautot ovat kotimaan myyntitilastoissa sijalla 4. Toukokuun loppuun mennessä pakettiautoja oli myyty yhteensä 913 kappaletta (+9.7 %), ja markkinaosuus oli 12,6 prosenttia. Toukokuussa uusia pakettiautoja toimitettiin 196 kappaletta eli peräti 42 prosenttia enemmän kuin toukokuussa 2017. Kasvuprosentti oli korkein kahdeksan eniten myydyn merkin joukossa.