MAN - Vaihtoautot

Venäjän Kurskiin sijoitettu 53. ilmatorjunta-ohjusprikaatin Buk SA-11 "Gadfly" laukaisu- ja TELAR tutka-ajoneuvosta ammuttu it-ohjus pudotti MH17 Boeing 777-200ER matkustajakoneen Itä-Ukrainassa heinäkuussa 2014. Matkustajakone oli matkalla Amstedamista Kuala Lumpuriin. Kaikki koneessa olleet 298 matkustajaa ja miehistön jäsentä saivat surmansa. Suurin osa oli Hollannin kansalaisia.

Hollantilaisten johtama kansainvälinen tutkimuskomissio Joint Investigation Team (JIT) julkaisi tutkimustuloksensa virallisesti 24. toukokuuta 2018. Itsenäisistä tutkivista erikoistoimittajista koostuva Bellingcat-ryhmä tuli samaan tulokseen loppuraportissaan helmikuussa 2016. Se nimesi jo ampujaksi Venäjän 53. It-ohjusyksikön.

JIT onnistui jäljittämään 53. It-ohjusyksikön reitin Kurskista rajan yli ukrainalaiseen pikkukaupunkiin ennen tuhoisaa alasampumista, sekä sen jälkeisen paluureitin takaisin rajan yli Kurskiin.

JIT:n todistusaineistona esittelemään kuului muun muassa kaksi onnettomuuspaikan alueelta Itä-Ukrainasta löytynyttä Buk-ohjuksen osaa: rakettimoottorin pakojärjestelmään kuuluneen osa sekä osa ohjuksen kuorta, joissa molemmissa tunnisteita ja ohjukseen kuuluvaa tekstiä.

Fred Westerbeke, Hollannin yleinen syyttäjä, kertoi tutkimusten jatkuvan syyllisten paljastamiseksi. Tutkinnan alla olevista noin 100 henkilöstä "suuren osan vastuullisuus on muita selvempi", Westerbeke totesi lisäten, että tutkimusten jatkuessa syyllisyyden selvittely voi vaikeutua täsmällisempien tietojen julkistamisesta tässä vaiheessa.

Oikeudenkäynti syyllisiä vastaan käydään Hollannissa, koska valtaosa onnettomuudessa kuolleista matkustajista ja miehistöstä oli Hollannin kansalaisia. 

Venäjän viranomaiset eivät tähän mennessä ole antaneet mitään tietoa ampumiseen syyllistyneestä BUK TELAR joukko-osastosta saati sen liikkeistä ja vastaavasta henkilöstöstä. Venäjä ei ole vastannut yhteen ainoaan JIT-tutkijoiden esittämään kysymykseen. Venäjän valtio kiistää Venäjän osuuden matkustajakoneen alasampumisesta.