Scania Syystalkoot

 

Pekingin Auto China näyttelyssä esiteltiinn 120 uutta kiinalaista sähköautoa, osittain hahmotelmina mutta valtaosaltaan sarjatuotantoautoina. Taustalla on nähtävissä Kiinan valtiojohdon päättäväiset otteet torjua suurkaupunkiensa ilmansaasteongelmia.

Kahdeksalla uudella arvioidaan olevan vahvoja mahdollisuuksia menestyä jopa maailmanlaajuisesti. Kannattaa pitää mielessä, että Kiinalla on 10 vuoden etumatka sähköajoneuvojen valmistuksessa ja käytössä Eurooppaan verrattuna.

Haima E5 on 4,4 m pitkä SUV tulee akkupaketilla, joka euronormien mukaan antaa 450 km toimintamatkan. Moottori kehittää 177 hv ja 300 Nm ja antaa 150 km/t huippunopeuden.

Lifan 330 EV on jäljennös eurooppalaisesta Ministä, 3,74 m pitkä nelipaikkainen 82 hv moottorilla, 105 km/t huippunopeudella ja 255 km toimintamatkalla.

Singulato iS6 on kerännyt ennätysajassa 600 miljoonaa ja esittelee ensimmäisen viidestä kaavaillusta mallista 4,90 m pitkän iS6:n  400 km toimintamatkalla, nelivedolla, 354 hv ja 580 Nm moottorilla 

Hawtai iEV 360, 3,60 m pitkä, 57 hv, toimintamatka 255 km, huippunopeus 110 km/t, 80%:n lataus 30 minuutissa.

Trumpchi GE3, GAC-konsernin sähköauto kätkee pellin alla 47 kWh litium-akkupaketin jolla luvataan 320 km toimintamatka. Eurooppalaistyyppinen SUV kaavailee vientiä mm. USA:han, jossa nimi saattaa vaatia muutosta.

Sitech DEV1, Kaliforniassa tunnettu sähköauto. 3,74 m pitkä nelipaikkainen muistuttaa BMW i3:a, 35 kWh akku, noin 350 km toimintamatka, latausaika noin 40 minuuttia.

Leopardo CS5, täyssähkö-SUV, 3,85 m pitkä, 68 hv, 250 km toimintamatka, 105 km/t huippunopeus tekevät siitä puhtaan kaupunkiauton.

Nio ES 8, Formula E:ssä menestynyt valmistaja, esitteli 7-paikkaisen nelipyörävetoisen 653 hv ja 840 Nm moottorilla varustetun urheilullisen sähköauton ES 8:n. Toimintamatka 355 km, 500 km jos suurin nopeus 60 km/t, maksaa Kiinassa euroina 60 000.-

(Vogel)