TIP-Trailer services

Iveco ja RATP, Pariisin liikennelaitos, ovat esitelleet ensimmäisenä Euroopassa autonomisen kaupunkibussin. Itse ajava Iveco Urbanway kulkee autonomisesti Lagnyn monikerroksisen bussivarikon portilta haluttuun kerrokseen ja pysäköi peruuttamalla valittuun pysäköintiruutuun. Se myös lähtee pysäköintiruudusta itsenäisesti ja löytää tiensä varikon portille.

Betonisessa varikkorakennuksessa GPS-ohjaus ei toimi. Se on korvattu esiohjelmoidulla kartalla varikkoalueesta ja -rakennuksesta. Rakennuksen sisällä on tunnistuspisteitä joiden mukaan bussin viisi tutka- ja kamerayksikköä määrittävät bussin sijainnin.

Autonomiaprojektiin osallistuivat Ivecon ja RATPin lisäksi Ranskan Alternative Energies and Atomic Energy Comission. Kehitelmä on osa EUn (European Bus System of the Future) "Tulevaisuuden bussijärjestelmä" projektia.

Iveco ja RATP korostavat, ettei autonominen bussi vielä korvaa kuljettajaa varikon sisällä, mutta tulevaisuudessa odotetaan sen osoittautuvan taloudellisesti edullisimmaksi ratkaisuksi poistamalla varikon ahtaissa tiloissa sattuvat vahingot ja kolhut. RATP:lla ei tässä vaiheessa ole tarkoituksena käyttää autonomista bussia katuliikenteessä. Yritys on kuitenkin sitoutunut uusimaan ajoneuvokantaansa 2025 mennessä pelkästään vähä- tai 0-päästöisillä ajokeilla.