TIP-Trailer services

Postinjakelussa eri puolilla Suomea otetaan vaiheittain käyttöön kevään ja kesän aikana kaikkiaan 200 sähkörahtiskootteria ja 250 sähköavusteista jakelukärryä. Vaasassa ryhdytään tosi toimiin heti toukokuun alussa, kun sähkörahtiskoottereilla jaetaan kaksi varhaisjakelureittiä ja pian katukuvaan tulevat myös uudet jakelukärryt.

Myöhemmin keväällä ja kesällä uusia kevytkulkuneuvoja alkaa näkyä myös pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla, Lahden, Turun ja Tampereen talousalueella, Jyväskylässä, Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla, Kuopiossa, Porissa, Salossa ja Raumalla.

- Postinjakelussa pakettien ja muiden verkkokauppaostosten määrä kasvaa. Uusiin työvälineisiin mahtuu kerralla mukaan jopa koko reitin postit, myös verkkokaupan pienlähetykset. Skootteriin mahtuu postia 270 kg, Postin kalustosta vastaava Kari Tuomola kertoo.

Haasteellisissa ilmasto-olosuhteissa tarvitaan kestäviä ja toimivia laitteita. Skoottereita ja -jakelukärryjä on testattu Postin menetelmälaboratoriossa ja normaalissa päivittäisessä jakelutyössä mm. Helsingin Pihlajamäessä.

Maan suurimpana kuljetus- ja jakeluyrityksenä Postilla on merkittävä rooli ympäristöystävällisen kuljetustoiminnan kehittäjänä. Postin jakelu- ja kuljetuskalustoon kuuluu lähes 4 000 ajoneuvoa, joilla ajetaan vuodessa noin 110 miljoonaa kilometriä.

Postin ympäristöohjelman keskeisenä tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä 30 prosenttia vuoteen 2020 mennessä (vertailuvuosi 2007, suhteessa liikevaihtoon). Keskeiset keinot ovat energiatehokkuuden parantaminen ja vähäpäästöisemmän uusiutuvan energian käyttö. Polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä pyritään alentamaan myös tehokkaalla reittisuunnittelulla, kuljetusten yhdistelyllä sekä ympäristön huomioivalla ajotapakoulutuksella ja ajotavan seurannalla. Postin kaikki jakelu-, kuljetus-, rahti- ja varastopalvelut Suomessa ovat asiakkaille hiilineutraaleja Posti Green -palveluita.