Scania summer trucks

Toukokuussa Helsingissä otetaan testikäyttöön kaupunkisähköbussi, jonka koekäytöllä selvitetään voivatko Helsinkiin jo rakennetut sähköbussien pikalatauspisteet toimia useiden valmistajien autojen lataamisessa. Uusi bussi on vasta toinen HSL-alueella käyttöönotettu pikaladattava täyssähköbussimalli.

Testijakson aikana bussi kuljettaa asiakkaita normaalissa liikenteessä HSL-linjalla 51 Hakaniemestä Malminkartanoon. Liikennöinti tehdään yhteistyössä Pohjolan Liikenteen ja VDL Bus & Coach:n kesken.

Testi on ajankohtainen, sillä kaupunkiliikenteeseen soveltuvia sähköbusseja tulee olemaan tarjolla useilla eri valmistajilla ensi vuonna. Sähköbussien laajaan käyttöönottoon on myös kiinnostusta. Ne vähentävät merkittävästi kaupunkiympäristön päästöjä. Lisäksi ne ovat tavallisiin diesel-käyttöisiin busseihin verrattuna hiljaisia ja ovat siksi hyvä vaihtoehto kaupunkien joukkoliikenneratkaisuihin.

Asia kiinnostaa myös liikennöitsijöitä, sillä sähköbussien laajempi käyttöönotto voi lisätä kaupunkien joukkoliikenteen tarjontaa. Sähköbussien laajemman käyttöönoton hidasteena ovat olleet akkujen lataamiseen liittyvät haasteet. Akkuja on ladattava usein, koska niiden ajokapasiteetti on rajallinen. Ongelmaa on ratkaistu rakentamalla tiettyjen sähköbussilla liikennöitävien linjojen päätepysäkeille pikalatauspisteitä nopeaa latausta varten. 

HSL:n tavoite on rakentaa latauspisteitä, joita eri valmistajien sähköbussit voivat käyttää. Tämä on harvinaista Euroopassa, jossa on tavallista, että bussien valmistaja vastaa myös latausinfrastruktuurista.

Euroopan sähköbussimarkkinajohtajan VDL:n näkökulmasta sähköbussit eivät ole tulevaisuuden juttu, vaan jo tätä päivää. Euroopassa, erityisesti Alankomaissa, Saksassa ja Iso-Britanniassa, eri valmistajien sähköbusseja liikennöi jo satoja. Myös Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa sähköbussit ovat yleistymässä, ja viime aikoina onkin tilattu kymmeniä autoja useisiin eri kaupunkeihin.