Scania summer trucks

Shell Lubricants ja AirFlow Truck Company ovat paljastaneet uuden polttoainetehokkaan kuorma-auton. Starship nimisellä kuorma-autolla on tarkoitus osoittaa, kuinka paljon mahdollisuuksia rahtiliikenteen energiankulutuksen vähentämisessä on. Autossa käytetään tällä hetkellä saatavilla olevia tekniikoita lastin siirtämiseen mahdollisimman vähäisellä energialla.

Shell on toiminut teknisenä neuvojana moottorin ja voimansiirto-osista suhteen sekä tehnyt suositukset voiteluaine tarpeisiin Starship Project -kuorma-autossa. Auto käyttää Shellin alhaisen viskositeetin täysin synteettistä raskaan kaluston moottoriöljyä. Alempi viskositeetti tuottaa paremman polttoainetalouden verrattuna perinteiseen SAE 15W-40:een.

Ennen ensimmäistä julkista esittelyään Shell Make the Future -tapahtumassa Kalifornian Sonomassa, yritykset ovat jatkaneet auton hienosäätöä. Toukokuussa 2018 Shell ja AirFlow Truck Company suunnittelevat näyttävänsä Starshipin suorituskyvyn ajamalla USA:n rannikolta rannikolle: Kaliforniasta Floridaan. Lastia tulee olemaan suurin sallittu määrä, 36,287 kg.

Painon vähentämiseksi sivupaneelit, konepelti ja keula on tehty hiilikuidusta. Moottorina toimii 6-sylinterinen Cummins X1 diesel, jonka teho on 400 hevosvoimaa ja 2508 newtonia. Moottori on kalibroitu toimimaan voimansiirron kanssa siten, että kierrokset pysyvät alhaisina jopa 800rpm. Autoon on tulossa tulevaisuudessa hybridi akselijärjestelmä, jossa takimmainen akseli korvataan vetävillä sähkömoottoreilla.