Scania summer trucks

Kestää paljon kauemmin kuin luulotellaan, ennen kuin itse ohjaava, nk. autonominen auto pärjää liikenteessä ilman ihmisen apua. Seuraava kehitysaskel on kuitenkin itsenäinen pysäköinti, joka voi tulla autoihin vakiovarusteeksi jo 2020-luvun alussa.

VW testaa sitä jo nyt kehitysprojektissa Hampurin lentoasemalla. VW:t, Audit ja Porschet hakeutuvat itsenäisesti vapaalle pysäköintipaikalle pysäköintitalon kartan ja elektronisen ohjauksen avulla.

Auton haltija tilaa esimerkiksi tietokonesovelluksella kännykällä pysäköintipaikan pysäköintitalosta. Pysäköintitalon portilla kuljettaja astuu autosta ulos ja auto jatkaa matkaa vapaaseen pysäköintipaikkaan. Alkuun tämä toimii pysäköintitalossa, johon ei ihmisillä, auton haltijalla, matkustajilla, ulkopuolisilla ole pääsyä.

Seuraavassa kehitysvaiheessa pysäköintitalossa voi liikkua myös ihmisiä - kuitenkin turvallisesti erillään itsenäisesti liikkuvista autoista. Kehityksen myötä pysäköityyn autoon voisi ohjata automaattisesti ostoksia, paketteja, pesulasta vaatteita, jne. niin, että kun haltija lopulta kutsuu autoa pysäköintitalon portilla, auto tulee itse ohjaten pakattuine tavaroineen katutasolle avaten haltijalle kyydin uuteen määränpäähän.

Myös Bosch kehittää itsenäistä pysäköintiä. Sillä on Aachenin kaupungissa pysäköintitalossa tunnistimia ja ohjauselektroniikkaa, jolla ohjataan E-Go start-upyrityksen 12 itse-ohjaavaa pikkuautoa erilaisiin pysäköintipalveluihin.

E-Go aikoo tuoda tänä vuonna pienen sähköautonsa 16 000 euron hinnalla avoimille markkinoille. Automaattinen pysäköintitoiminto on tarjolla lisävarusteena "pikkuhunnalla". VW:n tapaan auton jättäminen itse ohjaavaan pysäköintiin ja palautukseen toteutuu älysovelluksella kännykän tai vastaavan avulla.

Boschille Aachenin projekti on jo toinen laatuaan. Jo aiemmin Bosch on yhdessä Daimlerin kanssa toteuttanut autonomisen pysäköinnin Mercedes-Museossa Stuttgartissa. Myös BMW on jo ehtinyt esitellä vastaavan autonomisen pysäköintiratkaisun.

(Vogel)