MAN - Vaihtoautot

 

Renault Trucksin valikoimaan tulee myös uusi Optitrack+ ‑versio, jonka hydraulimoottorit helpottavat työntekoa erittäin vaativissa olosuhteissa. Järjestelmän hydraulipaine on aiemman 420 baarin sijaan nyt 450 baaria, joten pyörien enimmäisvääntömomentti on 7 prosenttia aiempaa suurempi. Tämä uusi ominaisuus tuo lisää vetotehoa, mikä helpottaa ajoneuvon hallintaa vaativassa ajossa – muun muassa suurilla hyötykuormilla ja jyrkissä mäissä.

Jotta liikkeellelähtökyky ja ajoneuvon kokonaishallittavuus on paras mahdollinen myös kaikkein vaativimmissa tilanteissa, Renault Trucks on täydentänyt järjestelmää lisätehoa tuottavalla ominaisuudella. Kun kuljettaja kytkee tämän toiminnon päälle, etupyörien ilmanpainetta nostetaan (enimmäissuuruuteen 450 baaria), jolloin liikkeellelähtöön tarvittava vääntömomentti on paras mahdollinen.

Optitrack-järjestelmä kytkeytyy pois päältä, kun ajoneuvon nopeus saavuttaa 50 km/h (verrattuna aiemman version 40 km/h:iin) ja kytkeytyy jälleen automaattisesti päälle 20 km/h:n nopeudessa. Kuljettajan ei siis enää tarvitse kytkeä järjestelmää erikseen päälle ja pois.

Itsekalibroituva laite säätelee Optitrack-järjestelmän asetuksia vakituisesti, joten ajoneuvon suorituskyky on turvattu koko sen elinkaaren ajan. Järjestelmää on myös täydennetty uudella peruutusvaihteella (R2), jotta hallittavuus olisi paras mahdollinen kaikentyyppisissä maastoissa.

Ääriolosuhteissa käytettävissä kuorma-autoissa voidaan nyt hyödyntää tehostetun Optitrack+ ‑version ominaisuuksia. Optitrack+ -järjestelmässä käytetään uusia hydraulimoottoreita, jotka kasvattavat etupyörien vääntömomenttia 30 %. Tämä tehostettu versio tuottaa keskeytymätöntä vetotehoa, mikä helpottaa ajamista suurilla hyötykuormilla, jyrkissä mäissä ja pehmeissä maastoissa. Optitrack+ ‑järjestelmää suositellaan erityisesti maansiirtoon tai betonisoran kuljettamiseen vaikeissa olosuhteissa.

Renault Trucks on kehittänyt Optitrackin yhteistyössä Poclain Hydraulics ‑yhtiön kanssa vuonna 2009. Järjestelmä on saatavana Renault Trucks C2.5-malliston ajoneuvoihin, ja se tuottaa tilapäistä lisävetotehoa etupyörien napoihin sijoitetun kahden hydraulimoottorin avulla.

Järjestelmän ansiosta asiakas voi käyttää jokapyörävetoa tilapäisesti ja tarveperustaisesti ilman ”perinteisten” jokapyörävetoisten ajoneuvojen haittapuolia, jotka liittyvät etenkin polttoaineenkulutukseen, kuormauskorkeuteen, ylläpitokustannuksiin ja lisäpainoon.