MAN - Vaihtoautot

1. huhtikuuta 1928 hollantilainen insinööri Hub van Doorne perusti pienen metallipajan Eindhoveniin. Vaatimattomasti alkaneesta yrityksestä on kasvanut maailman merkittävä kuorma-autojen valmistaja. Vuonna 1949 valmistettiin ensimmäinen DAF-kuorma-auto ja yrityksen nimi vaihdettiin muotoon Van Doorne’s Automobiel Fabriek. Vuotta myöhemmin valmistui erillinen kuorma-autotehdas, jossa yritys alkoi valmistaa kolmen, viiden ja kuuden tonnin kuorma-autoalustoja.

Hub van Doorne avasi pienen metallipajansa paikallisen Coolen-panimon nurkkaan Eindhovenissa. Lahjakkaan yrittäjän palveluihin kuuluivat aluksi hitsaus- ja taontatyöt kaupungille ja paikallisille yrityksille, kuten valaisin- ja radiovalmistaja Philipsille. Suuri lama – ja Wim-veli – saivat Hub van Doornen laajentamaan toimintaansa. Metallipaja siirtyi perävaunujen ja puoliperävaunujen valmistukseen vuonna 1932, ja yrityksen nimeksi vaihdettiin Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (Van Doornen puoliperävaunutehdas), jonka lyhenteeksi vakiintui kirjainyhdistelmä DAF. Pienen tehtaan perävaunuissa ja puoliperävaunuissa oli hitsatut alustat, minkä ansiosta ne erottuivat kilpailijoiden tuotteista suuremmalla kantokyvyllään. Perävaunujen valmistuksessa käytetty hitsaustekniikka oli aikanaan ainutlaatuinen innovaatio, joka säästi merkittävästi painoa. Toinen merkittävä innovaatio oli vuonna 1936 esitelty DAF-konttiperävaunu, joka oli suunniteltu konttien nopeaan lastaamiseen junanvaunuihin ja pois niistä. Kyseessä oli varhainen sovellus suuryksikkökuljetuksesta, ja DAFista tuli yksi maailman ensimmäisistä konttiperävaunujen valmistajista.

Uuden kuorma-autoyhtiön synty

Vuonna 1949 valmistettiin ensimmäinen DAF-kuorma-auto ja yrityksen nimi vaihdettiin muotoon Van Doorne’s Automobiel Fabriek. Vuotta myöhemmin valmistui erillinen kuorma-autotehdas, jossa yritys alkoi valmistaa kolmen, viiden ja kuuden tonnin kuorma-autoalustoja. Tuntemamme kuorma-autoyhtiö oli saanut alkunsa.

Moottorikehityksen edelläkävijä

Alkuaikoina DAF käytti Herculesin ja Perkinsin bensiini- ja dieselmoottoreita, mutta vuonna 1957 yritys suunnitteli ja valmisti ensimmäiset omat DAF-moottorit. Kaksi vuotta myöhemmin DAF lisäsi DD575-dieselmoottoriin turboahtimen, mikä oli jälleen uraauurtava saavutus. Vuonna 1973 DAF esitteli alan ensimmäisen turbon ahtoilman jäähdyttimen. Tekniikka kehitettiin vastaamaan suuremman moottoritehon ja pienemmän polttoaineen kulutuksen tarpeisiin, mutta se osoittautui korvaamattomaksi myös tavoiteltaessa puhtaampia pakokaasupäästöjä. Vuonna 1980 DAF toi markkinoille ATi (Advanced Turbo Intercooling) -jäähdytystekniikan, jonka ruiskutustekniikkaan ja palokammion muotoon liittyvät edistysaskeleet toivat lisätehoja ja paransivat hyötysuhdetta entisestään.

Vuonna 2005 DAF julkisti PACCAR MX -moottorin, jota käytetään nyt kaikissa DAFin raskaissa kuorma-autoissa ja yli 40 prosentissa Kenworth- ja Peterbilt-kuorma-autoista. Uusimman sukupolven MX-13- ja MX-11-moottorit tuottavat yhdessä älykkään voimansiirron ja tehokkaiden taka-akselien kanssa erinomaisen vääntötehon erittäin alhaisilla kierrosnopeuksilla, mikä parantaa polttoainetehokkuutta ja parantaa ajomukavuutta. Kun huomioidaan myös edistyneet ajoneuvo-ohjelmiston algoritmit, erinomainen aerodynamiikka ja uusi kompakti pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmä, DAFin uudet innovaatiot tuottavat yhteensä 7 prosentin polttoainesäästön. Tämä on suurin polttoainesäästö yrityksen historiassa.

Uusi standardi ohjaamoille

Ensimmäisissä 40- ja 50-luvun vaihteen DAF-kuorma-autoissa oli tehtaalta lähtiessä vain alusta, kromisäleikön peittämä moottori ja tilapäinen puupenkki. DAF-alustat ajettiin paikalliselle koriverstaalle, missä niihin rakennettiin haluttu ohjaamo. Vuonna 1951 DAF esitteli oman ohjaamonsa, jonka kulmat oli pyöristetty ja etusäleikkö viistottu aerodynamiikan parantamiseksi. Ajomukavuutta lisäsi jousitettu istuin.

1960-luvulla DAF paransi kuljettajien oloja entisestään esittelemällä ensimmäisen kansainväliseen liikenteeseen suunnatun ohjaamon. DAF 2600:ssa oli kaksi sänkyä ja ikkunat joka suuntaan, mikä loi tilan tuntua ja takasi optimaalisen näkyvyyden tielle. Jarru- ja ohjaustehostin helpottivat kuljettajan vaativaa työtä. 2600-mallia pidetään nykyään yhtenä ensimmäisistä varta vasten kansainväliseen liikenteeseen suunnatuista kuorma-autoista. Vuonna 1969 DAF oli yksi ensimmäisistä valmistajista, joka esitteli moottorin huoltotöitä helpottavan ohjaamon kallistusmekanismin.

Vuonna 1988 esitellyn Space Cab -konseptin myötä DAF vankisti johtavaa asemaansa kuorma-autojen valmistajana, joka huomioi sekä käyttökustannukset että kuljettajan tarpeet. Space Cab asetti jälleen uudet standardit ohjaamon koolle ja mukavuudelle kansainvälisessä kuljetusliikenteessä. Yhdessä vuonna 1994 esitellyn vielä suuremman Super SpaceCabin kanssa DAFin ohjaamot ovat edelleen yleinen vertailukohta mukavuuden ja tilavuuden suhteen.

DAF – PACCAR-yhtiö

Vuonna 1996 DAFista tuli PACCAR-yhtiö. Tämän jälkeen DAF on jatkanut asemansa vankistamista globaalina teknisenä edelläkävijänä, joka pyrkii ottamaan merkittäviä edistysaskeleita kuorma-autojen, moottorien ja tuotantotilojen suunnittelussa.

Erinomainen mallivalikoima

DAF toi markkinoille uudet LF-, CF- ja XF-sarjat vuosina 2001 ja 2002, palkitun XF105-mallin vuonna 2005 ja Euro 4 ja 5 -mallit vuonna 2006. Uusien erittäin ympäristöystävällisten Euro 6 -mallien tuotanto alkoi vuonna 2013. Vuonna 2017 uusi CF-malli ja uusi XF-malli palkittiin kansainvälisellä Vuoden kuorma-auto 2018 -palkinnolla luokkansa johtavasta kuljetustehokkuudesta ja vaikuttavasta 7 prosentin parannuksesta polttoainetehokkuudessa. Samana vuonna uusi LF-malli sai Isossa-Britanniassa Commercial Fleet -lehden Vuoden kuorma-auto -tunnustuksen.

DAFin sitoutuminen laatuun on tuonut yhtiölle viisi kansainvälistä Vuoden kuorma-auto -palkintoa. Seuraavat mallit ovat saaneet tämän alan arvostetuimman tunnustuksen:

  • 1988 – DAF 95
  • 1998 – DAF 95XF
  • 2002 – DAF LF
  • 2007 – XF105
  • 2018 – CF ja XF

Teknologiaa tulevaisuuden turvaamiseksi

Vuonna 2015 DAF esitteli uudenlaista kuorma-autolaivuekonseptia. EcoTwin-järjestelmässä takana tulevat ajoneuvot seuraavat automaattisesti johtoautoa, mikä alentaa polttoaineen kulutusta, vähentää hiilidioksidipäästöjä ja parantaa liikenteen sujumista. EcoTwinin menestyksen ansiosta DAF valittiin ainoana yrityksenä osallistumaan Englannin kuorma-autolaivueiden kokeiluun vuonna 2017. DAF on mukana johtavissa eurooppalaisissa teknologiaprojekteissa, joissa tutkitaan vaihtoehtoisia sähkö- ja hybridiratkaisuja.

Globaalia osaamista

DAF on 2000-luvulla globaali toimija. Yhtiö valmistaa kuorma-autoja Alankomaissa, Belgiassa, Isossa-Britanniassa ja Brasiliassa, ja 1 100 itsenäistä jälleenmyyjää myy DAFin tuotteita viidellä mantereella.

DAF-kuorma-autojen tukipalveluista vastaavat palveluntuottajat PACCAR Parts ja PACCAR Financial. Kuorma-autojen omistajien tukena ovat myös tiepalvelu International Truck Service (ITS) sekä DAFin edistynyt kalustonhallintajärjestelmä DAF Connect.

- DAF tarjoaa laajan valikoiman erinomaisia kuorma-autoja, joiden vahvuuksia ovat alan alhaisimmat käyttökustannukset, suurin kuljetustehokkuus ja paras ajomukavuus. Yli 10 000 suunnittelussa, tuotannossa, myynnissä ja tukipalveluissa työskentelevää omistautunutta työntekijää varmistavat, että DAFilla on hyvät edellytykset jatkaa kansainvälistä kasvuaan, DAFin pääjohtaja Preston Feight sanoo.