MAN - Vaihtoautot

IVL Svenska miljöinstitutet ja Luulajan teknillinen yliopisto ovat verranneet eri vaihtoehtopolttoaineiden kustannuksia suhteessa haitallisten päästöjen vähenemään. Tulokset palvelevat Ruotsin valintoja eri kuljetusvaihtoehtojen suhteen. Tavoitteena on haitallisten päästöjen vähentäminen 40 prosentilla 2030 mennessä.

Tänään biopolttoaineiden valmistaminen maksaa enemmän kuin fossiiliset polttoaineet, todetaan. Yhdistettynä päästöjen vähentämistavoitteeseen, biopolttoaineiden arvo kuitenkin kohoaa.

Tehty selvitys osoittaa, että paras tulos ilmastovaikutuksen kannalta saadaan markkinoilla olevista biopolttoaineista biokaasulla, joka tuotetaan hajoavista biojätteistä.

Tärkeä näkökohta, jota selvityksessä ei ole erityisesti huomioitu, on bioraaka-aineen riittävyys. Ruotsi kuluttaa suuren osa Euroopan markkinoilla tarjotusta HVO-dieselistä. Kasvava suosio Euroopan markkinoilla voi johtaa HVO:n raaka-ainepulaan. 

- Silloin tekniikka, joka hyödyntää kotimaista metsäperäistä raaka-ainetta, voi muodostua tärkeäksi tekijäksi Ruotsin kuljetusvaihtoehtojen ohjailussa, tutkija Erik Furusjö sanoo.