MAN - Vaihtoautot

HCT-rekka (High Capacity Transport) on kansainvälisesti vakiintunut termi normaalia pidemmille tai raskaammille yhdistelmille tieliikenteessä, joita ei kuitenkaan pidetä erikoiskuljetuksina. K-ryhmä aloitti HCT-rekka-pilotointinsa vuonna 2015, jolloin se otti käyttöönsä 34-metrisen HCT-rekan toimittamaan elintarvikekuljetuksia Kempele–Vantaa -välille. Pilotoinnin tavoitteena oli hakea uusia ratkaisuja, joilla pienennetään logistiikan päästöjä, vähennetään ajoneuvoja liikenteessä ja tehostetaan tavarakuljetuksia. Onnistuneen pilotoinnin jatkona uusi 31-metrinen HCT-rekkaa aloittaa maaliskuussa liikennöintinsä Turun ja Vantaan välillä ja toinen samanlainen hieman myöhemmin Pohjanmaalla.

Uudet HCT-rekat ovat 31 metriä pitkiä ja niihin mahtuu kerralla lähes 30 prosenttia enemmän tavarakuormaa tavalliseen rekkaan verrattuna. Uudet HCT-rekat on mitoitettu siten, että ne pystyvät terminaalin ja keskusvaraston välisen liikennöintinsä lisäksi toimittamaan elintarvikekuljetuksia myös suoraan K-Citymarketeihin. Rekkojen veturivalmistaja on MAN. Vetureiksi valitut MAN TGX:t ovat konfiguroitu mitoitukseltaan, voimalinjaltaan ja varustukseltaan tarkasti HCT-yhdistelmän vaatimuksia silmälläpitäen. Niiden 580 hevosvoimaisissa D38-tyypin moottoreissa on laajat vääntöominaisuudet.

- Kun huippuvääntö (2900 Nm) saavutetaan jo 900 rpm kierrosluvusta alkaen, polttoaineenkulutus ja ympäristökuormitus pysyvät erittäin kohtuullisina. Vaikka autot ovat neliakselisia ja verrattain pitkiä niin kokonaispituudeltaan kuin akseliväliltäänkin, ohjaava takimmainen akseli varmistaa auton ketteryyden, sanoo VV-Auto Groupin MAN-liiketoiminnan johtaja Olli Ronkainen.

Suomen maanteillä liikennöi tällä hetkellä 43 HCT-rekkaa, joista kolme kuuluu K-ryhmälle.