- Luontiaika
- 02.02.2018 10:57
Valtiollinen teknillinen tutkimuslaitos Kaliforniassa testasi eri valmistajien autonomisia autoja.
Googlen tytäryhtiöllä Waymo:lla testaajat joutuivat "pelastamaan tilanteen" eli puuttumaan autonomisen auton menoon liikenteessä 63 kertaa vuoden 2017 loppuun mennessä. Waymon autonominen auto kulki siten keskimäärin 9000 km ilman kuljettajan keskeytystä.
GM:n tytäryhtiön Cruisen auto päästeli keskimäärin 2000 km ilman testikuljettajan pakollista puuttumista menoon. Cruisen autonomista autoa ehdittiin 2017 loppuun mennessä ajaa vain 1/3 Waymon auton testimatkaan verrattuna. Cruise haluaa aloittaa autonomisen taksipalvelun 2019 ja on siten keskittynyt autonomisen auton toimintavarmuuteen San Franciscon kaupunkiliikenteessä.
Nissanin autonominen auto kulki yhteensä 8000 km 24:llä kuljettajakeskeytyksellä.
Mercedes-Benzin autonomisen auton menoon testikuljettaja joutui puuttumaan joka toisella kilometrillä.
BMW, VW, Ford ja Tesla eivät osallistuneet testeihin 2017 Kaliforniassa.