MAN - Vaihtoautot

Saksassa ei käytännössä ole enää työttömiä bussikuljettajia. Tarve uusista kuljettajista kasvaa samalla kun nykyisesssä kuljettajakannassa noin 103 000 kuljettajaa lähestyy eläkeikää ja ajokortin 10 000 euron hinta ja epämukavat työajat karkoittavat uusia tulokkaita.

- Kielikysymys on lisäongelma. Matkustajat vaativat saksankielisiä kuljettajia. Se on johtanut tilanteeseen, jossa bussiyhtiöt ovat jo valmiit osallistumaan koulutus- ja ajokorttikustannuksiin, Saksan bussiyrittäjien yhdistyksen puheenjohtaja Karl Huelsmann sanoo.

Saksan bussiyrittäjät näkevät kuljettajapuutteen ratkaisuna autonomisten bussien yleistymisen. Se vaatisi busseihin vain saattajaksi koulutetun henkilön. Samalla nähdään tällaisen ratkaisun olevan vielä vuosien takana.