MAN - Vaihtoautot

13 litran kaasumoottorilla varustettu Stralis NP460, jossa polttoaineena voidaan käyttää GNG:tä, GNG:n ja LNG:n yhdistelmää tai puhdasta LNG:tä mahdollistaa kuljetusyrityksille aiheuttamansa hiilijalanjäljen kutistamisen.

Ivecon mukaan CO2-päästöt jäävät uudella Cursor 13 -kaasukoneella fossiilipohjaista maakaasua polttoaineena käyttäen 10 % ja biometaanilla ajettaessa 95 %  dieselkonetta alhaisemmiksi. NOx-päästöjen kohdalla pudotus on 60 % ja hiukkasten 99 % Euro6-moottoreille asetettuihin raja-arvoihin nähden. 

Auto, tekniikka ja kuljetus kävi Saksassa maistelemassa Ivecon uutta Stralis NP 460-rekkaveturia. Arvioimme kuinka lähelle samankokoisen dieselmoottorin suoritusarvoja kaasukoneella päästään. 

Uusi NP460 porhaltaa LNG:llä 44-50-tonnisena parhaimmillaan jopa 1600 kilometriä. Stralis NP 460-veturissa on tehoa jo 460 hevosvoimaa ja vääntöäkin 2000 Nm/1100-1600 r/min.

Lue kaasu-Straliksen koeajoraportti uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä 10/17.