MAN - Vaihtoautot

Mercedes-Benz Sprinterin 3. sulkupolvi esitellään helmikuussa 2018. Malli uudistuu perusteellisesti, ja uudistuksen suuntaviivoja esitellään Stuttgartissa Sprinter Innovation Campus -tapahtumassa.

Mercedes-Benz Vans käy läpi yhtä historiansa suurinta murrosta, kun perinteinen ajoneuvovalmistaja muuttuu integroitujen kuljetus- ja liikkuvuusratkaisujen tarjoajaksi. Uusi Sprinter on ensimmäinen automalli, joka edustaa vuonna 2016 ensi kertaa esiteltyä adVANce-filosofiaa, jossa on viisi toimintaperiaatetta: digital@vans (yhdistettävyys ja digitaaliset palvelut), solutions@vans (varusteratkaisut tehostamassa asiakkaiden toimintaa), rental@vans (uudet innovatiiviset vuokrauspalvelut), sharing@vans (uudet julkisen liikenteen konseptit) sekä eDrive@vans (kokonaisvaltainen lähestymistapa sähköiseen liikkumiseen).

Uusi Sprinter on täydellisesti internet-yhteensopiva, muunneltava, sähkötoimisen vaihtoehdon tarjoava pakettiauto.

- Sprinter on hyötyajonevojemme lippulaiva, joka määrittelee ymmärryksemme integroiduista ajoneuvoratkaisuista. Se on täydellisesti muunneltavissa erilaisiin kuljetusvaatimuksiin ja innovatiivisiin verkostoratkaisuihin. Sprinter on ensimmäinen tämän uuden autoluokan edustaja, Mercedes-Benz Vansin johtaja Volker Mornhinweg sanoo.

Helmikuussa 2018 esiteltävä Sprinter tarjoaa aivan uuden liitettävyyden ja verkostoitumisen tason. Internet-reititin on ensi kertaa integroitu täysin ajoneuvon infrastruktuuriin.

- Auton integrointi osaksi teollista esineiden internetiä avaa runsaasti uusia mahdollisuuksia prosessien optimoimiseksi ja tehokkuuden parantamiseksi. Tarjolla on kokonaan uusi liitettävyyden taso, joka vastaa asiakkaidemme vaatimuksia ja vaihtelevia liiketoimintamalleja, Sprinterin projektijohtaja Dr Ulf Zillig korostaa.

Ajoneuvojen etähallintaan on tarjolla uusi tehokas ratkaisu, Mercedes PRO Adapter, joka esitellään ensi kertaa Sprinterissä. Tehdasasenteinen järjestelmä mahdollistaa myös pienten tai keskisuurten kuljetuskalustojen paikantamisen, logistiikan suunnittelun, kulutuksen ja huoltotarpeen seurannan sekä ajoneuvojen välisen kommunikoinnin reaaliajassa. Ajojärjestelijälläkin on näin käytössään uusi työkalu koko kaluston yhtäaikaiseen seurantaan. Sekä kuljettaja että järjestelijä voivat myös koko ajan seurata tavaratilan täyttöastetta ja käyttöä.

Sprinteristä on tarjolla yli 1000 yksilöllistä autovaihtoehtoa: eri koripituuksia, akselivälejä, kuormatilan korkeuksia, varustetasoja jne. Tavaratila voidaan erilaisin säilytys- ja kuljetusratkaisuin varustella tarkasti tilaajan vaatimusten mukaiseksi. Kojelaudan keskeltä löytyvät älykkäät infotainment-järjestelmät näyttöineen, mutta niiden tilalle voidaan – auton verkottumisen siitä kärsimättä – sijoittaa myös normaalia enemmän säilytystilaa.

Uusi Sprinter sekä lähettää että vastaanottaa tietoa. Tämä tuo uusia sovellusmahdollisuuksia esimerkiksi henkilökuljetusten tehostamiseksi: jos auto toteaa, että matkustamoon jää tyhjiä istuimia, tieto tästä välittyy kuljetuskeskukseen, joka voi puolestaan suunnitella reitit niin että vapaa kapasiteetti saadaan käyttöön. Samalla tavalla voidaan tehostaa myös julkista liikennettä ja sen käyttöastetta.  Lisäksi Sprinter tarjoaa ajanmukaiset USB-liitännät ja -latausmahdollisuudet sekä WiFi-yhteydet, joten matkustajat voivat koko matkan ajan käyttää tarvitsemiaan digitaalisia palveluja.

Mercedes-Benzin pakettiautomallit sähköistyvät: eViton jälkeen eSprinter 2019

Mercedes-Benz Vans aikoo sähköistää lähivuosina koko pakettiautomallistonsa. Ensimmäinen uusi tuote on eVito, jonka tilauskirjat on Saksassa juuri avattu ja joka tulee saataville vuoden 2018 jälkipuoliskolla. Sitä seuraa eSprinter vuonna 2019. Kuljetuskaluston sähköistämisratkaisuissa lähtökohta ei kuitenkaan ole pelkkä ajoneuvo itse, vaan operaattorin yksilölliset tarpeet kaluston koon, ajoprofiilien ja latausinfrastruktuurin toteuttamistarpeen perusteella. Osa kokonaisratkaisua ovat niin ikään sähköautojen vaatimat rahoitus- ja liikkuvuuskonseptit. Tämä alentaa huomattavasti auton käyttökuluja sen elinkaaren aikana sekä parantaa eViton ja eSprinterin kilpailukykyä yritysten kuljetusratkaisuista kilpailtaessa.

Mercedes-Benz tekee sähköisten kuljetusratkaisujen kehittämisessä entistä laajempaa yhteistyötä yrityssektorin kanssa. Ensi vuonna Hampurissa ja Stuttgartissa käynnistyy projekti, jossa mukana on kuriiripalveluja tarjoava Hermes. Yrityksen paketti- ja tavaratoimituksia hoitamaan on tulossa 1500 sähköpakettiautoa, joiden käytöstä ja toiminnasta kerättävää tietoa hyödynnetään myös muissa vastaavissa yhteistyöprojekteissa ja niiden suunnittelussa.