MAN - Vaihtoautot

Euroopan parlamentti vaatii parannuksia uusien autojen, pakettiautojen ja kuorma-autojen vakio turvallisuusvarusteisiin. Uusiin vaatimuksiin kuuluu automaattinen hätäjarrutus, älykäs nopeusrajotin ja turvavyömuistuttimet kaikissa penkeissä.

Turvallisuusaktivistit sanovat, että uusilla varusteilla voisi olla yhtä suuri vaikutus kuin turvavyöpakolla aikoinaan. Nyt tulisi kuitenkin toimia, koska tulee silti kestämään vuosia, ennenkuin suurimmassa osassa autoista on uudet tekniikat.

Noin 26000 ihmistä kuoli EU:n teillä viime vuonna, luku joka ei juuri ole muuttunut viimeisen kolmen vuoden aikana. Euroopan markkinoiden autoja koskevia pakollisia turvallisuusnormeja ei ole päivitetty sitten vuoden 2009.

Euroopan parlamentin raportissa tuodaan lisäksi esille lukuisia uusia turvallisuusmääräyksiä kuorma-autoille kuten kameroiden ja konenäön käyttö jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuden parantamiseksi.

Parlamentin liikennekomitea on hyväksynyt päätöslauselman viime kuussa, ja se on nyt saanut koko parlamentilta tukensa. Euroopan komission odotetaan julkistavan viimeisimmät lakisääteiset ehdotuksensa tarkistetuista ajoneuvoturvallisuusstandardeista ensi vuoden maaliskuuhun mennessä. Nämä suunnitelmat olisi sitten vielä hyväksyttävä EU: n jäsenvaltioissa ja parlamentissa.

Yhdysvaltojen autonvalmistajat ovat sopineet tuovansa automaattihätäjarrutuksen standardiksi autoihinsa vuoteen 2020 mennessä. Ominaisuus on jo tarjolla joko lisävarusteena tai vakiona monissa eurooppalaisissa ajoneuvoissa. Älykästä nopeusrajoitinta tarjoaa jo niinikään monta merkkiä, kuten Ford, Honda, Mercedes-Benz, Peugeot-Citroen, Renault ja Volvo.