MAN - Vaihtoautot

Mercedes-Benz Arocs -mallisto laajentuu. Uusia vaihtoehtoja ovat aikaisempaa 100 milliä matalakattoisemmat, 2300 milliä leveät ClassicSpace M- ja L-ohjaamot. Ne soveltuvat käyttökohteisiin, joissa auton korkeus on rajoitettu tai kun päällirakenteet ulottuvat osin ohjaamon päälle. Kattokorkeus on jopa 280 milliä aikaisempaa pienempi autoissa, joissa käytetään OM 470 -moottoria, 320 milliä korkeaa moottoritunnelia sekä ClassicSpace-matalakatto-ohjaamoa. Arocseihin, joissa on 2500 milliä leveä ohjaamo, on nyt saatavana Home Line ja Style Line -tyylinen muotoilu ja varustetasot. Kaikkiaan Arocsiin on tarjolla kaksi ohjaamoleveyttä (2300 ja 2500 mm), kolme ohjaamopituutta (S eli 1700, M eli 2000 ja L eli 2300 mm) sekä kaksi moottoritunnelin korkeutta 2300 milliä leveissä ohjaamoissa (170 ja 320 mm).

Arocs tarjoaa myös uusia vaihtoehtoja jousitukseen ja voimansiirtoon. Tällaisia ovat esimerkiksi sähköinen Sertotwin-ohjaus sekä HAD (Hydraulic Auxiliary Drive) eli hydraulinen etuveto. Kun auto lähtee liikkeelle, HAD välittää etuakselin pyöränapamoottoreille jopa 450 baarin hydraulipaineen ja siten kaivattua lisäpitoa. Auton käsittelyssä pienillä nopeuksilla auttaa turbohidastinkytkin (TRC). Huhtikuusta 2018 alkaen kaksiakselisiin Arocs 4x2- ja 4x4-malleihin on saatavana myös uusi tehdasasenteinen hydraulinen kippijärjestelmä.

Saatavana on uusi rengaspaineen valvontajärjestelmä, joka näyttää jokaisen renkaan vaaditun painetason sekä (2- ja 3-akselisiin Arocseihin) neljännen sukupolven aktiivinen hätäjarruavustin (Active Brake Assist 4), joka reagoi myös jalankulkijoihin.

Turvallisuus kohenee myös Actros-mallistossa: puoliperävaunun vetotehtäviin tarkoitettu Actros 4x2 LS voidaan varustaa muun muassa kääntymisavustimella (Sideguard Assist), joka huomioi jalankulkijat ja pyöräilijät ja parantaa siten mallin käytettävyyttä rakennustyömailla urbaanissa ympäristössä.

Arocs tarjoaa käyttäjilleen kaikki mahdolliset akselivaihtoehdot: 4x2, 4x4, kolmeakselinen 6x2, 6x4 ja 6x6. Neliakseliset versiot ovat 8x2 kahdella etuakselilla, 8x4, 8x4 kahdella etuakselilla tai kolmeakselisella telillä, 8x6 ja 8x8. Saatavana ovat teräs- ja ilmajousitus, erityisesti maantie- tai maastokäyttöön räätälöidyt runkoratkaisut, laaja valikoima eri akselivälejä, ohjaamoja ja moottoreita sekä kolme jokapyörävetoratkaisua.

Erikoismallit Arocs Loader ja Arocs Grounder tekevät auton valinnasta entistä helpompaa. Ensimmäinen on hyötykuormaltaan optimoitu versio puoliperävaunun vetoautoksi tai betoniautoksi, jälkimmäinen puolestaan raskaaseen käyttöön vahvistettu malli veto-, kippi- ja betoniautoksi. Malliston huipulla on jopa 250 tonnin Arocs SLT -raskaskuljetusveturi, joka on kehitetty ja varustettu erityisesti suurten kuormien kuten maansiirto- ja työkoneiden kuljettamista varten. Tehoa on jopa 460 kW (625 hv) ja vääntöä 3000 Nm. Käytössä on 16 vaihdetta, Mercedes PowerShift-vaihdeautomatiikka sekä turbohidastinkytkin. Arocs SLT on saatavana BigSpace- ja 2300 millimetriä leveällä StreamSpace-ohjaamolla.

Moottorit

Arocsin moottorivalikoima koostuu 6-sylinterisistä moottoreista, joiden iskutilavuudet ovat 7,7, 10,7, 12,8 ja 15,6 litraa. Tehovaihtoehtoja on saatava yhteensä 18 välillä 175–460 kW (238–625 hv). Enimmäisvääntö vaihtelee vastaavasti 1000–3000 newtonmetriin. Erityisen suorituskykyinen on uusimman sukupolven OM 470 -dieselmoottori, jonka kuusi sylinteriä on järjestetty riviin. Ruiskutuspaine on 2700 baaria, ja moottorissa hyödynnetään esimerkiksi epäsymmetristä ruiskutusta sylintereille 1–3 ja 4–6, uudenmuotoista palotilaa ja muuttuvaa pakokaasujen takaisinkierrätystä. Turboahdin on Mercedes-Benzin omaa tuotantoa. Perinteistä hukkaportti-venttiiliä tai pakokaasujen kierrätyksen EGR-anturia ei käytetä enää lainkaan. OM 470 -moottori on yksi voimakkaimmista, taloudellisimmista ja puhtaimmista voimanläheistä omassa kokoluokassaan. Kaikki Arocsin moottorit täyttävät Euro VI -normin vaatimukset.

Arocsissa on vakiona Mercedes PowerShift 3 -vaihdeautomatiikka, joka ohjaa saumattomasti 8-, 12- tai 16-vaihteisen vaihteiston toimintaa. Käyttötarkoituksesta riippuen kuljettajan käytössä ovat Offroad- ja Power-vaihtamisohjelmat.

Offroad-käyttöön Arocsissa on tarjolla kolme vetovaihtoehtoa: manuaalisesti kytkettävä jokapyöräveto, automaattinen jokapyöräveto alennusvaihteella sekä hydraulinen etuveto (HAD), jossa kuljettaja voi napin painalluksella kytkeä etupyörien napamoottorit toimintaan ja saada näin käyttöön 450 baarin hydraulipaineen pidon parantamiseksi.

Arocsin kuluttaman polttoaineen määrää voi pienentää tehokkaasti ennakoivalla PPC-vakionopeussäätimellä (Predictive Powertrain Control), joka sopeuttaa vaihteiston toiminnan ja vaihteensiirrot reitin vaatimuksiin ja maaston muotoihin.

Uusia Arocs-vaihtoehtoja, niiden ominaisuuksia sekä Mercedes-Benzin kuorma-automalleja esitellään Saksassa Arocs Performance Days -tapahtumassa.