MAN - Vaihtoautot

Ford ja Virginia Tech -yliopiston Transportation Institute tekevät yhteistyötä testatakseen autonomisille autoille suunniteltua kommunikointitapaa ihmisten kohtaamiseen. Tutkimuksessa kerättiin ihmisten aitoja reaktioita autonomisen auton kommunikointiin julkisilla teillä.

Fordin tavoitteena on huomioida erilaiset todelliset tilanteet, jotta autonomiset ajoneuvot voivat käyttää teitä ihmisten kanssa turvallisesti. Tutkimuksen tarkoitus on löytää mahdollisimman tehokas autonomisen ajoneuvon ja muiden tienkäyttäjien välinen kommunikointitapa.

Tutkijat harkitsivat ensin tekstin käyttämistä, mutta se vaatisi, että ihmiset ymmärtävät samaa kieltä. Symboleiden käyttö hylättiin, koska kuluttajien tiedetään tunnistavan ne huonosti. Lopulta päädyttiin valosignaaleihin. Suuntavilkut ja jarruvalot ovat jo yhdenmukaisia ja niitä ymmärretään universaalisti. Tehokkaimpana visuaalisena kommunikointitapana pidettiin innovatiivista ja uutta valojärjestelmää, jonka avulla autonominen auto voi kertoa muille, toimiiko se autonomisessa ajotilassa, aikooko se väistää vai lähteä liikkeelle.

Ford laittoi Transit Connect -testiajoneuvon tuulilasille valotangon. Kuusi HD-kameraa kuvasi auton ympäristöä 360 asteen kattavuudella muiden tienkäyttäjien käyttäytymisen tallentamiseksi.

Tutkijat kehittivät istuimen näköisen puvun, jonka sisään kuljettajan paikalla istuva ihminen piiloutui. Puku luo vaikutelman täysin autonomisesta autosta, mikä on oleellista aitojen tilanteiden ja käyttäytymisen arvioimiseksi. Tutkijatiimi testasi kolmea eri valosignaalia: 1. Väistäminen: Kaksi valkoista valoa, jotka liikkuvat laidasta toiseen. 2. Aktiivinen autonominen ajotila: Tasainen valkoinen valo. 3. Liikkeellelähtö: Nopeasti vilkkuva valkoinen valo.

Ford Transit Connect simuloi autonomista ajoneuvoa Virginian osavaltion pohjoisosan vilkkailla julkisilla teillä elokuussa. Tutkimuksessa kerättiin yli 150 tuntia dataa noin 2 900 kilometrin matkalta kaupunkiympäristöissä. Mukana on kohtaamisia jalankulkijoiden, polkupyöräilijöiden ja muiden kuljettajien kanssa. Valosignaaleja käytettiin yli 1 650 kertaa esimerkiksi risteyksissä, pysäköintipaikoilla, huoltoasemilla ja lentokenttien tiealueilla. Tutkijat käyttävät kerättyä dataa ymmärtääkseen, miten muut tienkäyttäjät muuttavat käyttäytymistään autonomisen auton signaalien perusteella.

Ford tekee yhteistyötä usean alan organisaation kanssa, jotta alalle saadaan luotua standardi. Kaikille autonomisille autoille yhteinen visuaalinen kommunikointitapa, jota suuri osa ihmisistä ymmärtää ja jota käytetään kaikkialla, auttaa takaamaan, että autonomiset autot voidaan integroida olemassa oleviin liikennejärjestelmiin turvallisesti. Lisäksi Ford tiedostaa, että näkövammaisia henkilöitä varten tarvitaan kommunikointitapa. Yhtiö on aloittamassa erillisen projektin, joka tutkii mahdollista ratkaisua.